grote glimworm?

Gestart door vanmiddelkoop, april 08, 2014, 13:24:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, ik vind de kleur zo vreemd.
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/83150060
Grote Glimworm - Lampyris noctiluca gezien op 2013-07-24 France - Quet-en-Beaumont
Foto's:


bij voorbaat dank Betty van Middelkoop

Arp

#1
Hoi Betty,

Nee, de dames van noctiluca hebben zeker geen rudimentaire elytra zoals hier. Ik denk het dat het de dame van Lampyris raymondi moet zijn. De diverse Lamprohiza-dames zijn wat anders gebouwd en hebben langere elytra, maar de dame van Nyctophila reichii kan nog redelijk in de buurt komen van deze. Ze verschillen iets in de lengte van de elytra, maar dat is slecht te beoordelen hier. Voor zover ik er afbeeldingen van ken is de dame van N. reichii echter nooit zo donker.

Toch met een dikke slag om de arm want van een aantal (inmiddels extreem zeldzame?) Franse soorten (Pelania, Phosphaenopterus) heb ik geen goed idee van het uiterlijk en zelfs voor Luciola heb ik twijfels - veel namen bij foto's op internet moeten absoluut worden gewantrouwd.

Wellicht beter even op insecte.org voorleggen?

P.S. Als de sleutel op coleo-net klopt, dan kan het geen Luciola zijn en zijn een aantal foto's op internet inderdaad bogus benoemd. Maar de sleutel is sowieso niet 100%, want het vrouwtje Lampyris raymondi heeft zeker rudimentaire elytra en zou dan dus niet als Lampyris uitsleutelen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hallo Arp,

In ieder geval erg leuk een ander soort glimworm  :blink:
Vanavond gaat Ruud proberen hem op insecte.org te zetten.
Ik heb het al geprobeerd maar het lukte niet- ben nogal een stumper met zoiets_.
Vast hartelijk bedankt.
Als we een uitkomst hebben zal ik het vermelden.

Groetjes Betty

Arp

Aangezien het zeker geen noctiluca is ... zouden jullie haar misschien alvast weg kunnen zetten als raymondi? Het zal vrijwel zeker die soort zijn, al wil ik het zelf nog niet helemaal "afmaken" omdat ik niet alle Zuid-Europese Lampyridae ken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

#4
Hoi Arp,
Dat zal ik doen.
Het wil niet erg lukken om hem op insecte.org te zetten.
Ik wacht nu even op hulp van dochter en haar vriend.
Weer bedankt, groetjes Betty