Welke vogel is dit?

Gestart door willy ramaekers, april 19, 2014, 19:03:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is,met slechte foto,s.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/83513175
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2014-04-19 Groote Peel (geheel)
Foto's:






bij voorbaat dank Willy Ramaekers
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

frankneijts

Citaat van: Alwin van Lubeck op april 19, 2014, 19:14:47 PM
Draaihals

Dat betwijfel ik. De verhoudingen kloppen niet zo goed voor die soort: Draaihals heeft relatief kleine kop en groot, dik lijf en bij de vogel van Willy is dat eerder andersom. Ook lijken buik en flanken wel erg wit en scherp afgesneden van de gekleurde bovenborst: bij Draaihals zijn de flanken gebandeerd evenals de borst en slechts het midden van de buik is wit. Ook, minder sterk toegegeven, zit Draaihals niet zo graag helemaal vrij bovenin/op een kale tak...
Weet even niet zo goed wat het wèl is overigens... :-[
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jfbouwmeester

Wat ik mij afvraag, is die witte vleugelspiegel, welke vogel heeft dat?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jfbouwmeester

Ik ben de alle foto's met elkaar gaan vergelijken. Op foto 1 zie je geen witte vleugelspiegel, dus zullen het op de andere foto's opgewaaide flankveren zijn. Ik krijg meerdere vogelsoorten in gedachten. Grote lijster(valt af) Grijskopspecht, daarvoor is de staart te lang. Soms geeft het silhouet iets van een draaihals weer maar uiteindelijk vraag ik mij af of het een wielewaal vrouwtje kan zijn.
Jammer, jammer dat het niet gelukt is om een scherpere foto te maken.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Mark Zevenbergen

Bij foto 3 krijg ik wel een Draaihals gevoel, maar bij de gehele set ga ik aan iets ontsnapts denken.... Het is niet iets wat ik mij van een waarneming in Nederland kan herinneren...

willy ramaekers

Meerdere mensen hebben mij gemailt dat ze er een draaihals zien.

Groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Tom1980

Mischien een stomme vraag,...
Maar meer Crop als dit ging niet???
Heb je hem proberen te bewerken?
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

jfbouwmeester

Op de laatste foto toont de keel als die van een draaihals. Maar op de eerste foto zie je zo'n dunnen nek net onder de kop dat dit je aan het twijfelen brengt. Maar als je de vogel wilt aanmelden dan doe je het als draaihals "onzeker"

groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

willy ramaekers

Laatste foto meer gecropt en wat donker gemaakt.

Groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

OlivierO

Die laatste foto toont inderdaad wat gelijkenis met een Draaihals, maar die 1e twee zeker niet!

Wat het dan wel is? Ik weet het niet. Vooral die redelijk zware snavel vind ik vreemd. Ik vermoed toch ook een escape ...

frankneijts

Citaat van: willy ramaekers op april 20, 2014, 14:15:31 PM
Meerdere mensen hebben mij gemailt dat ze er een draaihals zien.

Groeten Willy

Het zou fijn zijn als ze dat hier ook komen doen en dan gelijk aangeven waarom en wat er mis is met de reacties die er géén Draaihals in zien.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alwin van Lubeck

Citaat van: frankneijts op april 19, 2014, 20:25:32 PM
Citaat van: Alwin van Lubeck op april 19, 2014, 19:14:47 PM
Draaihals

Dat betwijfel ik. De verhoudingen kloppen niet zo goed voor die soort: Draaihals heeft relatief kleine kop en groot, dik lijf en bij de vogel van Willy is dat eerder andersom. Ook lijken buik en flanken wel erg wit en scherp afgesneden van de gekleurde bovenborst: bij Draaihals zijn de flanken gebandeerd evenals de borst en slechts het midden van de buik is wit. Ook, minder sterk toegegeven, zit Draaihals niet zo graag helemaal vrij bovenin/op een kale tak...
Weet even niet zo goed wat het wèl is overigens... :-[


Ik zie niet zoveel verkeerds voor een Draaihals. De verhoudingen lijken mij gewoon prima voor een Draaihals en volgens mij is die lichte buik/flank gewoon lichteffect, zie ook de waarnemingen hieronder. De snavel lijkt me verder niet extreem groot en de zwarte oogstreep en de buffe keel lijken mij toch voor een Draaihals te spreken.


http://waarneming.nl/foto/view/5428687
http://waarneming.nl/foto/view/5572616
Mvg,
Alwin van Lubeck

HJDT

Gezien de kwaliteit van de foto lijkt het me helemaal niet ondenkbaar dat de buik van deze vogel zo wit overkomt, zelfs als het een Draaihals is.
Kijk je naar de wat hardere kenmerken (anders dan toch wel voornamelijk jizz-achtige dingen die Frank noemt) van deze vogel dan denk ik dat je er niet onderuit komt om dit een Draaihals te noemen: de staartlengte, snavellengte (en dikte!), gelige keel, sterke hint van een donkere oogstreep, en in mindere mate de volle borst en houding zijn toch typisch Draaihals?

Daarnaast zitten Draaihalzen in Nederland inderdaad niet vaak zo vrij als op deze foto maar zeker bij zingende exemplaren is dat toch bijna meer regel dan uitzondering.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

willy ramaekers

Allen bedankt voor de tekst en uitleg.

Groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.