Rode bosmier of zo op de Sporaden?

Gestart door edokreuzen, april 16, 2014, 22:14:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Omdat ik toevallig met wat achterstallig onderhoud bezig ben, kwam ik onder meer deze foto tegen. Het betreft deze waarneming:

http://observation.org/waarneming/view/83423529
Bosmier - Formica spec. gezien op 2011-07-12 Greece-Magnissia
Foto's:


Toelichting:
Ik vermoed zelf met mijn geringe kennis van mieren dat dit misschien een soort rode bosmier zou kunnen zijn (?).

Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

p.boer

Het is een Cataglyphus soort.
mvg
Peter

edokreuzen


Hallo Peter,

Bedankt voor jouw reactie. Heb je toevallig ook nog enig idee welke "achternaam" er aan deze soort van het geslacht Cataglyphis vastgeplakt kan worden? Ik kom na uitgebreid zoeken tot nog toe niet verder dan http://www.academia.edu/4971353/Ants_of_Greece_-_checklist_comments_and_new_faunistic_data_Hymenoptera_Formicidae_. Hier worden liefst acht soorten van dit geslacht vermeld die voorkomen in Griekenland. Wanneer ik probeer te zoeken bij www.observation.org via de zoekopdracht Cataglyphis kom ik tot 23 verschillende soorten van dit geslacht, waarvan slechts van Cataglyphis hispanicus enkele foto's beschikbaar zijn. Overigens kan ik 'm via de database van www.observation.org kennelijk (nog) niet invoeren als Cataglyphis spec., want die aanduiding ontbreekt zo te zien tot nu toe.

Met vriendelijke groet ► Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

edokreuzen

Ik heb zojuist een uitgebreide zoektocht van deduceren & elimineren via vele websites op "het net" uitgevoerd. Al doende kom ik tot een vrij nauwkeurige (voor wat het waard is) determinatie van Cataglyphis nodus.

Met dank aan Peter: Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

p.boer

Die ligt het meest voor de hand, maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken. Er zijn een paar lastige 'tweelingsoorten'. Je kunt ook eens kijken op www.antweb.org >> regions >> greece (soortenlijst en foto's).
mvg
Peter

edokreuzen


Beste Peter,

Bedankt voor jouw nieuwe reactie. Laat ik nou bij mijn deductie & eliminatie met name (onder meer) gebruik gemaakt hebben van juist deze door jou genoemde website www.antweb.org :duim:! Omdat jij in jouw vorige reactie zo stellig vermeld hebt: "Het is een Cataglyphus soort." ben ik op grond daarvan uitsluitend gaan zoeken binnen het geslacht Cataglyphis.

Met vriendelijke groet ► Edo.
Pluk de dag én haast u langzaam!!