Dé remedie tegen eikeprocessierupsen

Gestart door Dragonfly, juni 12, 2007, 20:02:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Bij de Hatertse en Overasseltse vennen (bij Nijmegen) kwam ik afgelopen zondag deze overijverige groene kikker tegen. Elke eikeprocessierups die die tegenkwam werd smakelijk naar binnen gewerkt. Zelfs zo smakelijk, dat de kikker steeds dichterbij kwam om de rupsen te kunnen pakken.
Iemand dit gedrag eerder gezien van kikkers?

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Jeroen Nagtegaal

Dat wordt dan meer poelen aanleggen rond de eikenbossen en lanen die nu kaal zijn, eindelijk een echt milieuwvriendelijke oplosing, en dan wel de poelen door werkelozen laten graven,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

michel.wissink

Laat die kikkers maar komen, want ook hier in het Twentse worden we griezelig snel omsingeld  :o
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Tim Asbreuk

CiteerLaat die kikkers maar komen, want ook hier in het Twentse worden we griezelig snel omsingeld

Klopt zag laatst dat ze al iets ten zuiden van varsseveld zaten. (Twente route)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rinie van Reenen

#4
't Ziet er wel mooi uit. Als ze het nu van elkaar leren, dan kunnen ze mooi een handje helpen. Krijgt de eikenprocessierups hier alsnog natuurlijke vijanden!
Maar: overleeft zo'n kikker dat?

PS: link in forum Amfibieën geplaatst.
Groet, Rinie van Reenen

g.j. keizer

#5
CiteerKlopt zag laatst dat ze al iets ten zuiden van varsseveld zaten. (Twente route)

En in de omgeving van Almelo (UCN), enz. Ze komen inmiddels in heel Nederland voor, geen enkele provincie uitgezonderd. Het wachten is nog op de kolonisatie van de Waddeneilanden. Het lijkt er op, dat ze vooral op de daken (ladingzeilen) van vrachtauto's meeliften, die onder aangetaste eiken op parkeerplaatsen hebben gestaan. Langs het Duitse gedeelte van de autobaan van Arnhem/Elten naar Oberhausen (80 km) staan inmiddels alle eiken bij parkeerplaatsen bladloos. Als kikkers het van ons zouden overnemen, worden hordes met stofzuigers, branders en rijdende crematoria uitgeruste rupsenbestrijders brodeloos. Misschien moeten die de poelen dan maar graven  :P  .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Xenior1976

Ik dacht altijd dat kikkers de harige rupsen niet aten, sta er echt van te kijken.
Mooie foto ook! B)

Gr, Ro.

Dragonfly

CiteerIk dacht altijd dat kikkers de harige rupsen niet aten, sta er echt van te kijken.
Mooie foto ook! B)

Gr, Ro.
Dank je wel  :wub:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!