Determinatiegemakzucht & betekenis forum

Gestart door Student85, juni 12, 2007, 02:07:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Citeer
CiteerVoor mijn part is iedereen van harte welkom iets te vragen. Daar is een forum ook voor.
Amen!

Ik deed gisteren eens een rondje fora van andere soortgroepen (ben zelf eigenlijk uitsluitend vogelaar) en wat viel me op? Iedereen was zo lief voor mekaar. Wat zijn wij vogelaars dan eigenlijk een  :censored: soms. Overigens ben ik blij dat bij vogels de determinatie over het algemeen niet afhankelijk is van nauwgezet genitaal onderzoek (zie bv. spinnenforum)... Daar zijn al andere hobbies voor ;)
Ja, ik maak ook af en toe wel gebruik van andere fora (omdat ik weliswaar interesse heb in andere soorten, maar het minder makkelijk vind om daarbij tot een determinatie te komen); zeker bij de planten valt het op hoe enorm veel determinatievragen daar gesteld worden, en ook hoe snel je daar een antwoord krijgt! Enne: lief voor elkaar: 't zal wel komen doordat je wel veel roofvogels, maar niet veel roofplanten hebt (hoewel: spinnen zijn zelf ook niet zo lief...).
In elk geval valt me op, dat het vogelforum wel van een eigen soort is. Andere fora zijn bijna volledig determinatiefora, wat duidelijk niet geldt voor het vogelforum.
Overigens heb ik niet het idee dat ik de observatie, laat staan de conclusie, van Frank deel. Sowieso: juist de mensen die vanuit onwetendheid een vraag stellen kennen de rest van het forum niet, en hebben dus ook geen weet van het bestaan van dit topic. Het zijn vooral de vaste bezoekers van het forum die ook dit topic helemaal gelezen hebben, lijkt me. Als er wat minder determinatievragen komen, dan kan dat ook gewoon met het weer te maken hebben, of met de activiteit van de vogels, of met een bepaalde eindejaarsmoeheid (toe aan vakantie, dus geen moeilijke vragen stellen over vogels), of wat het ook moge zijn.

Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

#121
CiteerNa het lezen van van dit alles, kan ik als beginnende determinator (en niet van vogels, maar van insekten) niet anders zeggen dat het ontdekken van een site , waar je eindelijk je vragen neer kan leggen, heel verleidelijk is om niet goed zelf op onderzoek te gaan.
Je zou eigenlijk pas je vraag (met of zonder foto) moeten kunnen plaatsen als je op de één of andere manier hebt aan kunnen tonen, dat je al flink zelf hebt lopen zoeken, door bijvoorbeeld erbij te vermelden :
Ik heb in dat boek gekeken
Ik heb op die en die site gezocht
Ik heb een vermoeden dat het familie is van...
enz.
Dat je daar een soort verplichting van maakt om dat erbij te vermelden.
Of dat je een duidelijke foto site bijvoegd, waar men eerst kan gaan snuffelen, voordat men een foto gaat plaatsen......dan zie je vaak al je vogeltje staan en hoef je hem niet meer te plaatsen.

Ideetje misschien ???

J.A.
Ik zou zeggen: dit is altijd aanbevolen, het zorgt er inderdaad voor dat je er meer van leert dan wanneer je je vraag maar zo 'dumpt'. Echter: ik zou dit zeker niet tot verplichting willen verheffen. Immers, een forum is vrij, vragen staat vrij. Vervolgens is het natuurlijk aan de andere forumgebruikers of zij bereid zijn om er op te antwoorden. Als je vindt dat 'luie vragen' niet gesteld mogen worden, dan beantwoord je die vragen maar gewoon niet, dat is ook je eigen vrijheid. En, je kunt natuurlijk bij een 'luie vraag' altijd nog proberen om de vragensteller te leren observeren door bij de beantwoording ook aan te geven op grond waarvan je tot die determinatie besluit (vervolgens is het aan die vragensteller, of hij alleen het directe antwoord wil onthouden, of ook de aanwijzingen/kenmerken wil onthouden, natuurlijk).
Groet, Rinie van Reenen

marcel123

Citaat van: vincenthart op juni 24, 2007, 12:52:29 PM
CiteerIk deed gisteren eens een rondje fora van andere soortgroepen (ben zelf eigenlijk uitsluitend vogelaar) en wat viel me op? Iedereen was zo lief voor mekaar. Wat zijn wij vogelaars dan eigenlijk een  :censored: soms.
Ben het wel eens met de conclusie dat vogelaars zijn een ander soort mensen zijn dan 'gewone' natuurliefhebbers. Die laatste groep lijkt toleranter en liever voor elkaar. Maar eigenlijk mis ik de conclusie van het topic...begin dus maar weer eens van voren af aan te lezen..

wimtegels

Vogelaars maken een onderdeel uit van de groep van natuurliefhebbers. Of deze minder tolerant zijn dan de rest, dat vraag ik me nog af.

Ik ben niet zo'n natuurliefhebber uit een soortgroep. Over het algemeen hou ik me meer bezig met systemen. En dan wordt je in figuurlijke zin nog wel eens afgemaakt door natuurliefhebbers die heel sterk met een soortgroep, of met maar één soort bezig zijn.

Ik hanteer voorlopig nog de stelling dat natuurliefhebbers net gewone mensen zijn. En je hebt ijverige en hele luie.
Ik vind het verschrikkelijk als ik mensen tegen kom die wel hun stempel willen drukken op natuurbeheer maar niet verder willen denken als hun eigen doelsoort. Maar dat gaat dan weer wat verder dan determinatiegemak.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels