Hoofdmenu

grote gal

Gestart door spanjool, juni 10, 2007, 23:05:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

gal van zeker 25mm doorsnede met bewoner
Heb geen idee wat voor struik het betreft, misschien dat iemand adv het blad een suggestie kan doen?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

de bewoner
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

nog een andere ca 2cm groot, zaten trouwens zeker een achttal van deze gallen en opvallend in iedere struik eigenlijk maar één
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spinnenvrouw

Het zou een bladluisgal op iep kunnen zijn.  In dat geval is jouw 'bewoner' niet de veroorzaker van de gal.
Als je de gal openmaakt kan er een grote klodder honingdauw uitvallen, die wil je niet op je kleren of op je spullen hebben.
Verlaten gallen worden vaak bewoond door ander gedierte, soms om de beschutting, soms omdat galweefsel voedzamer is dan gewoon blad.
Jacomijn Prinsen

spanjool

dacht eigenlijk niet aan iep, meer een struik als sleedoorn oid.
Zat ook nog geen vruchtvorming aan.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Als je naar de getande bladeren kijkt zou het Krentenstruik - Amelanchier kunnen zijn ?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

JW_2all

Meest waarschijnlijk is de boom (struik) de ulmus minor (een smalbladige iep), met een eriosoma lanuginosum [Hartig]. Die kan tot wel 8 cm omtrek groeien. Je vindt ervan een tekening in Redfern & Shirley (2002, pagina 464 bovenaan), of in DvL een beschrijving (1983, 326, onderaan).
De veroorzakers (eriosoma) zijn bladluizen.

Groet,
Jan

spanjool

Aardig van je JW dat je er zo veel moeite voor hebt gedaan, maar het is vlgs mij toch wel krent, heb de afgelopen tijd veel struiken gecontroleerd op dergelijke bladeren. Om helemaal zeker te zijn zal ik er zsm nog een keer heengaan. tis toch een mooi gebiedje, altijd wel wat te zien. (ik wil het nu ook zeker weten).  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

JW schiet me net te binnen dat ik dat spulletje hier nog in de koelkast heb staan.
heb er even in gekeken, de bewoners evenals een aantal springstaartjes zijn in middels overleden (tis ook al weer even terug) de gallen en het blad is nog in good shape. Zal ik ze je opsturen? je zegt het maar. Of iemand anders die interesse heeft?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer