Wolf in het Duitse grensgebied

Gestart door PaulWaarneming, april 14, 2014, 18:08:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

PaulWaarneming

Hier het oorspronkelijke artikel uit de regionale Duitse krant met foto's van de wildcamera:

http://www.gn-online.de/Nachrichten/Wolf-zieht-durch-Nordhorn-Range-63952.html


Paul

laatvlieger

Citaat van: PaulWaarneming op april 14, 2014, 19:15:18 PM
Hier het oorspronkelijke artikel uit de regionale Duitse krant met foto's van de wildcamera:

http://www.gn-online.de/Nachrichten/Wolf-zieht-durch-Nordhorn-Range-63952.html


Paul
Dat is wel heel dicht bij de Ned grens!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Johan Helmus

Groeten, Johan Helmus

Maarte5n

Citaat van: Johan Helmus op april 15, 2014, 14:17:29 PM
Nu ook een stukje in de volkskrant


de volkskrant doet er wel een schepje boven op :)
Bij de Duitse plaatsen Meppen en Nordhorn, net over de grens bij Klazienaveen en Denekamp, zijn recent één of meerdere wolven gespot
Recent bij klazienaveen en meppen... dat is al weer een jaar geleden nu ;) of is het een stille hint dat de wolf er echt nog zit daar rond meppen?
Bij Meppen was het half maart raak. Een wolf liep in een 'fotoval' van de regionale jagersvereniging.
Gr Maarten
Maarten vd Berg

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

jeroenroelofsen

Wat ik me wel afvraag;
Zowel "het meppen geval" als deze zijn beide in het voorjaar (maart april) gezien. Op welk tijdstip vertrekken de jonge mannetjes (en vrouwtjes) doorgaans uit de roedel? Is dat ook rond deze tijd?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarte5n

Citaat van: jeroenroelofsen op april 15, 2014, 20:10:14 PM
Wat ik me wel afvraag;
Zowel "het meppen geval" als deze zijn beide in het voorjaar (maart april) gezien. Op welk tijdstip vertrekken de jonge mannetjes (en vrouwtjes) doorgaans uit de roedel? Is dat ook rond deze tijd?

die van duiven was in augustus gesingaleerd maar dat wil niet zeggen dat die ook daad werkelijk toen vertrokken is het kan zelfs al een half jaar zwerven voor hij gezien word ergens.

denk niet dat uitmaakt waneer ze vertrekken.

wat wel mee kan spelen is dominantie in roedel, verandering in structuur (nieuwe man of nieuwe vrouw), voedsel tekort, in combinatie met extreme kou bijvb en de drang tot het vinden van partner en een eigen teritorium.

Mijn institutie is dat de meeste wolven vlak voor de winter uitzwerven en ze in voorjaar(nu dus)vaak gezien worden richting nederlandse grens. er is pas geleden ook een wolf gezien bij de plaats varta en het zou zomaar kunnen dat deze wolf de wolf bij nordhorn is..

Gr Maarten

Maarten vd Berg

Rob Koelman

Citaat van: Maarte5n op april 15, 2014, 20:45:20 PMdie van duiven

...is natuurlijk geen zekere wolf, hooguit een mogelijke...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Maarte5n

Citaat van: Rob Koelman op april 15, 2014, 20:51:16 PM
Citaat van: Maarte5n op april 15, 2014, 20:45:20 PMdie van duiven

...is natuurlijk geen zekere wolf, hooguit een mogelijke...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Sorry de mogelijke wolf van duiven.....
Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

#11
Waar ik namelijk aan zat te denken;
Op een gegeven moment krijgen de alpha's in de roedel jongen. Dan kan het maar zo zijn dat diezelfde alpha's vinden dat de oudere jongen overbodig zijn en weg worden gejaagd. Daarbij idd de mogelijke dominantie strijd voor het alpha worden binnen de roedel.

Kijk als de oudere jongen heel vroeg in het voorjaar (februari/maart) worden verstoten vind ik het niet raar dat ze beide keren later in de lente (april/mei) worden gezien. Maar het kan natuurlijk ook gewoon puur toeval zijn.

Nog wat aanvullende info over deze wolf;
http://www.noz.de/deutschland-welt/niedersachsen/artikel/467390/wolf-in-meppen-und-nordhorn-gesichtet
Wat ik hier uit lees, de wolf is reeds 3x gezien
1) bij meppen dit jaar (14 dagen voor de 2e)
2) bij schietplaats Nordhorn Range
3) door een jager in de buurt afgelopen weekend in de buurt van Nordhorn
(link met dank aan Freek Verkerk)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rene Janssen

Dat idee van Alpha-wolven is toch enkel een dierentuin- verhaal en bleek toch niet in het wild voor te komen, of ben ik mis daarin?


Hier ook nog een bericht in Het Parool: http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/3635745/2014/04/15/Wolf-gespot-op-5-kilometer-van-de-Nederlandse-grens.dhtml
René Janssen

Freek Verkerk

#13
Citaat van: jeroenroelofsen op april 15, 2014, 20:10:14 PM
Wat ik me wel afvraag;
Zowel "het meppen geval" als deze zijn beide in het voorjaar (maart april) gezien. Op welk tijdstip vertrekken de jonge mannetjes (en vrouwtjes) doorgaans uit de roedel? Is dat ook rond deze tijd?


Hele goede vraag. Ik heb de documentatie niet paraat, maar voor mijn gevoel, of anders gezegd, er zit in mijn hoofd informatie, die zegt dat ze steeds langere tijd bij hun roedel weggaan en dan weer terugkomen. Zo in het tweede jaar. Op het laatst komen ze helemaal niet meer terug. Ik lees ook wel dat oudere jongen meehelpen met de opvoeding van hun jongere broertjes en zusjes en die nieuwe jongen worden rond mei / juni geboren en dan vanaf juni - september voor het eerst waargenomen. Soms weet zelfs een roedel met jongen meer dan een jaar onopgemerkt te blijven. Schuwe dieren :).


Ik heb nog even een link opgespoord waarbij er sprake is van een oudere broer of zuster (Geschwister) die kennelik nog bij de roedel is. En dan is het al november.
http://www.sz-online.de/sachsen/die-trauer-der-woelfe-2704819.html
Die informatie komt uit de sms / informatie van gezenderde wolven.

Hierbij een link naar de gegevens van een wolf met een zender en ook een naam :) Marie  http://www.wolfsregion-lausitz.de/index.php/projekt-qwanderwolfq/besenderte-woelfin-ft7
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

michielg

In nordhorn zit wel een dierentuin :)
Ben er zelf geweest, best wel cool daar trouwens. Je kan gewoon in de kooi met de vale gieren komen die daar los zitten.

michielg

#15
Citaat van: michiel1981 op april 18, 2014, 10:36:00 AM
In nordhorn zit wel een dierentuin :)
Ben er zelf geweest, best wel cool daar trouwens. Je kan gewoon in de kooi met de vale gieren komen die daar los zitten.

Wil natuurlijk niet zeggen dat hij ontsnapt is maar kan natuurlijk op het geluid of de geur van de aanwezige wolven afgekomen die daar in het dierenpark zitten :)

michielg

#16
Citaat van: Rob Koelman op april 15, 2014, 20:51:16 PM
Citaat van: Maarte5n op april 15, 2014, 20:45:20 PMdie van duiven

...is natuurlijk geen zekere wolf, hooguit een mogelijke...

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Idd, vooral met die tjechoslowaakse wolfhonden en andere hybrides die mensen tegenwoordig nemen. Uiteraard zonder een zeer dominante consequente baas is dit verre van een geschikt huisdier al ken ik iemand die een tjechoslowaakse wolfshond had en is bij mij thuis geweest en dat was een schat van een beest en het lijkt ook een (normale) hond maar toen ze 1 keer tegen mijn dobermann gromde was dat wel even erg imposant om te zien hoe die blik veranderd en de manier van grommen..... mijn dober is niet snel bang maar die sprong met 4 poten tegelijk op de tafel helemaal krom gebogen bibberend van angst met de staart tussen de benen...... betekent natuurlijk niet dat die wolfshond iets kwaad bedoelde maar is gewoon hun manier van communiceren en dat is toch wel erg imposant kan ik je vertellen :)
Zij had haar uit een asiel gehaald toen ze in tjechie woonde en meegenomen.

Arjan Broekhuizen

Kennelijk heeft een wolf uit Duitsland (mogelijk) al een keer een uitstapje gemaakt naar Nederland (Winterswijk), aldus Omroep Gelderland:

Citaat van: Omroep Gelderland
Het lijkt een kwestie van tijd voordat de wolf in Nederland wordt gezien. Hij is vlak bij de grens al opgedoken. Maar 9 à 10 jaar geleden was hij hier mogelijk al, zegt boswachter Hans Rauwerdink in Winterswijk.
Bron: Omroep Gelderland
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Rob Koelman

Hij betreurt het dat er destijds geen foto's van zijn gemaakt.

'Er was 's nachts sneeuw gevallen en 's morgens vroeg vonden we een spoor dat van een wolf geweest zou kunnen zijn.'


Zo zijn er wel meer meldingen van mogelijke waarnemingen van wolven in Nederland. Zonder deugdelijke documentatie van mogelijke waarnemigen kan je daar uiteindelijk niets mee. Gewoon geduld hebben en wachten op de eerste 'harde' waarneming van een wolf...

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob