Determinatiegemakzucht & betekenis forum

Gestart door Student85, juni 12, 2007, 02:07:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nico Omlo

Citeer
CiteerQUOTE
Als een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed?
Die afspraak staat
Is dit aanzetten tot zinloos geweld?
Beter is het zo een persoon van het FORUM te weren.:spam:
Of er zijn dan andere bereidwillige forumleden,die hem dan wel willen vertellen dat het 'n heggenmus is.  
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

redmar_woudstra

Citeer
Citeer
CiteerQUOTE
Als een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed?
Die afspraak staat
Is dit aanzetten tot zinloos geweld?
Beter is het zo een persoon van het FORUM te weren.:spam:
Of er zijn dan andere bereidwillige forumleden,die hem dan wel willen vertellen dat het 'n heggenmus is.
Dit is vooral aanzet tot het nodige sarcasme dacht ik...
groet,
Redmar

Vincent Hart

Citeer
Citeer
CiteerQUOTE
Als een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed?
Die afspraak staat
Is dit aanzetten tot zinloos geweld?
Beter is het zo een persoon van het FORUM te weren.:spam:
Of er zijn dan andere bereidwillige forumleden,die hem dan wel willen vertellen dat het 'n heggenmus is.
Nee hoor, da's heel zinvol geweld.
Als iemand ons daadwerkelijk vijf jaar lang met 99 heggenmussenfoto's getergd heeft, geen van de 99 gefotografeerde vogels zelfstandig op naam heeft weten te brengen en bij de 100ste foto nieuwsgierig is wat hij nu weer voor z'n lens gekregen heeft, is het voor iedereen beter om die persoon uit zijn lijden te verlossen.

Redmar heeft ook een punt trouwens  ;)  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Diederick Meinen

#63
CiteerWat betreft het wel of niet vragen wat de vogel op de foto is, op welke manier dan ook, of zelfs met taalfouten, is afhankelijk van wat het doel van het forum is; welke criteria wil je hanteren; mensen kennis laten verwerven, mooie plaatjes verzamelen, discussieren over afwijkende soorten, perfect nederlands beheersen, of wat dan ook.
Je zal eerst moeten bedenken wat belanrijk is
Ja maar wie bepaalt dat dan? Dat bepalen we met z'n allen toch? En misschien is het wel allemaal tegelijk belangrijk, dat vind ik nou juist zo leuk aan waarneming.nl: de drempel is laag en je kunt er van alles tegenkomen, tegelijkertijd is het wel heel professioneel opgezet en wordt het zeer accuraat en up-to-date (soms bijna real-time) onderhouden.

Vincent Hart

CiteerWaar wij met zijn allen voor gaan is 'het goed te doen', om complimenten te krijgen. Dus iets aangeven waarvan je weet dat je 'fout' zit is lastiger. Het zou daarnaast ook onlogisch zijn om een item te posten als je zelf weet wat de vogel is; het zal dus altijd lijken op ...; als je dat al durft te stellen. Het is dan makkelijker je lerend op te stellen; wie kan mij helpen ...
Ik hoop dat meer mensen hier om determinatiehulp vragen omdat ze benieuwd zijn welke vogelsoort ze gezien hebben, dan om hun zelfbeeld op te vijzelen. Blijft mijn vraag: heb je het 'beter gedaan' als je geen flauw idee hebt, dan als je ergens tijdens het zelf determineren een verkeerde afslag genomen hebt? Kom je eerder in aanmerking voor een compliment als je zegt 'het had veren en een snavel maar verder weet ik het niet' dan als je twijfelt tussen fitis en tjiftjaf en het blijkt een tuinfluiter te zijn? Ik denk van niet... Maar het voelt wel zo dus.

Het moge 'onlogisch zijn om een item te posten als je zelf al weet wat de vogel is', de kans op een complimentje voor de vraag 'wat is dit?' lijkt me nog stukken kleiner. En dus iets minder klein als je zelf al nagedacht hebt.

Maar nogmaals: Laat komen die foto's/determinatievragen! Als wij oude zeuren er geen zin in hebben dan gaan we naar een ander topicje of iets heel anders doen. En de oude zeuren die op een determinatievraag 'weet je het nou al weer niet?' of een variant daarop antwoorden mogen daar natuurlijk ook voor op de tikvingers getikt worden...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marella

#65
Citaat van: diederick,Jun 12 2007, 21:16 PMJe zal eerst moeten bedenken wat belanrijk is
Ja maar wie bepaalt dat dan? Dat bepalen we met z'n allen toch? En misschien is het wel allemaal tegelijk belangrijk, dat vind ik nou juist zo leuk aan waarneming.nl: de drempel is laag en je kunt er van alles tegenkomen, tegelijkertijd is het wel heel professioneel opgezet en wordt het zeer accuraat en up-to-date (soms bijne real-time) onderhouden. [/QUOTE]
Helemaal mee eens, dat bepalen we met zijn allen. Daarom is het mooi dat we de gelegenheid krijgen hierover van gedachten te wisselen. Ik ben het met je eens dat de drempel laag moet blijven en iedereen een kans moet krijgen zelfs na honderd keer; de een leert wat trager dan de ander; dat je daar soms wat ongeduldig van wordt ... je hoeft niet te reageren ...
En inderdaad hulde aan de professionals die dit mogelijk maken.
groetjes Marella

Nico Omlo

marella

Dit kun je met de knop EDIT zelf nog aanpassen.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

AmyB

Het enorme aantal posten in zo'n korte tijd geeft wel aan dat dit topic de gemoederen behoorlijk bezig houdt. Mezelf afvragend of er een mogelijke oplossing is, die het makkelijker maakt voor diegenen die zich ergeren, om bepaalde onderwerpen te ontwijken bedacht ik het volgende: ik lees de onderwerpen op dit forum door te gaan naar de oudste post die ik nog niet heb gelezen en dan stap ik met "volgende" steeds naar het volgende onderwerp tot ik niet verder kan. Bij de onderwerpen die mij niet interesseren moet ik dan wel eerst naar de onderkant van de pagina om daar op "volgende" te kunnen klikken.
Het mede plaatsen van een "vorige/volgende" button aan de bovenkant van de pagina zou het makkelijker maken om onderwerpen ongelezen door te stappen.
Ideetje voor de Admins?  :rolleyes:
Amy Bergman

tekenaar

poef , een topic met zoveel antwoorden dat ik er bijna niet doorheen kom. Ik ben geen vogeladmin, maar drop wel af en toe mijn mening bij de vogels.

tiepfouten: ja die maak ik regelmatig. Waarom: omdat ik (te) snel tiep om te voorkomen dat ik de hele dag met waarneming.nl bezig ben. Daardoor klopt er soms weinig van mijn zinnen, maar wat is beter? Minder reacties geven, maar beter spellen, of een paar mensen meer blij maken met een antwoord?

alleen antwoord zonder verklaring: je vermeld niet dat de verklaring vaak al bij de soortbeschrijving staat. Met een soortnaam kunnen mensen makkelijk zelf naar kenmerken zoeken. Als je geen naam weet, wordt zoeken ook lastiger. Sommige soorten worden zo vaak gevraagd alleen een soortnaam noemen al bijna teveel moeite is (veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje-syndroom?). Daar wil ik liever niet meer aandacht/tijd aan kwijtraken als strict noodzakelijk is. Tegelijkertijd denk ik dat de (voor de hand liggende?) vragen vaak wel legitiem zijn. Een buizerd kan in zo veel houdingen zitten en komt in zoveel kleurvariaties voor dat hij lang voor verwarring kan blijven zorgen. Maar om nu elke keer alle kenmerken op te gaan sommen... ?

ergerlijk: ik erger me eraan wanneer een vraag wordt gesteld en vervolgens een niet-kloppend antwoord wordt gegeven. Dan mag je als "deskundige" daarna nog eens gaan zeggen waarom het eerdere antwoord echt niet kan kloppen. Domme vragen stellen vindt ik prima, domme antwoorden geven, daar wordt ik heel erg moe(deloos) van.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

BramtK

Beste waarnemers,

Ik vind het hautain om je te beklagen over de bijdrage van andere mensen zonder te reflecteren op je eigen posts en te spreken over jezelf alsof je tot de club deskundigen behoort die louter relevante vragen stelt en belangwekkende onderwerpen te berde brengt.

Natuurlijk een goed idee; een apart determinatieforum, maar het blijft zo dat een hedendaags internetforum niet te vergelijken is met de jaren zeventig terminologie die Sjoerd lijkt aan te hangen en dat op een forum zaken verschijnen die niet in een enkel straatje passen. So what dat mensen aankomen met een foto van een Lepelaar omdat dat gewoon leuk is!? (Een ieder kan aandragen wat hij wil, vandaar dat het een forum heet.)

Ik dacht dat waarneming.nl 'het notitie boekje online' is voor iedereen die waarnemingen wil invoeren en ik denk dan dat het forum niet anders kan zijn dan de weerslag daarvan. Dus ook van mensen die niet helemaal correct spellen of nog niet weten hoe ze een vogel moeten determineren.

Goed idee om de boel te optimaliseren (en fijn dat er admins zijn die daaraan werken), maar m.i. raar om een bepaalde groep posters (die zich hier overigens al braaf afzijdig houdt) op deze manier aan te spreken.

Lang leve een vrij waarneming.nl...

Mvgr.

Bram

ps. Ik hoop niet dat er nu weer iemand begint over de 'lieve vrede', wat een flauwe manier om niet op de inhoud in te gaan.
Groeten,

Bram ter Keurs

eline1234

Ik denk dat de beginners, waar ik mezelf ook tot reken, eigenlijk net zo goed gebaat zijn bij een scheiding van 'determinatie' en 'overig'. Ik leer zelf erg veel van vragen die door anderen gesteld worden, en ik denk velen met mij.

Overigens voel ik me absoluut niet op een vervelend manier aangesproken, zoals Bram suggereerd. (Of bedoel je in determinatietopics? Dan ben ik het zo af en toe met je eens hoor!) Tot nu toe complimenten aan een ieder die hier gereageerd heeft voor de positieve toon van het topic, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Eline

Ben Wielstra

Een antwoord op de poll kan ik niet geven aangezien ik me afvraag of enkele berichten op dit forum de gemiddelde beginnende vogelaar representeren. Ben wel voor hints geven in plaats van een soortsnaam. Het is makkelijk om een soortsnaam direct te posten, maar nog makkelijker om te zwijgen in zo'n geval. Wanneer een verkeerd antwoord gegeven wordt op een manier alsof het vanzelfsprekend is, daar heb ik wel eens moeite mee. Overigens gaan ook 'experts' hier wel eens met gewone soorten op hun bek. Het blijft lastig, dat vogels kijken. Gelukkig maar, anders zou ik er niks aan vinden.

De Nederlandse taal is me vreemd. Ik zal er altijd een zooitje van blijven maken. Een beetje moeite doen om begrijpelijk over te komen mag je wel van iemand eisen. Overigens kan je over dit onderwerp weer beter een ander topic van maken want nu lopen de zaken wel heel erg door elkaar.

Verder is het best leuk om af en toe je ongenoegen over iets te spuien op een forum ( :rolleyes: ), maar uiteindelijk gaat het natuurlijk helemaal nergens over. Ik kan me er niet zo druk om maken in elk geval en vind het niveau van de discussies hier heel ok. Niet te laag en niet te hoog en voor ieder wat wils. Een apart ID forum kan natuurlijk. Misschien is het juist wel stimulerend om meer foto's en beschrijvingen te plaatsen. --> Beginnende vogelaar: 'Is dit nou een Renvogel?' 'Expert': 'Ja, waar zit ie?' etc.

han.endt

#72
Als een beginner of een nieuwkomer een vraag stelt over een algemene en makkelijk te determineren vlinder dan geef ik gewoon de naam. Vaak willen ze gewoon een naam bij hun foto zonder zich in de materie te verdiepen. Prima!
Als iemand al vaker op het forum komt geef ik wel eens een prikkel om zelf verder te zoeken. Een hint.
Er komen allerlei mensen op het forum. Niet te moeilijk doen.

Rinie van Reenen

#73
Citeerps. Ik hoop niet dat er nu weer iemand begint over de 'lieve vrede', wat een flauwe manier om niet op de inhoud in te gaan.
'Lieve vrede', daar heeft hier niemand het over, hoor, wees gerust ;).
Inhoudelijk: het lijkt me terecht dat je spreekt over het 'vrije' karakter van zowel de invoer- als van de forumsite. Het lijkt me terecht dat we (we? wie is we?) geen verbod gaan opleggen aan mensen om een foto te dumpen met de vraag 'wat is dit?' en verder niks. Dat neemt echter niet weg, dat we een mening mogen hebben over wat een forum optimaal maakt. En dan mag je wat mij betreft ook zeggen, dat zo'n topic het forum níét optimaal maakt. Bovendien: het maakt de determinatiekunst van beginners er niet beter op, dus het is voor hen die zich wat willen gaan verdiepen in vogels in zekere zin voor hun eigen bestwil.
Tegelijkertijd kan ik me wel wat voorstellen bij je kwalificatie 'hautain'. Het is misschien inderdaad een teken aan de wand dat er vooral meer ervaren vogelaars hun mening hier ventileren: als ik een beginnend vogelaar zou zijn (in zekere zin ben ik dat nog steeds, maar ik bedoel: van het soort ik-kan-geen-Huismus-van-Ringmus-onderscheiden - wat natuurlijk niet per se een schande is) zou ik me hier bepaald niet welkom voelen. Misschien demotiveert het ook wel om vragen in te dienen, en zelfs om de hobby van vogelskijken voort te zetten! (Zoals het Joost Gabriels ook demotiveerde dat er steeds opmerkingen gemaakt werden over zijn taalgebruik.) Dat kan in elk geval niet het doel van een forum zijn!
Dus daarom: laten we niet zozeer topics die wij diskwalificeren als 'domme vraag' afstraffen, maar laten we, als iemand zo'n topic opent, vervolgens ons best doen om door voorzichtige hints alsnog zelf aan het denken te zetten over de determinatie, zoals dat bijvoorbeeld hier gebeurde door Wouter Teunissen.
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

#74
CiteerDe Nederlandse taal (...) Overigens kan je over dit onderwerp weer beter een ander topic van maken want nu lopen de zaken wel heel erg door elkaar.
Mee eens! Vandaar dat ik daar ook niet meer over gesproken heb. Lijkt me goed voor ander topic ('Praat maar raak' klinkt wat neerbuigend, maar is inhoudelijk wel de juiste plaats).
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

CiteerAls een beginner of een nieuwkomer een vraag stelt over een algemene en makkelijk te determineren vlinder dan geef ik gewoon de naam. Vaak willen ze gewoon een naam bij hun foto zonder zich in de materie te verdiepen. Prima!
Als iemand al vaker op het forum komt geef ik wel eens een prikkel om zelf verder te zoeken. Een hint.
Er komen allerlei mensen op het forum. Niet te moeilijk doen.
Iets dergelijks zei Corry Abbink ook in verband met het plantenforum; daar gebeurt het dus ook zo. Dat geeft aan dat het als zodanig niet een probleem is. Wel wil ik er tegelijkertijd op wijzen, dat het bij vogels enigszins anders werkt, voor mijn gevoel:
- De meeste mensen die hier een vraag stellen over determinatie is het er niet alleen om begonnen om de naam te weten, maar hebben er ook behoefte aan om te leren vogels te kennen (wat bij planten en insekten minder vaak het geval is, omdat het veel meer moeite kost om daar verder in te komen; zo werkt het bij mij althans: ik ben al lang blij als ik de naam van een insekt weet, zonder daarmee de behoefte te hebben om in het vervolg zelf in het veld insekten te herkennen; daar is het veld veel te onoverzichtelijk voor!). In deze zin is het punt dat Sjoerd hier aansnijdt een soort zelfbescherming van de vragenstellers.
- Bij vogels is het nog enigszins zinvol om het zonder meer dumpen van een vraag als luiheid aan te merken, bij bijvoorbeeld insekten is dat veel meer onterecht. Als ik een zweefvliegfoto voorleg en vraag wat het voor beest is, heb ik er weinig aan als men zou zeggen: 'kijk eens bij de zweefvliegen', of 'let eens op dit of dat kenmerk', eenvoudigweg omdat in mijn kast een boek ontbreekt waar alle zweefvliegen in staan. Bij vogels is het veel makkelijker om alvast een eind te komen, en ook om aan de hand van gegeven hints inderdaad bij de oplossing te komen - eenvoudigweg omdat bij veel meer mensen een (nagenoeg) complete verzameling van afbeeldingen beschikbaar is (450 vogelsoorten is te doen, 1500 plantensoorten al veel minder, en tienduizenden insekten al helemaal niet).
- Veel meer dan de fora van planten en insekten fungeert het vogelforum als een discussieforum, en niet als een straightforward determinatiepunt.
Groet, Rinie van Reenen

Vincent Hart

Citeerergerlijk: ik erger me eraan wanneer een vraag wordt gesteld en vervolgens een niet-kloppend antwoord wordt gegeven. Dan mag je als "deskundige" daarna nog eens gaan zeggen waarom het eerdere antwoord echt niet kan kloppen. Domme vragen stellen vindt ik prima, domme antwoorden geven, daar wordt ik heel erg moe(deloos) van.
Paul,

Ik snap ergens je ergernis wel (en ik reageer, 'dapper' als ik ben met name op topics als ik absoluut zeker ben van mijn determinatie, en beperk me bij foto's van afwijkende tweedejaars hybriden pontische-/geelpootmeeuw met vertraagde rui meestal tot  geinteresseerd lezerschap  :whistle: ) maar ook zo'n opmerking als de jouwe leidt er volgens mij toe dat beginnende vogelaars worden afgeschrikt i.p.v. 'opgeleid'...

Als jij nou twee jaar bezig bent met vogelen en je ziet een vraag over wat in jouw ogen absoluut een vrouwtje huismus is, antwoordt 'vrouwtje huismus' en het blijkt een vrouwtje kneu te zijn? Dan ben je er toch het meest bij gebaat als een ervarener forumdeelnemer de oorspronkelijke vragensteller vertelt dat het een vrouwtje kneu is (en evt. waarom, of anders verwijst naar de database) zonder iemand af te schieten? Ik vond mezelf vet slim toen ik de vorige mystery bird op lauwersmeer.com als witwangstern gedetermineerd had en lachte in m'n knuisje om al die vogelaars die n.a.v. de influx 'witvleugelstern' zouden zeggen terwijl het duidelijk een instinker was (voor niet-ingewijden, het was inderdaad een witvleugelstern). En zo zit iedereen - van de newbie, via sukkels als ondergetekende t/m de absolute opperdeskundige er wel eens naast

Ik vind dit dan ook niet echt een goed signaal van 'n admin - de foto die Bram R. plaatste (n.a.v. zijn 'creatieve determinatie') van am. steltkluten plus poelruiter bevalt mij dan aanzienlijk beter... Zoals Bram ter K. zegt, het lijkt me ook niet de bedoeling van ons forum dat de 'deskundigen' hier terwijl ze af en toe over de rand spugen, bovenop een ivoren toren zichzelf geweldig zitten te vinden. Antwoorden op in 'onze' ogen 'domme' vragen kunnen in een aantal gevallen dan ook absoluut wat minder lomp. Van zelfrelativering daarentegen is volgens mij nog nooit iemand een slechter vogelaar geworden...

Wat ik wel weer met je eens ben is dat mensen die niet uit een determinatie komen, eerst de database of bijv. birdpix zouden kunnen raadplegen (ook al zal dat als je geen flauw idee hebt wat je gezien hebt je niet altijd even veel verder helpen). Wellicht kan er in dit forum (of in een apart determinatieforum, als dat er komt) een regeltje komen 'heb je een vogel gezien waarvan je niet zeker weet welke soort het betreft, kijk dan eerst <link> hier'. Verder zou er overwogen kunnen worden juist voor de 'experts' die beginnen te gapen bij de zoveelste heggenmus (daar lijken er gezien de reacties hier wel een aantal van te zijn) een subforum met wat 'uitdagender' determinatievraagstukken te maken. Zo geef je de gevorderde vogelaar (net als de larofielen nu al) een eigen plekje, en blijf je de beginnende vogelaars - die volgens mij nog steeds in de meerderheid zijn, hoewel idd niet in dit topic - het belangrijkste podium bieden.

Zo, nu ga ik verder met m'n schriftelijke cursus 'Effectief Samenvatten' ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

#77
Citeer- De meeste mensen die hier een vraag stellen over determinatie is het er niet alleen om begonnen om de naam te weten, maar hebben er ook behoefte aan om te leren vogels te kennen
Hoe weet je dat? Als mensen dat inderdaad willen, waarom vragen ze dan niet 'kan iemand mij helpen bij het determineren ...' in plaats van 'Wat is dit?'. Helder taalgebruik, dat is vooral: zeggen wat je bedoelt. Om toch nog even op dat andere onderwerp terug te komen.

Het onderscheid dat hier gemaakt wordt tussen vogels en andere groepen lijkt me op z'n zachtst gezegd discutabel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rinie van Reenen

Citeer
Citeer- De meeste mensen die hier een vraag stellen over determinatie is het er niet alleen om begonnen om de naam te weten, maar hebben er ook behoefte aan om te leren vogels te kennen
Hoe weet je dat? Als mensen dat inderdaad willen, waarom vragen ze dan niet 'kan iemand mij helpen bij het determineren ...' in plaats van 'Wat is dit?'. Helder taalgebruik, dat is vooral: zeggen wat je bedoelt. Om toch nog even op dat andere onderwerp terug te komen.
Ja, dat is inderdaad een aanname, op grond van hoe het overkomt. Af en toe krijg je een vraag in de trant van 'ik ben absoluut geen vogelaar, maar ik vond dit in de tuin, wat is dat?'; dan is het duidelijk: naam noemen en verder niet druk om maken, die zie je in de vogelaarswereld toch niet meer terug (beetje flauw gezegd, natuurlijk). Vaak echter gaat het niet zo, maar betreft het een persoon die net begonnen is met vogels kijken. Concreet voorbeeld: Eline (die zich hier publiekelijk een beginneling noemt (ook al gaat het determineren natuurlijk inmiddels enorm goed)) heeft verscheidene malen een vraag gesteld, bijvoorbeeld over Groenpootruiter, met het klaarblijkelijke doel om vervolgens zélf een Groenpootruiter te herkennen. Naar mijn inschatting is dat het geval bij de meeste determinatievragen. Maar goed, ik kan me vergissen, natuurlijk.
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

Citeer[Het onderscheid dat hier gemaakt wordt tussen vogels en andere groepen lijkt me op z'n zachtst gezegd discutabel.
Sja...
Natuurlijk is het onderscheid niet heel sterk. Wat ik vooral aan wil geven: het is niet gezegd dat, als het in het plantenforum zo functioneert, dat ook de beste werkwijze voor het vogelforum moet zijn. Dus: niet dat mijn punten direct doorslaggevend zijn, maar wel dat de handelswijze van elders niet zonder meer kopieerbaar is.
Groet, Rinie van Reenen

tekenaar

CiteerAls jij nou twee jaar bezig bent met vogelen en je ziet een vraag over wat in jouw ogen absoluut een vrouwtje huismus is, antwoordt 'vrouwtje huismus' en het blijkt een vrouwtje kneu te zijn? Dan ben je er toch het meest bij gebaat als een ervarener forumdeelnemer de oorspronkelijke vragensteller vertelt dat het een vrouwtje kneu is (en evt. waarom, of anders verwijst naar de database) zonder iemand af te schieten? Ik vond mezelf vet slim toen ik de vorige mystery bird op lauwersmeer.com als witwangstern gedetermineerd had en lachte in m'n knuisje om al die vogelaars die n.a.v. de influx 'witvleugelstern' zouden zeggen terwijl het duidelijk een instinker was (voor niet-ingewijden, het was inderdaad een witvleugelstern). En zo zit iedereen - van de newbie, via sukkels als ondergetekende t/m de absolute opperdeskundige er wel eens naast
Een paar mensen geven een andere indruk: die "roepen maar wat" bij -zo lijkt het- om het even welke vraag/soort/groep. Ik heb de indruk dat deze mensen proberen een topscore te halen m.b.t. forumberichten en het zijn steeds dezelfde mensen die er op deze hinderlijke manier naast zitten. Mischien zit ik ernaast en is het alleen jeugdig enthousiasme, maar ik wordt er wel eens moe van.

Voor de rest ben ik het met je eens hoor!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Vincent Hart

Citeer
Citeer- De meeste mensen die hier een vraag stellen over determinatie is het er niet alleen om begonnen om de naam te weten, maar hebben er ook behoefte aan om te leren vogels te kennen
Hoe weet je dat? Als mensen dat inderdaad willen, waarom vragen ze dan niet 'kan iemand mij helpen bij het determineren ...' in plaats van 'Wat is dit?'. Helder taalgebruik, dat is vooral: zeggen wat je bedoelt. Om toch nog even op dat andere onderwerp terug te komen.
Ook daar zit iets in, Guus. Je kunt het ook aan de vragensteller zelf over te laten om desgewenst door te vragen als hij <soortnaam> als antwoord krijgt. Ik denk dat de 'deskundigen' - naast dat het per persoon zal verschillen wat hij met zijn antwoord wil bereiken  - ook een beetje moeten kunnen inschatten op wat voor soort antwoord de vragensteller zit te wachten. En een grapje of ironische opmerking moet in veel gevallen kunnen maar niet iedereen kan daar even goed tegen (bovendien blijft 'lomp' gewoon 'lomp) en daar mogen we allemaal ook best wel een beetje rekening mee houden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Citeerhet is niet gezegd dat, als het in het plantenforum zo functioneert, dat ook de beste werkwijze voor het vogelforum moet zijn.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Wat Corrie en Han zeggen zijn gewoon meningen als alle andere hier. Al ben ik het geloof ik wel aardig met ze eens.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

@Paul: Toch vrees ik dat er niets anders op zit dan zo iemand proberen uit te leggen dat wat hij/zij doet 'niet altijd even handig is'. Die ergernis hoef je niet in het openbaar te ventileren toch?

Kijk, ik kan me herinneren dat enige tijd geleden bij een der vogelwerkgroepen een (onervaren) waarnemer een paar weken lang letterlijk elke week een nieuwe soort voor NL 'ontdekte' (gedocumenteerd met een onscherpe, bij tegenlicht genomen foto van een graspol waar nog net een stukje waarschijnlijke graspieper achter vandaan stak)... Andere waarnemers (waaronder helaas ook ik) hebben alles geprobeerd van goedbedoeld advies tot en met bijtend sarcasme maar uiteindelijk bleek er geen andere oplossing dan die waarnemer uit de mailinggroep te verwijderen. Je zult het met me eens zijn dat dingen hier niet op zo'n manier uit de klauwen hoeven te lopen, toch?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rinie van Reenen

#84
CiteerWat Corrie en Han zeggen zijn gewoon meningen als alle andere hier. Al ben ik het geloof ik wel aardig met ze eens.
Lijkt me helder, en hun goed recht! Inbreng vanuit andere 'professies' kan soms zelfs heel waardevol zijn, nieuwe gezichtspunten opleveren. Maar goed, zoals iedere 'mening als alle andere' kan ook deze bediscussieerd worden.
En verder: mijn opmerking 'mensen uit categorie 1 mogen zich wat mij betreft 'bekeren'' trek ik bij dezen in. Ikzelf zal die werkwijze niet snel hanteren, maar als anderen denken dat dat het beste is, dan is dat hun goed recht. Wel zou ik er (in vervolg op opmerking van Guus) toe op willen roepen: wat wil de vragensteller? Alleen een naam weten en dan weer weggaan? Nou, dan antwoord geven en weer weggaan. Maar als de vragensteller een beginnend vogelaar is, probeer hem dan niet alleen te helpen met een naam, maar ook met kijken. Daarmee help je mensen vaak beter is mijn idee, ook als ze daar zelf niet direct om vragen. Heel simpel is dan optie twee die Sjoerd noemde: geef de naam, en gelijk de kenmerken op grond waarvan je tot die determinatie gekomen bent. Helder concreet en recent voorbeeld lijkt me het volgende: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...opic=26208&st=0. Werd als Witgat gedetermineerd, en gelijk ook de reden waarom (witte wig). Vervolgens had de waarnemer daar zelf ook wat aan ('dank! dat zijn de handigere weetjes '), terwijl hij er niet om gevraagd had!
Groet, Rinie van Reenen

characea

Ik kom nog even terug op het splitsen van het forum. Naar mijn persoonlijke mening zou ik eerder geografisch of op soortgroepen op willen splitsen, dus een extra
- sectie Buitenland
- sectie Roofvogels

Determinaties is wat algemeen en vereenvoudigd het terugzoeken van een bepaald topic niet.  

Bram Rijksen

waar is Sjoerd eigenlijk gebleven..?

Vincent Hart

Citeerwaar is Sjoerd eigenlijk gebleven..?
:lol:  :duim:  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Hortulana

#88
Euh, hallo...

Jemig, wat een joekel of, beter (?!?!), draak van een topic. Ben er "even" een paar dagen beetje uit geweest hier op dit forum en plots dit! Wauw... Ten eerste verbaas ik me er over dat ik niet de enige idioot ben die (ik bij deze) zoveel tijd en moeite in deze discussie steekt,  terwijl de uiteindelijke tastbare, bruikbare output waarschijnlijk laag zal zijn. Lappen tekst waarbij een lapjeskat met ganzenveer en fingerspitzengefühl zich spontaan uit de voeten maakt en tegen een gigantisch writer's block opknalt. Ik geniet hier wel van en vermaak me hier dus wel mee en blijkbaar zijn er meer... niet erg efficiënt en effectief, maar wel erg creatief en kolderiek.

Ten tweede (on topic!): mijns inziens heeft dit topic, dus buiten het nodige leesgenot en vele aangespannen lachspieren en creatieve uitingen van velen om, de volgende twee zinnige dingen opgeleverd (die misschien op zich samen te vatten waren in 2 a 3 alinea's o.i.d., maar dat terzijde):

1. de aanzet tot het openen van een pinned topic: een heus "Wat heb ik nu aan mijn #@%*!?*@^?$hangen-vogel-topic?!?!, subtitel: determinatievragen (o.i.d.).
Goed initiatief lijkt me. Mogelijk "risico" hierbij is dat de individuele posts in dit pinned topic dan minder aandacht krijgen dan een apart topic over een "vreemde" vogel in het hoofdscherm. Dit omdat deze aparte topics nu eenmaal direct in het oog springen. Een pinned topic met subtopics zoals bij de meeuwen biedt hier inderdaad wellicht soelaas!

2. dat min of meer ervaren vogelaars die zich ergeren aan bepaalde "gemakkelijke" posts en de minder ervaren vogelaars en starters van deze "gemakkelijke" (voor deze posters toch moeilijke) posts die zich dan weer ergeren aan de soms wat botte, vaak met het nodige sarcasme doorspekte, replies wellicht elkanders standpunten (nu) meer (gaan) begrijpen of in ieder geval respecteren.

Over de taal: lijkt me niet echt een discussie waard eigenlijk! Er ligt (ook hier!) nu eenmaal een grote kloof tussen taalpuristen, die zich daarmee (ook) aan elk klein taalfoutje van anderen kunnen ergeren, en "snelle boodschappers" die informatievoorziening voorop stellen en weinig of niet letten op het taalgebruik (grammatica). En er is een grote tussengroep (o jee, mijn hokjesgeest slaat toe!). Maar met name deze twee uitersten, ( taalpuristen en al dan niet gehaaste info-droppers) zouden misschien eens wat meer aan elkaar kunnen denken?!?! En dan zijn er nog de dyslectici onder ons, waarbij ik het eigenlijk alleen maar respecteer dat ze hier ook gewoon posten, ook (nog) na enige onterechte(!) kritiek. Ik vindt oferichens dad op dit voorum het vautief toe pasen fan de holantse taal reuse meefalt.

CiteerWat ons hier bindt is liefde voor de natuur en niet vogelkennis, taalbeheersing, leeftijd, opleidingsniveau etc.

En naast deze nodige liefde voor de natuur (en voor lotgenoten van het vogelkijkvirus) is mijns inziens ook belangrijk: een flinke dosis aan zelfkennis, zelfkritiek en soberheid, liefst gepaard gaande met de nodige humor en (vooral!) sarcasme. Dit werkt erg heilzaam en (zelf)relativerend...

PS:

1
CiteerAls we alles in dit topic flikkeren wordt het ook een zooitje lijkt me...

ALLES! (zo... ook weer voor mekaar)

2
CiteerGa me binnenkort op libelles storten, ik ben benieuwd

Ik ben ook heel erg benieuwd, maar denk je wel een beetje aan de Flora- en Faunawet!?!? En geplette hoogveenglanslibellen zijn volgens mij niet subsidiabel meer. (Of bedoel je de tijdschriften?)

Vote for love (cit. Tiamat). Time to all get out; the birdies are waiting outside our windows... and we're behind our #%&@* compies!



(Misschien is Sjoerd wel aan het wachten tot de woudapen uit zijn linker pyama-mouw verschijnen...)

Bram Rijksen

kijk; dit is nou -ondanks de grootte- een lekker weglezend stukje tekst..