Kameelhalsvlieg

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, april 17, 2014, 19:42:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Is het mogelijk deze kameelhalsvlieg te determineren? Vandaag gevonden in het grasveld, in Bilthoven.
-
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

Kameelhalsvliegen van de Benelux zijn redelijk goed van foto te doen, voornamelijk omdat we weinig soorten hebben die ook nog eens vrijwel allemaal in verschillende geslachten met eigen kenmerken zitten. Kom je verder naar het zuiden in Europa dan wordt het hachelijker omdat er dan per geslacht meer soorten zijn die moeilijker van elkaar te onderscheiden zijn - dan wordt het al snel genitaalwerk om zeker te gaan.

In de soortinfo heb ik ooit het één en ander bij elkaar gefrut. Begin eventueel bij de soortinfo voor Raphidioptera indet. en kijk daarna via het familieoverzicht eventueel bij de info voor de afzonderlijke soorten, maar die zal zo hier en daar nog niet allemaal zijn ingevuld.

Deze soort (van je foto) is duidelijk omschreven en makkelijk herkenbaar. Wil je het zelf proberen?

Als je'm nog hebt ben ik wel geïnteresseerd om er genitaalfoto's van te maken want van deze soort heb ik tot nu toe alleen dames gevonden en dit is een kereltje :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Ik ga eens puzzelen. Ik heb het beest overigens niet meer. Ik kwam hem bij toeval tegen, terwijl ik een plant wilde fotograferen, en heb hem gewoon rond laten scharrelen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Menko Vlaardingerbroek

Een poging: eerst de kleur van het pterostigma. Je onderscheidt 1. zwart; 2. okergeel; 3. rookkleurig. Het pterostigma van mijn kameelhalsvlieg is in ieder geval niet zwart, eerder grijs. Dus groep 3? Dat klopt niet met de vleugeladering van groep 3 ("de eerste cel boven het pterostigma . . . ligt grofweg centraal boven het pterostigma"). Bij mijn vlieg zie ik een dwarsader boven/halverwege het pterostigma en de eerste cel boven het pterostigma "begint ruimschoots vóór en eindigt halverwege het pterostigma". Dus groep 2. Een soort: Atlantoraphid(i)a maculicollis. Het pterostigma van het beest op mijn foto is niet okergeel, maar ik neem aan dat de vleugeladering zwaarde weegt.

Conclusie: Atlantoraphidia maculicollis (met een beetje twijfel). Klopt dat?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Arp

De twijfel kan weg ;o)

Bedankt voor het testen - ik ga eens kijken of ik één en ander kan herformuleren. De kleur van pterostigma is op "wilde" foto's vaak moeilijk te beoordelen omdat glans/schaduw/belichting je dan parten spelen. Hier is de kleur wat beter te zien:


Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Menko Vlaardingerbroek

Dank je voor de hulp. In dit geval werkte je tekst goed. Je zou natuurlijk ook moeten testen met andere soorten, maar dan moet ik ze eerst tegenkomen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek