Determinatiegemakzucht & betekenis forum

Gestart door Student85, juni 12, 2007, 02:07:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert

voor beginners is www.vogelvisie.nl wel handig.
Er staan niet extreem veel soorten op maar wel veel algemene.
je kan dan kenmerken invoeren en dan komt er vanzelf een vogel uit.
als je er dan niet uit komt kun je eventueel een boekje erbij pakken, maar dat kan ook al voordat je op vogelvisie gaat kijken.
gr, Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)


Vincent Hart

Citeervoor beginners is www.vogelvisie.nl wel handig.
voor Groene Reiger-vrienden ook ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bram Rijksen

CiteerIk vind het wel 'eng' dat zelfs een dovent Nederlands vindt dat het gata om het overbrengen van de boodschap....Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak
Kom op Sjoerd; let er nou een beetje op! Niet te snel op die 'Add reply'-knop drukken..

Student85

#34
Hoi,

Zonder in herhaling te vallen wilde ik toch nog even reageren op bepaalde reacties van mensen. Allereerst op de reactie van Vincent waar ik wederom moet conluderen dat je eigenlijk wel een punt hebt: de tijdsfactor, dwz hoe langer je hier bent, hoe vaker je dit soort dingen tegenkomt. Of het ook altijd verschillende mensen zijn, dat vraag ik me wel eens af. Want vaak zijn het toch dezelfde ook dezelfde mensen die met de eeuweige vragen als 'wat is dit?' aankomen. Vaak uiteraard een andere soort, maar dan nog: enig zelfvertrouwen van vorige (vaak) correcte determinaties moet toch wel zijn opgebouwd lijkt me, maar dat lijkt dus veelal niet zo te zijn.

De vergelijking met argeloze voorbijgangers op straat vind ik onterecht en ik heb dan ook nog nooit gereageerd met 'wat denk je nou zelf' (al lijkt me dit voor de gein wel eens leuk  :lol: ). In het veld ben ik altijd bijzonder informatief (tot vervelends toe aldus anderen) en sta voorbijgangers netjes te woord. Toch is dat anders: het zijn geen vogelaars, vaak niet eens natuurliefhebbers of wat dan ook. Ze willen gewoon thuis iets te vertellen hebben wat ze hebben meegemaakt tijdens hun fietstochtje. De mensen die hier posten zijn veelal mensen die er wel speciaal op uit trekken en in elk geval de moeite nemen om van alles op de foto te zeggen. Het zijn in elk geval liefhebbers met determinatiedrang....dat je dan vervolgens zelf niks wil leren, maar wel de soortnaam wil weten gaat er bij mij niet echt in (maar dat was al duidelijk haha).

CiteerAls een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed?
Die afspraak staat :D

CiteerIk probeer inmiddels wat beter op mijn taal te letten en na dit topic zal ik dat nog beter proberen te doen --> ik vindt
Een gecombineerde quote...je spreekt jezelf hiermee wel erg tegen Remco, maar ik vergeef het je haha  ^_^ Bovendien heb ik het al wel erger gezien (eb en vloet...), maar over het algemeen valt het erg mee nu.

Dan even reageren op Jord: ik had tijdens mijn beginnersjaren geen beschikking over een supersnel medium als internet en had ook niet de 'beschikking' over een vogelende vader of ander familielid, kennis of zo. Ik heb het op eigen houtje moeten leren en dat deed ik door vooral veel te bladeren in de veldgidsen en in het veld dus (zoals gezegd) goed te kijken naar wat zie ik en op welke soort(en) past dit. En uiteraard heb ik ook fouten gemaakt, maar als iets algemeen is en er werden een aantal essentiële kenmerken gegeven...waarom dan zo nodig een bevestiging? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat, als ik de beschikking er over had, zou hebben gedaan. Voorgaande is natuurlijk wel lastig achteraf te bepalen.

Wat betreft het heit dat ik het 'eng' vind dat zelfs een docent Nederlands het meer gaat om het overbrengen v/d boodschap dan het correct taalgebruik, daar bedoel ik enkel mee dat het correct taalgebruik bij een docent in dit vak toch de hoogste prioriteit zou moeten hebben (en dan meer gerelateerd aan het vakgebied, dus niet per se daarbuiten). Echter, ik begrijp dat het dus een constatering was en geen mening, dus dan neem ik dat aan en hoop dat het binnen je werk nog wel een belangrijk onderdeel inneemt ^_^

Bram ter Keurs reactie...daar begrijp ik niks van: de betekenis van een forum is namelijk al in de eerste mails aan de orde gekomen en die stel ik juist aan de kaak, maar blijkbaar heb je niet goed gelezen of het niet begrepen. Er dat je ergert aan het feit dat er volgens jou te veel over twiches enzo wordt gesproken...dat is hier helemaal niet aan de orde. Je mag het best elders aan de kaak stellen, maar dit topic is er niet voor bestemd. Trouwens: er is zoveel aandacht voor omdat het voor velen dus wel de interesse heeft....

Overigens nog heel kort even aandacht voor de opmerking van Alwin waarin (weer eens) wordt gespeculeerd dat 'wij' ons als ervaren vogelaars verheven zouden voelen boven natuurliefhebbers e.d. Ik, en ik denk en hoop ook anderen, voelen ons niet verheven boven anderen, alleen begrijp ik niet dat mensen dus niet zelf de moeite nemen om zelf eens tot een determinatie te komen. Dat staat los van het feit dat we ons verheven zouden voelen en ook los van het (niet door jou genoemde) respect hebben voor beginners: ik heb respect voor beginnende vogelaars, we zijn allemaal beginners geweest....alleen erger/irriteer ik me soms aan mensen die klakkeloos hun foto's op het forum gooien (met titels als 'wat is dit?') zonder zelf een poging te hebben gedaan de soort op naam te brengen.

Goed, dit laatste gezegd hebbende val ik erg veel in herhaling denk ik. Ik vind het ook wel grappig om te zien dat de poll redelijk gelijk op gaat. Grofweg is 40% het eens met de stelling 'Ik vind dat hedendaagse, beginnende vogelaars te gemakzuchtig zijn in het determineren van hun soorten' (inderdaad zonder vraagteken), 55% niet en 5% heeft 'geen mening'. Ook leuk zijn de reactie's van mensen die wel de moeite nemen hun soorten op naam te brengen en te lezen hoe ze dit doen: uistekend, ga zo door :duim:

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P.S: @ Bram: je hebt gelijk! Tikfouten zijn soms ook vervelend, maar ze halen het niet bij spelfouten haha

BramtK

CiteerEn als jij dat niet of minder interessant vindt; iedereen kan toch een topic starten/op bestaande topics reageren?

Juist... En als je dat niet wilt, sluit dan bepaalde mensen uit en richt een clubje voor jezelf op. Echter, op een openbaar forum als dit wordt het toch wat moeilijk om mensen te beperken en hetgeen ze kunnen aandragen. Ik doe dat ook niet als ik iets zeg over twitchonderwerpen (het is niet alleen de bedoeling dat je correct schrijft, er mag ook van je verwacht worden dat je het geschrevene goed begrijpt), ik geef alleen aan wat mij minder interesseert.

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

Student85

#36
Beste Bram,

Ik denk alleen dat je voorbij gaat aan de discussie op dit forum. En ik begreep al niet waarom ik het begrip forum moest opzoeken, want dat had ik juist in mijn eerste reactie al geplaatst en dit heb ik aan de kaak gesteld (met name tot betrekking tot mensen die foto's op het forum plaatsten zonder verder enige vragen, dus voorbijgaand aan de betekenis van het forum). Dus waarom dan zo'n vraag? Ik wilde ook aangeven dat ik niemand in zijn vrijheid wil beperken of wat dan ook, maar dat ik (en ik denk enkele anderen aan de reacties te zien) niet snappen waarom je hiermee komt. Als we alles in dit topic flikkeren wordt het ook een zooitje lijkt me...Goed, ik hoop dat we de gevoerde discussie (over het onderwerp in kwestie) op een normale manier verder kunnen voeren, want ik ben erg content met de vredige manier waarop die nu wordt gevoerd. Termen als 'richt lekker een clubje voor jezelf op' dragen hier nou niet bepaald aan bij, dus laten we het leuk houden ;) Ik nodig je dan ook graag uit (figuurlijk) om deel te nemen aan deze discussie en anders op een topic over wat jou interesseert.

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P1234

#37
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik heb er geen enkel probleem mee als iemand een foto plaatst en vraagt wat voor vogel er op staat. Zelfs niet als de foto een onmiskenbare koolmees bevat. Daar is een forum voor, vind ik. Ik vergelijk het maar met een televisie; je kunt je ergeren over datgene wat er op te zien is, maar je kunt hem ook uitzetten. Als je op het forum een oproep ziet van iemand om een vogel op een door hem of haar geplaatste foto te determineren, kan je het topic gewoon ongeopend laten.

Mag ik uit het feit dat tot nu toe een meerderheid heeft aangegeven geen probleem te hebben met dergelijke vragen concluderen dat een meerderheid het met mij eens is? Of moeten de tegenstemmers nog komen? ;)

Voor wat betreft het gebruik van de Nederlandse taal, het is inderdaad soms verbazend om te zien wat voor fouten er worden gemaakt. Nog verbazender is het soms om een eigen reactie te lezen en te zien wat voor fouten je zelf hebt gemaakt in de gauwigheid :P . Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.....
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Guus Peterse

Citeerenig zelfvertrouwen van vorige (vaak) correcte determinaties moet toch wel zijn opgebouwd lijkt me
Ik signaleer hier toch even een lelijke inconsequentie. Eerder was je het al met iemand eens dat het vooral de reacties in de topics waren die de kwaliteit van het forum bepaalden, en niet de topics zelf. Terwijl het je toch nadrukkelijk ging om mensen die zelf determinatievragen stellen zonder, in jouw ogen, genoeg hun best te hebben gedaan te poberen er zelf uit te komen. Om de starters dus, ofwel: om het topic zelf.
En nu heb je het dus over mensen die blijkbaar al zelf een determinatiepoging hebben gedaan en om bevestiging daarvan vragen (immers: 'enig zelfvertrouwen van vorige (vaak) correcte determinaties'), terwijl je die nou juist nadrukkelijk uitsloot van je kritiek.
Het maakt je betoog er niet consistenter op.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HJDT

Wie mijn laatste paar berichten op dit forum heeft gelezen is het duidelijk dat ik het roerend eens ben met de stelling van Sjoerd. Daarnaast heb ik me ook al vele malen verbaasd over de fouten die worden gemaakt in het gebruik van de Nederlandse taal. Wat mij betreft is het een gegeven dat niet iedereen taalkundig aangelegd is. En zelfs al ben je dat wel dan is een schrijffout snel gemaakt. Ik kijk vaak ook even naar de leeftijd van de gebruiker, meestal verklaart dat ook al een hoop. Over het algemeen erger ik me er alleen aan als mensen zonder interpunctie schrijven omdat het dan meestal een heel stuk onduidelijker is wat iemand nou precies probeert over te brengen. Sjoerd, eigenlijk is het wel grappig om te zien hoeveel fouten je zelf maakt terwijl je een opmerking maakt over andermans taalgebruik op dit forum.

Mijn voorstel (heb ik geloof ik al eens naar de moderators gemaild maar geen reactie gekregen) zou zijn om een subforum voor determinatievragen op te richten om de vragenstroom wat te scheiden van de rest van de berichten. Misschien word mijn suggestie nu gelezen en wordt het in ieder geval in overweging genomen door de sitebeheerders.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Guus Peterse

CiteerBovendien heb ik het al wel erger gezien (eb en vloet...)
Ja, die was van mij, excuses daarvoor, maar als we op dat niveau gaan beginnen kan ik bij jou nog een hele waslijst aan taalfouten aanwijzen. Ik kan het nu even niet nalaten op te merken dat je voor iemand die zo hamert op taalgebruik toch wel tamelijk slordig schrijft.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Als men een foto heeft van een koolmees en vervolgens deze post met de vraag 'is dit een koolmees?' denk ik ook even: "hoe is het mogelijk..".
Aan de andere kant: so what? Het is niet de beste manier om vogels te leren kennen, maar het kan een beginnetje zijn.

Het liefst zie ik iedereen buiten met schetsblokjes aan de gang en ahv de genoteerde kenmerken de vogels determineren. Zó leer je volgens mij het best naar vogels kijken: je wordt gedwongen details in je op te nemen om die vervolgens op papier te zetten.
Maar helaas, dat tijdperk ligt wel een beetje achter ons, en dit beeld is niet meer reeel. We moeten dus leven met de feiten zoals ze liggen (eb en vloed zijn inderdaad ook tamelijk onontkoombaar, Guus..).

En als er uit zo'n vraag nog iets educatiefs rolt is dat leuk meegenomen, maar je kan het niet afdwingen.

P1234

Citeer

Mijn voorstel (heb ik geloof ik al eens naar de moderators gemaild maar geen reactie gekregen) zou zijn om een subforum voor determinatievragen op te richten om de vragenstroom wat te scheiden van de rest van de berichten.
Los van het feit dat ik het (dus) niet met Michel eens ben voor wat betreft de determinatievragen en wel voor wat betreft zijn opmerkingen over onze schone moedertaal, vind ik de suggestie die hij doet een hele goede.

En even off tipic (in goed Hollands); zullen we gelijk een eigen smoelenboek beginnen? Een voorstel dat ik al eens eeder heb gedaan en dat is ondergesneeuwd.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Bram Rijksen

CiteerMijn voorstel (heb ik geloof ik al eens naar de moderators gemaild maar geen reactie gekregen) zou zijn om een subforum voor determinatievragen op te richten om de vragenstroom wat te scheiden van de rest van de berichten. Misschien word mijn suggestie nu gelezen en wordt het in ieder geval in overweging genomen door de sitebeheerders.

Groeten Michel
hmmm.. Een soort 'wie weet wat dit is-topic'? Lijkt me niks mis mee. Wedden dat het één van de best gelezen topics wordt?

Guus Peterse

CiteerWedden dat het één van de best gelezen topics wordt?
Wat mij betreft zeker, want ja, ik vind ze eigenlijk altijd wel leuk, al die vragen. Het is net een (ahum ehh ...) kwisje (quizje? quisje? ja, taal ... Het valt niet altijd mee).
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

eline1234

#45
Het scheiden van de 'determinatie-topics' en de overige topics lijkt mij inderdaad wel een goed idee, het zou het geheel wat overzichtelijker maken. Ik zou er echter geen topic van maken waarin iedereen kan posten (kijk maar wat er met het topic 'zeldzaamheden in de WP' is gebeurd), maar eerder een apart onderdeeltje, zoals ook meeuwen, hybriden en veren dat zijn.

Wat betreft het door een beginner (ik voel me erg aangesproken hier  ;) )niet geven van een eigen suggestie; ik kan me heel goed voorstellen dat, als je een nogal wankel vertrouwen hebt in eigen kunnen, je het niet ziet zitten om een eigen idee naar voren te brengen, stel je voor dat je er compleet naast zit en (voor je gevoel) voor paal staat?
Komt nog bij dat mensen die toevallig eens een vogel in hun tuin zien en deze graag op naam willen brengen, daarvoor niet de anwb aan gaan schaffen... En inderdaad, een heggemus dus niet op naam kunnen brengen.
Hierover ben ik het dus eens met wat al eerder gezegd is: kun je het geduld opbrengen om de vraagsteller een duidelijk antwoord te geven, dan doe je dat, en kun je dat niet, dan klik je toch vrolijk verder naar het volgende topic?

Over dit onderwerp is overigens zo veel te zeggen, schrijven, lezen, zien en horen dat geen enkele reactie volledig kan zijn.
Eline

Leon Olsthoorn

CiteerP.S: ik studeer geen Nederlands, maar vind het jammer dat zo weinig mensen hun eigen taal niet fatsoenlijk beheersen.
Ik had geen zin om het topic helemaal door te lezen en dus geen idee of iemand de topicstarter al op deze dubbele ontkenning heeft gewezen, maar ik vind het een schitterende fout. Vooral als je hem dan maakt in een klacht over andermans taalfouten
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

eline1234

#47
Maar het is wel waar: weinig mensen beheersen hun taal niet fatsoenlijk, de meerderheid beheerst hem wel  :P
Eline

Rinie van Reenen

Sja, Sjoerd: met het starten van een topic over correct Nederlands stel je je wel kwetsbaar op ;). Moet je weer extra goed op de kleintjes gaan letten!
Groet, Rinie van Reenen

TjeerdBurger

pff, kostte me even om dit door te lezen maar ik kan zeggen dat ik volledig achter Sjoerd's standpunt staat, vooral over het klakkeloos vragen wat voor een soort het is zonder daar eerst zelf moeite in te steken. Deze discussie bestaat volgens mij al behoorlijk lang tussen vogelaars die dit forum bezoeken maar Sjoerd is de 1e die de discussie ook op het forum post. Super!
Ik erger me niet zozeer aan vragen van mensen die ze met wat moeite zelf ook hadden kunnen beantwoorden maar vooral omdat topics met nog enigzins wat niveau ondergesneeuwdt raken. Een forum hoeft van mij niet altijd serieus te zijn en lekker lullen over vogels is ook leuk! Neem nou bijvoorbeeld dat topic over twitchfoto's, geweldig! Maar serieus? Ik zou dan ook graag zien dat de determinatie vragen onder een apart kopje komen zoals dat bij de afdeling meeuwen is gedaan.  

Of mensen er zelf meer moeite in moeten steken voordat ze op dit forum een vraag stellen moet ze zelf weten denk ik. Als je het niet erg vindt om als gemakzuchtig persoon op dit forum bekend te staan dan mogen ze het wat mij betreft doen. Maar oke, fijn is anders. Ik vind het dan ook heel goed dat mensen eerst wat tips e.d. geven voordat ze het antwoord geven. En erg veel moeite is het vaak ook niet, een vraagje over een leeuwerik, even kijken naar de foto, belangrijkste kenmerken geven en klaar is kees. Zo gebeurd, en weer een mens blij. Ik vind dan ook niet dat al die determinatie vragen meteen veroordeeld moeten worden als gemakzuchtige vragen want er is al meerdere keren een leuke soort te voorschijn gekomen. Als beginnende vogelaar is het verder ook erg fijn om te horen dat je waarneming klopt en dat je ook echt die soort hebt gezien. Dat is vaak bemoedigend en daar maak je die mensen alleen maar blij mee.

Het taalgebruik stoort mij niet zo erg op dit forum. Ik heb het inderdaad veel erger meegemaakt en het stoort mij  pas als ik een stuk niet meer begrijp door het taalgebruik. Dit forum is geen literair forum en teksten worden ook vaak maar even snel getypt, ik vind het daarom ook niet erg dat er af en toe een foutje in staat (die er in deze post ook ongetwijfeld zitten).

dat was ongeveer wat ik er over wou zeggen

BramtK

Nog zoiets Sjoerd, als je iemand aanhaalt dan is het wel zo netjes om dat volledig te doen:

Wat ik daadwerkelijk zeg:
CiteerEn als je dat niet wilt, sluit dan bepaalde mensen uit en richt een clubje voor jezelf op.
Heeft m.i. een andere betekenis dan de manier waarop jij mij aanhaalt:
Citeerricht lekker een clubje voor jezelf op

Foei!

Ik heb de betekenis die jij geeft aan de term forum wel gelezen, maar die is buitengewoon beperkt en te eenduidig (terwijl het begrip dat an sich niet is) en ik vraag me dus af of je die hier kan gebruiken. In de praktijk in ieder geval niet, lijkt mij.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

henkjanvdkolk

Ik ben het eens over het feit dat er eigenlijk wel een determinatieforum mag komen.

Ook vind ik dat beginnende vogelaars wel eerst goed moeten kijken wat ze mogelijk gezien hebben.

bijv. rietgors:
- grote als vink
- dikke snavel

Dan moet je wel weten dat je bij de zaadeters moet zijn [vinken, gorzen, mussen]
Dan kun je als je een foto hebt gewoon door een vogelgids bladeren totdat je de rietgors tegenkomt.

En als je dan toch wat op het forum gaat plaatsen, bedenk dan eerst of het zin heeft dat je hier wat gaat plaatsen.

Verder heeft toch iedere beginnende vogelaar moeite gehad met het determineren?

De taalfouten vind ik trouwens helemaal geen probleem [je kunt het nog makkelijk lezen]



Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bram Rijksen

we beginnen elkaar een beetje 'op woorden' te vangen, heren.. Het gaat om de inhoud van Sjoerds' post. En dat snijdt wat mij betreft zeker houdt..

thijs

#53
Toen ik dit onderwerp in de pauze tegenkwam kon ik niet reageren, dus nu heeft Michel mijn idee gepikt, maak gewoon een sub-topic voor determinatievragen aan...
Als je er meteen een verplichting van maakt dat de poster zelf een suggestie doet, zijn er denk ik veel irritaties we te nemen...

Wel kan ik me indenken dat als je net begint met een bepaalde groep, bevestiging wel welkom is. (Ga me binnenkort op libelles storten, ik ben benieuwd -_- )
Ik stem toch op mee eens, omdat er naar mijn mening teveel gevraagd wordt, zonder zelfs maar je twijfels te benoemen (als iemand zegt: ik denk Fitis, maarrr, heb ik daar eigenlijk totaal geen probleem mee)

@Bram, het is hout :twisted:  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Albert de Jong

#54
Net heb ik op de Ja-knop gedrukt. Net als Sjoerd vind ik dat er te vaak uit (lijkt) gemakzucht een plaatje wordt gepost met de bekende vraag. En als student Nederlands is het soms om te huilen, ja.

Maar buiten dat, dit forum heeft al veel moois opgebracht, en doet het nog steeds erg goed! Laten we het kinderziektes noemen, al zou het fijn zijn als die er ook uit te krijgen zijn.

En mijn waardering krijgt het waarneming.nl-team, die veel van hun kostbare tijd in dit geweldige initiatief steekt.  :duim:
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Diederick Meinen

#55
Een apart determinatie forum binnen vogels vind ik een goed idee, dan weet je waar je aan toe bent. Alleen als ik de topics van de laatste tijd bekijk zou de helft daarvan daarbinnen geplaatst worden dus of we er iets mee opschieten? Overigens "leert" iedereen op zijn of haar eigen manier en laten we niet teveel onze eigen manier als de norm stellen. Mensen zijn nou eenmaal verschillend, mooi toch?

Student85

#56
Hoi,

Wat betreft de reactie van Peter: ja, zo kan je er zeker ook tegen aan kijken. Uit het forum en de poll blijkt echter ook dat bepaalde mensen er niet helemaal zo tegen aan kijken, maar je vergelijking met de tv is wel leuk. Ik heb me echter ook en maak me nog wel eens enigszins druk om al die debiele tv-spelletjes die tegenwoordig steeds meer in opkomst zijn (vergelijk opkomst 'wat is dit?-topics hier). En dat verpest soms de algehele kwaliteit ervan en dat komt hier ook weer in terug.

CiteerSjoerd, eigenlijk is het wel grappig om te zien hoeveel fouten je zelf maakt terwijl je een opmerking maakt over andermans taalgebruik op dit forum.
Kom maar door...de meesten zullen typfouten betreffen of vallen onder de Word-categorie 'vaag taalgebruik'. Op een grove grammaticale fout zul je me niet gauw betrappen. Ik ben het overigens met Peter eens dat je achteraf uit je eigen reactie nog veel fouten haalt...maar in de trant van 'ik wordt' of 'eb en vloet' (sorry hoor, echt niet en anders tikfout) hoogstwaarschijnlijk niet. Later we echter elkaar niet persoonlijk aanvallen op dit soort zaken, maar laten we het algemeen houden.

Oei, die mail van Guus...je hebt zeker een tweetal punten. Op het eerste punt weet ik niet te reageren, alleen ben ik nog steeds met Rinie eens dat je daarmee wel het topic op zou kunnen krikken. De kwaliteit wordt daarmee dus bepaald door de reacties en die mening deel ik nog steeds. Met die gedachtengang heb ik de mening van Rinie ook gedeeld. Ik hoop het zo enigszins te hebben verduidelijkt. Wat betreft je 2de punt: goed punt, maar misschien ben ik daar niet helemaal duidelijk in geweest. Wat ik bedoel is dat er ook mensen zijn die wel een mager voorstel voor de determinatie doen, maar dit keer op keer blijven doen...ook bij algemene soorten die er duidelijk optstaan. Vanuit dit oogpunt heb ik dat zo opgeschreven, ik hoop hiermee weer het een ander verhelderd te hebben. Dit heb ik trouwens aangehaald om hiermee te illustreren dat er dus ook mensen zijn die telkens opnieuw met dergelijke topics komen. Goed, ik pleit mezelf niet helemaal vrij, had hier iets voorzichtiger mee om moeten springen...

Reactie van Eline: ik weet niet wat ik persoonlijk erger vind --> iemand die geen suggestie doet of iemand die dit wel doet, maar er grandioos naast zit. Ik vind het echter wel goed dat je dit punt aankaart. Zo'n punt wordt vaak vergeten en ik kan me het wel voorstellen dat iemand liever geen suggestie doet (ook om anderen niet te beïnvloeden?) om zo een 'afgang' te voorkomen.

CiteerSja, Sjoerd: met het starten van een topic over correct Nederlands stel je je wel kwetsbaar op . Moet je weer extra goed op de kleintjes gaan letten!
Ja, helemaal mee eens. Maar goed, zie voorgaande, kortweg: het gaat met name over grammaticale fouten en niet over vaag taalgebruik, want dan maak ik vast een aardige kans op de hoofdprijs ^_^

Als we dan toch een 'pinned' forum openen met een titel in de trant van 'Wat is dit?' misschien ook handig om dan wat handige tips voor beginnende vogelaars te verzamelen en daar 'vast te zetten' zodat die standaard bovenaan verschijnt. Ook op dit forum kwamen al wat tips voorbij (oa vogelvisie.nl) en ik denk dat de admins er zo even een paar op kunnen sommen. Als ze het daar te druk voor hebben, wil ik dat ook wel met plezier voor ze doen. Goed, we horen het wel. Ik ben erg benieuwd geworden naar de toekomstige ontwikkelingen!

Bram....die betekenis komt uit de 'Nederlands Koenen' (1992), dus die zal er wel niet heel erg naast zitten. En Bram.....er zit helemaal geen verschil tussen mijn 'richt lekker een clubje voor jezelf op' en jouw 'richt een clubje voor jezelf op', alleen heb ik jouw eerst deel weggelaten. Dat maakt voor wat ik duidelijk wilde maken echter volkomen irrelevant. Het ging er namelijk om dat het niet bepaald bijdroeg aan de vredige manier waarop de discussie nu werd gevoerd! Lijkt me gewoon prettiger als we die nu op een normale manier verder voeren (al vallen we in herhaling en misschien handiger om tot 'daden' over te gaan....)

Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

P.S: complimenten aan Leon Olsthoorn voor het bespeuren van mijn dubbele ontkenning inderdaad. Het moet natuurlijk zijn 'P.S: ik studeer geen Nederlands, maar vind het jammer dat zo weinig mensen hun eigen taal fatsoenlijk beheersen.' Het was 02.30, maar is ronduit een slap excuus ^_^
P.S 2: waarom zijn mijn antwoorden toch altijd zo lang ;)  

Leon Olsthoorn

Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Vincent Hart

Ik zit n.a.v. Eline's reactie nog even na te denken hoe het toch kan dat mensen er over het algemeen geen probleem mee hebben om te zeggen 'ik heb geen idee wat dit is' maar het een stuk moeilijker/enger vinden om te zeggen 'volgens mij is het een ...' als de kans bestaat dat het iets (compleet) anders blijkt te zijn.

Blijkbaar is het (grof gezegd) minder erg om 'dom' over te komen dan om te 'proberen slim over te komen' maar hopeloos te falen. Het werkt inderdaad vaak zo (ook bij mij) maar is dat eigenlijk niet vreemd? Naast (gesjeesde/aankomende) neerlandici ook psychologen in de zaal?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

marella

#59
Citeer
Blijkbaar is het (grof gezegd) minder erg om 'dom' over te komen dan om te 'proberen slim over te komen' maar hopeloos te falen. Het werkt inderdaad vaak zo (ook bij mij) maar is dat eigenlijk niet vreemd? Naast (gesjeesde/aankomende) neerlandici ook psychologen in de zaal?
Waar wij met zijn allen voor gaan is 'het goed te doen', om complimenten te krijgen. Dus iets aangeven waarvan je weet dat je 'fout' zit is lastiger. Het zou daarnaast ook onlogisch zijn om een item te posten als je zelf weet wat de vogel is; het zal dus altijd lijken op ...; als je dat al durft te stellen. Het is dan makkelijker je lerend op te stellen; wie kan mij helpen ...
Wat betreft het wel of niet vragen wat de vogel op de foto is, op welke manier dan ook, of zelfs met taalfouten, is afhankelijk van wat het doel van het forum is; welke criteria wil je hanteren; mensen kennis laten verwerven, mooie plaatjes verzamelen, discussieren over afwijkende soorten, perfect nederlands beheersen, of wat dan ook.
Je zal eerst moeten bedenken wat belangrijk is
groetjes Marella