gewone dwergvleermuis?

Gestart door michielg, april 17, 2014, 14:32:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

michielg


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/83430012
onzeker Gewone Dwergvleermuis - Pipistrellus pipistrellus gezien op 2014-04-17 Huizen
Foto's:














Toelichting:
Hij is wat uitgedroogd......
bij voorbaat dank michiel de groodt

Rob Koelman

In ieder geval een dwergvleermuis. Snoetje en oren komen niet heel donker over, dus ruige dwergvleermuis kan wat mij betreft ook nog.

René: heb jij misschien een idee?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

michielg

Citaat van: Rob Koelman op april 17, 2014, 15:59:11 PM
In ieder geval een dwergvleermuis. Snoetje en oren komen niet heel donker over, dus ruige dwergvleermuis kan wat mij betreft ook nog.

René: heb jij misschien een idee?

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Beste Rob,

Ik heb zelf ook een ruige gedacht en kan me ook vinden in wat jij zegt. Ik heb hem gewijzigd in onzerkere ruige :)
Er schijnen er veel te zitten in het gebouw hier. technische dienst vind ze regelmatig en pakken ze dan in een natte handdoek waar ze dankbaar het nat oplikken en laten ze dan buiten vrij. Er broed hier ook ieder jaar een grote kolonie gierzwaluwen dus dit gebouw zit vol met gaten en gangetjes wat voor deze soorten natuurlijk ideaal is.
Ik hoop er nog meer tegen te komen maar dan levend :)

Rob Koelman

#3
Citaat van: michiel1981 op april 18, 2014, 10:51:18 AMEr schijnen er veel te zitten in het gebouw hier.

De aanwezigheid van een grotere groep in een gebouw wijst toch eerder op gewone dwergvleermuis. Bij nadere bestudering van de foto's lijken de snuit en oren toch donkerder dan eerst gedacht. Doordat het om een ingedroogd, stoffig exemplaar gaat zijn de kleuren daarvan echter lastig te beoordelen. Ook de crème-kleurige buikvacht wijst eerder op gewone dwergvleermuis. Deze is bij ruige dwergvleermuis lichter.

Je zou het dode exemplaar voor nadere determinatie kunnen opsturen, dan weet je het zeker.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

michielg

Citaat van: Rob Koelman op april 18, 2014, 14:00:02 PM
Citaat van: michiel1981 op april 18, 2014, 10:51:18 AMEr schijnen er veel te zitten in het gebouw hier.

De aanwezigheid van een grotere groep in een gebouw wijst toch eerder op gewone dwergvleermuis. Bij nadere bestudering van de foto's lijken de snuit en oren toch donkerder dan eerst gedacht. Doordat het om een ingedroogd, stoffig exemplaar gaat zijn de kleuren daarvan echter lastig te beoordelen. Ook de crème-kleurige buikvacht wijst eerder op gewone dwergvleermuis. Deze is bij ruige dwergvleermuis lichter.

Je zou het dode exemplaar voor nadere determinatie kunnen opsturen, dan weet je het zeker.

Rob Koelman


Kan k me helemaal in vinden Rob. Ik wijzig hem in gewone dwergvleermuis en laat hem gewoon op onzeker. Bedankt voor je hulp