Twijfel verrekijker 10 x 42

Gestart door ArthurvD, mei 02, 2014, 19:51:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArthurvD

Hallo,
Ben een enigszins ervaren vogelkijker en twijfel tussen 2 kijkers:
- de Stern 10 x 42 van Vogelbescherming
https://www.vogelbeschermingshop.nl/uitgelicht/kijkermaand/Vogelbescherming_Stern_10x42

- een Gabon Barbet, 2e hands, heb daar weinig problemen mee als ie nog goed is:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-verrekijkers/m805073876-gabon-barbet-10-x-42.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Is er iemand die hier iets wijs' over kan zeggen? Of kan ik voor die prijs (100-150 euro) beter een andere kijker kopen? Ik ben erg weinig thuis in de wereld van kijkers. Heb nu een zwaar oud ding, echter bevalt ie op zich oké, maar ik mis net de details op grotere afstanden. Vogel vooral in omgevingen met grote open ruimtes (polders).
Enig advies?
Groet, Arthur

KorHaan

Hoi Arthur,


De Stern is het instapmodel van het eigen merk van Vogelbescherming; de Gabon Barbet ken ik niet, maar googelen leert dat deze kijker elders onder de merknamen Barr & Stroud Savannah en Olivon wordt verkocht.
Ik ken ze beide niet; de Gabon Barbet heeft een groter gezichtsveld dan de Stern, en is aanmerkelijk zwaarder, wat niet echt verkeerd is voor een 10x vergrotende kijker. Te licht gewicht houdt moeilijker stil met 10x in de hand. De prijs van de Gabon is op basis van tweedehands, die van de Stern op basis van nieuw. De Gabon zal dus nieuw meer kosten, wat wijst op betere kwaliteit.


Google even op Barr & Stroud en op Olivon, dan kom je wellicht meer te weten. Mijn kennis houdt hier op.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

ArthurvD

dank voor je reactie. Helaas (of gelukkig) heeft de aanbieder van de Gabon nog flink wat meer interessante kijkers te koop kom ik nu achter, en hij woont vlakbij me, dus kan ik rustig zijn assortiment testen. Ik zag er een Helios Nirvana 10 x 42 bij staan, hier staan een aantal goede recensies van op internet. Iemand ervaring met een Helios Nirvana?