Kleine watersalamander

Gestart door Dragonfly, september 27, 2005, 20:13:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Net hebben we in de tuin een dode salamander gevonden. Ik vroeg mij af of dit een kleine watersalamander is. Ik weet er niet zoveel vanaf en ik heb mijn boeken thuis liggen :o Via enkele sites voor determinatie kwam ik uit op kamsalamander, maar dat kan ik mij niet voorstellen...

De foto's zijn niet goed, want net gemaakt met mobieltje. Maar voglens mij wel net genoeg voor herkenning...

En hoe zou ik kunnen zien of het een mannetje of vrouwtje is.
De onderkant:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

En de bovenkant:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

laatvlieger

Ik vind hem wat verdacht. Aan het vlekkenpatroon op de buik ben ik geneigd te zeggen dat het inderdaad een kleine watersalamander betreft. Maar hij lijkt ook een donker ongevlekt keeltje te hebben, bovendien ziet de bovenkant er wat ruw uit. Ik durf daarom kamsalamander niet uit te sluiten.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dragonfly

#3
Wat extra informatie voor ik 'm weggooi (hij begint aardig te stinken  :ph34r: Stom, ik had 'm in de koelkast moeten bewaren...):

De bovenkant:
hij heeft een zwarte smalle streep van het hoofd tot het puntje van de staart. Deze streep lijkt er ook "op" te liggen.

Onderkant:
Naast alle vlekken die aardig op de slechte foto's te zien zijn, loopt er een vrij brede oranje streep van ongeveer halshoogte wederom naar het puntje van de staart.
De kin is inderdaad donkerder, maar lijkt wel enkele zwarte vlekken te hebben.

Ik zal met een beter toestel zo nog wat foto's maken, helaas is dat een analoog toestel en het rolletje is nog lang niet vol. Maar deze foto's zal ik tzt (denk aan 2-3 weken) inscannen en erbij zetten.

Alvast bedankt aan meedenkers!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

laatvlieger

het lijkt me toch een man kleine watersalamander in de landfase ( ze missen dan hun karakteristieke kam op de rug en staart).

Maar durf toch kamsalamander nog niet helemaal uit te sluiten. Ik zie bijvoorbeeld ook geen aanzet van zwemvliezen op de achterpoten, maar misschien hebben kleine watersalamanders in de landfase dat niet, of is het op deze foto´s gewoon erg slecht te zien?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

tekenaar

Dit is een volwassen mannetje kleine watersalamander. Determinatiekenmerken:

- oranje alleen op het midden van de buik, daaromheen licht beige (bij kansalamander de hele buik oranje, tot aan de donkere flanken)

- de relatief grote donkere vlekken op de buik en onderkant staart sluiten tegelijkertijd vinpootsalamander en vrouwtje kleine water uit

- de relatief grote, ronde cloaca duidt verder ook op een mannetje

- ik vermoed dat de donkere keel door ontbinding wordt veroorzaakt of anders door de belichting.

- salamanders in landfase missen inderdaad de 'flapjes' op de poten (anders alleen mannetjes kleine water en vinpoot).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Dragonfly

Bedankt tekenaar!

... en zo kom je 's middags ineens iemand met een digitaal fototoestel tegen. Hierbij veel scherpere foto's van een nog erger stinkende salamander, die inmiddels toch echt onder de groene zoden ligt.
Ik zal jullie de foto's niet onthouden!
En knap dat jullie aan zulke slechte foto's toch een hele discussie durven ophangen :duim:

De onderkant:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

#7
En de bovenkant (met het zwarte streepje):
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!