Hoofdmenu

Dasytes caeruleus

Gestart door thijsdegraaf, april 08, 2014, 17:52:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Hij heeft een blauwe glans, dus het lijkt me wel goed. :-\   Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/83157922 Dasytes caeruleus gezien op 2014-04-08 Bergen (NH)
Foto's:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

jck

Ik ga moeilijk doen  ;D  Als je de foto van Dasytes cyaneus/caeruleus op Kerbtier bekijkt, dan zouden de antennen de elytra amper bereiken als je ze over de rug terugvouwt . Als je hetzelfde met jouw kever doet, komen ze tot halverwege de elytra....

James

thijsdegraaf

#2
Je bent lastig James!! Desondanks bedankt.  :)  Ik vind de blauwe glans ook minder hoewel hij in het echt blauwer leek dan op de foto. 't is niet zo'n makkelijke groep. Maar ja welke wel zou ik zeggen.
Hij zal wel als spec. eindigen vrees ik  :-\ 

jck

Dag Thijs,

Ik heb verder rondgeneusd - op thewcg site staan foto's van Dasytes aeratus, zowel man als vrouw, en het duidelijkste verschil tussen de geslachten is de lengte van de antennen. Terug naar het begin.  :rolleye:

James

thijsdegraaf

Ah.. er is dus nog hoop.  :)  Bedankt weer James.

Arp

Er is een mooi Frans boekje voor:

Constantin R.; Liberti G. (2011) Coléoptères Dasytidae de France. Musée des Confluences / Société linnéenne de Lyon (zie link).

Sinds kerstmis vorig jaar ben ik een gelukkige bezitter daarvan B)  maar heb er nog niet veel mee gestoeid. Zal als ik weer thuis ben eens bladeren hoe zij deze soorten onderscheiden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Mooi maar moeilijk boekje Arp! Ik ga ook nog wat rondsnuffelen.