2x Sphagnum

Gestart door Douwe van der Ploeg, april 10, 2014, 01:29:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

Douwe van der Ploeg

Ik weet dat veenmossen meestal onder de microscoop moeten, maar wie weet zien jullie er toch wat aan.. Allebei gevonden op dezelfde locatie, maar leken in het veld al andere soorten: de eerste was duidelijk veel geler (met zelfs wat roodtinten) dan de tweede, die helder lichtgroen is.
Biotoop: klein stukje oud moerassig veenbos
Ik heb van allebei wat meegenomen, dus als er details bekeken moeten worden hoor ik het wel!

1:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83180127
Veenmos spec. - Sphagnum spec. gezien op 2014-04-09 Norger Esdorpenlandschap
Foto's:









2:
http://waarneming.nl/waarneming/view/83181364
Veenmos spec. - Sphagnum spec. gezien op 2014-04-09 Norger Esdorpenlandschap
Foto's:










bij voorbaat dank Douwe van der Ploeg
Douwe van der Ploeg

vdvaart

Kleur helpt niet altijd bij veenmossen, omdat ze in verschillende ontwikkelingsfasen vaak verkleuren. Er zijn een paar veenmossen die altijd en het hele jaar door groen blijven, dat helpt dan wel als je een heel veld vol met groen ziet, want als ze verkleuren zou er altijd wel ergens een plukje niet groen tussen staan. Ik zie geen duidelijk verschil tussen beide serie foto's. Het ziet er wel naar uit dat de blaadjes gekapt zijn, d.w.z. dat ze aan de top niet vlak kunnen worden gelegd zonder ze in te scheuren; er is een kapje. Dat beperkt de keuze, met gewoon veenmos als meest algemene. Het detail dat je voor een veldsleutel altijd graag wilt zien is de vorm en de stand van de stengelblaadjes, die zijn bij veenmossen bijna altijd sterk afwijkend van de takblaadjes.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Douwe van der Ploeg

Dank voor de uitleg, ik zal straks kijken of ik de stengelblaadjes scherp op de foto kan krijgen.
Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Het is me helaas niet gelukt om de stengelblaadjes zichtbaar te krijgen, dus het zal specjes blijven.
Douwe van der Ploeg

vdvaart

Het is en blijft moeilijk, die veenmossen! Hoewel ik soms denk dat als ik ze maar elke week tegenkwam dat ik ze uiteindelijk gemakkelijker op het oog zou moeten kunnen determineren.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

lycopoda

Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 13, 2014, 03:28:02 AM
Het is me helaas niet gelukt om de stengelblaadjes zichtbaar te krijgen, dus het zal specjes blijven.
Een tip is om het kopje af te breken. Als je geluk hebt, zijn er dan een paar stengelblaadjes zichtbaar. Anders wordt het voorzichtig zijtakjes verwijderen. De stengelblaadjes zijn soms heel klein, en kunnen plat tegen de stengel aanliggen.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

vdvaart

Goede tip voor bekijken stengelbladen. Als je het echt wilt weten kun je het ook opsturen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Douwe van der Ploeg

Dank voor de tip! Ik heb het topje van #2 afgebroken en zie nu inderdaad wat stengelblaadjes, geloof ik. Kunnen jullie hier wat mee?

Douwe van der Ploeg

lycopoda

Dat lijken me inderdaad de stengelbladen. Mooie foto. Als ik het goed zie, dan zijn de takbladen kapvormig, dus sectie sphagnum. Ik vrees dat de stengelbladeren niet echt onderscheidend zijn binnen de sectie (maar ik laat me graag corrigeren door de experts). De kans is groot dat het S. palustre is. Om het zeker te weten moet je toch een dwarsdoorsnede van het blad (laten) maken.
Met vriendelijke groet,
Mark Smits

"Ja, tillsammans blir vi en stor gröt som är varm, god och nyttig, ja och ganske vacker ochså."

vdvaart

De stengelblaadjes kloppen wel voor gewoon veenmos. Ze kloppen ook voor familielid S. Papillosum maar de vorm van de plantjes doen me daar niet aan denken. Ik zou het dus houden op een onzekere S. Palustre.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg