Zweef- of Wapenvlieg

Gestart door Bertus, juni 12, 2007, 20:28:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bertus

Vanmorgen zat deze voor mij onbekende vlieg op een goudsbloem bij de vijver. Eerst dacht ik dat het een Zweefvlieg was, later dacht ik...
Kortom ik kom hier met mijn gidsjes zelf niet uit. Kan iemand me verder helpen?
Met vr.gr., Bert

han.endt

#1
Ik denk dat dit Odontomyia tigrina is. In ieder geval een Odontomyia.

corzonneveld

Waarom tigrina? Ik dacht dat die meestal een zwart achterlijf heeft? Zou het ook ornata kunen zijn?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

#3
Je kon wel eens gelijk hebben, maar aangezien die normaal oranje vlekken heeft ben ik verder gaan zoeken. De vleugeladering is ook niet goed zichtbaar en dan ios met een tabel wat gissen.

wilde

#4
Het dier lijkt wel wat op het vrouwtje van Stratiomys singularior, maar is toch hier en daar wat anders. De sprieten zijn bijv. korter en niet zo knotsvormig en de lichte rand achter de ogen ontbreekt. Ook de poten zijn anders van kleur. Kan het geen andere soort Stratiomys zijn?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Bertus

Heren bedankt voor de moeite. Ik denk zelf ook, wanneer ik de afbeelding in de gids van Chinery bekijk, dat het om een O. ornata gaat.

Met vr.gr., Bert

Mark van Veen

Inderdaad O. ornata: zie de antennen en de gele vlekken op het achterlijf. Stratiomys heeft een lang eerste antennelid, dat heeft deze niet en O.tigrina heeft inderdaad een geheel zwart achterlijf.
groet,

Mark van Veen