Misvormde bloemen Bosanemoon.

Gestart door zuilim, april 19, 2014, 17:41:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Geacht forum,
Het landgoed Oud-Poelgeest herbergt een rijke stinzenflora waaronder zeer veel Bosanemoon.
Woensdagavond 16 april maakte ik daar, samen met enkele KNNV-leden, een wandeling. De meeste Bosanemonen waren al uitgebloeid. Wel handhaafde zich hier en daar nog een enkel exemplaar en juist die vielen op door een bloeiwijze waarvan de bloemdekbladen er opgezwollen uitzien. 11 mei 2012 zag ik op het landgoed een soortgelijke bloem en voerde die in als Aphelenchoides fragariae. (Overigens niet gevalideerd).
Ik baseerde me in 2012 bij de naamgeving op het door Hans Roskam herziene en bewerkte Gallenboek van Docters van Leeuwen vanuit twee uitgangspunten 1. Het zal een gal zijn. 2. De opsomming in het Gallenboek is limitatief. Dan blijft, hoewel minder goed passend bij wat ik vond, niet veel anders over dan Aphelenchoides fragariae.

Nu, twee jaar verder, weet ik meer en heb dus meer twijfels. Het kan van alles zijn.
Wie helpt mij uit mijn kennisgebrek met beantwoording van de vragen:
1. Wat is het en hoe heet het?
2. Wat is de veroorzaker van deze monstrueuze bloemvorm.

Ik voeg foto's bij. De eerste twee van die ik in 2012 vond. De laatste foto is van enkele dagen geleden. Vooral die is slecht, omdat ik werd gehinderd door het schemerduister.

Vriendelijke groeten,
Karel Brussee.


zuilim

Geacht forum,

Omdat reacties uitbleven stuurde ik mijn vraag door naar Willem Ellis, die als volgt reageerde:

Beste Karel

nee, dat is geen hamerstuk. En het Gallenboek is alleen maar limitatief dat het zich beperkt tot de veroorzakers - plant combinaties die in Nederland zijn waargenomen.

Dit soort vervormingen zijn buitengewoon weinig diagnostisch. Daar komt bij dat er in Nederland (e.o.) heel wat entomologen rondlopen, maar geen of bijna geen bacteriologen, mycologen, nematologen die tijd en belangstelling hebben voor de achtergronden van dit soort niet commercieel-interessante problemen. De vermelding van Aphelenchoides in combinatie met Anemone moet daarom meer gezien worden als een toevalstreffer dan als de enige mogelijke determinatie-uitkomst.

Kortom, ik weet het niet, en ik denk dat dit soort gallen in de meeste gevallen fundamenteel ondetermineerbaar zijn!


hartelijke groeten -- Willem