Nomada zonata?

Gestart door paulhoekstra, april 13, 2014, 20:59:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra


Zou dit een vrouwtje Nomada zonata kunnen zijn? Ik heb de wespbijentabel van Smit een paar keer doorgenomen en kwam telkens op andere soorten uit.




http://waarneming.nl/waarneming/view/75154203[/size]onzeker Variabele Wespbij - Nomada zonata gezien op 2013-04-14 SavelsbosFoto's:
groeten,
Paul

wilde

#1
Ik denk niet dat het zonata is. Ik zie bijv. niet de typische witte beharing op het propodeum. De top van de achterscheen zou bij zonata (vrouw) 3 of 4 duidelijke doorntjes moeten hebben. Op jouw detailfoto zie ik dat niet goed. Waar ben je nog meer op uitgekomen?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

paulhoekstra


De volgende soorten kan ik ook op uitkomen: Nomada alboguttata, N. ferruginata, N. lathburiana, N. marshamella, N. flava en N. leucophthalma

Er zijn een paar punten in de sleutel die ik moeilijk te interpreteren vind.
-punt 8: of de Coxa 1 aan de top een doorntje of tandje heeft. Ik zie wel een uitstulping, maar ik weet niet of dat de top is en of het echt een tandje is. Als ik zeg dat die dat wel heeft dan loop ik vast in de tabel (scutellum heeft geen gele maar rode vlek en tibia3 heeft wel doorntjes aan top).
-punt 20: tibia  3 aan top met 4-6 lange zwarte doorntjes: als ik ja zeg kom ik uit op N. alboguttata, maar die vind ik er niet op lijken.
-punt 24: antennelid 3 duidelijk korter dan lid 4: als ik nee zeg loop ik vast tussen N. lathburiana en N. marshamella, als ik ja zeg kom ik op het twijfelpuntje 33 uit.
-punt 33 thorax kort behaard of lang afstaand behaard, afhankelijk daarvan kom ik uit op N. flava (tergiet 5 niet met gele middenvlek) of N. zonata of N. leucophthalma (beharing op thorax licht van kleur, niet donker).

groeten,
Paul

wilde

#3
Het is een vrouw: 12 antennesegmenten.
Van de soorten die je noemde is het beslist niet: flava, alboguttata, marshamella, ferruginata, lathburiana.
Dan blijven dus voorlopig over: leucophthalma en zonata.
Je zou in de tabel waar je uitkomt bij een verkeerde soort, moeten teruggaan naar een keuze, die kennelijk onjuist was.
Met het beestje op een speld moet het met de tabel van Jan Smit toch goed te doen zijn.

De doorlopende gele banden en het ontbreken van witte beharing op het propodeum en de zijkanten thorax geven mij twijfel aan zonata.
Bijgaand een foto van een vrouw zonata, waar je de achterlijftekening goed kunt zien. Deze vrouw is door Jan Smit zelf op dit collectie-exemplaar gedetermineerd. Het probleem met deze soort is de veranderlijkheid van de kleurtekening. Er is een zomergeneratie die op veel punten anders is. Ik had vorig jaar een man van het voorjaar die overigens ook kenmerken had van de zomergeneratie. Ze heten niet voor niets 'veranderlijke' wespbij.

Bij leucophthalma is de achtertibia zeer van belang. Die moet voor die soort aan de top dicht en lang bedoornd zijn met lichtkleurige haren er tussendoor. Jouw foto van de achterscheentop toont precies waar deze aan moet voldoen. Het is dus een vrouw leucophthalma.
Toch moet je vanuit de tabel nog eens per stap terug gaan om te weten waar je een verkeerde keuze maakte.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

paulhoekstra

Bedankt!

Dan ben ik in de tabel goed gegaan tot het laatste puntje (38). Daar kon je kiezen tussen N. zonata en N. leucophthalma. Ik had gekozen voor N. zonata omdat ik de beharing op de rug licht vond, niet donker. Over de doorntjes wist ik niet of het nu lange of korte doorntjes waren, ik vond het middelgrote doorntje, maar het leek wel een beetje op figuur 41 (N. zonata) van de tabel.

Ik verander de soort in N. leucophthalma.
groeten,
Paul