Hoi,
Zonder in herhaling te vallen wilde ik toch nog even reageren op bepaalde reacties van mensen. Allereerst op de reactie van Vincent waar ik wederom moet conluderen dat je eigenlijk wel een punt hebt: de tijdsfactor, dwz hoe langer je hier bent, hoe vaker je dit soort dingen tegenkomt. Of het ook altijd verschillende mensen zijn, dat vraag ik me wel eens af. Want vaak zijn het toch dezelfde ook dezelfde mensen die met de eeuweige vragen als 'wat is dit?' aankomen. Vaak uiteraard een andere soort, maar dan nog: enig zelfvertrouwen van vorige (vaak) correcte determinaties moet toch wel zijn opgebouwd lijkt me, maar dat lijkt dus veelal niet zo te zijn.
De vergelijking met argeloze voorbijgangers op straat vind ik onterecht en ik heb dan ook nog nooit gereageerd met 'wat denk je nou zelf' (al lijkt me dit voor de gein wel eens leuk

). In het veld ben ik altijd bijzonder informatief (tot vervelends toe aldus anderen) en sta voorbijgangers netjes te woord. Toch is dat anders: het zijn geen vogelaars, vaak niet eens natuurliefhebbers of wat dan ook. Ze willen gewoon thuis iets te vertellen hebben wat ze hebben meegemaakt tijdens hun fietstochtje. De mensen die hier posten zijn veelal mensen die er wel speciaal op uit trekken en in elk geval de moeite nemen om van alles op de foto te zeggen. Het zijn in elk geval liefhebbers met determinatiedrang....dat je dan vervolgens zelf niks wil leren, maar wel de soortnaam wil weten gaat er bij mij niet echt in (maar dat was al duidelijk haha).
Als een-en-dezelfde forumdeelnemer over vijf jaar zijn/haar honderdste foto van een heggenmus aanbiedt onder het kopje 'geen idee', gaan we hem/haar samen aftuigen, goed?
Die afspraak staat
Ik probeer inmiddels wat beter op mijn taal te letten en na dit topic zal ik dat nog beter proberen te doen --> ik vindt
Een gecombineerde quote...je spreekt jezelf hiermee wel erg tegen Remco, maar ik vergeef het je haha

Bovendien heb ik het al wel erger gezien (eb en vloet...), maar over het algemeen valt het erg mee nu.
Dan even reageren op Jord: ik had tijdens mijn beginnersjaren geen beschikking over een supersnel medium als internet en had ook niet de 'beschikking' over een vogelende vader of ander familielid, kennis of zo. Ik heb het op eigen houtje moeten leren en dat deed ik door vooral veel te bladeren in de veldgidsen en in het veld dus (zoals gezegd) goed te kijken naar wat zie ik en op welke soort(en) past dit. En uiteraard heb ik ook fouten gemaakt, maar als iets algemeen is en er werden een aantal essentiële kenmerken gegeven...waarom dan zo nodig een bevestiging? Ik kan me niet voorstellen dat ik dat, als ik de beschikking er over had, zou hebben gedaan. Voorgaande is natuurlijk wel lastig achteraf te bepalen.
Wat betreft het heit dat ik het 'eng' vind dat zelfs een docent Nederlands het meer gaat om het overbrengen v/d boodschap dan het correct taalgebruik, daar bedoel ik enkel mee dat het correct taalgebruik bij een docent in dit vak toch de hoogste prioriteit zou moeten hebben (en dan meer gerelateerd aan het vakgebied, dus niet per se daarbuiten). Echter, ik begrijp dat het dus een constatering was en geen mening, dus dan neem ik dat aan en hoop dat het binnen je werk nog wel een belangrijk onderdeel inneemt
Bram ter Keurs reactie...daar begrijp ik niks van: de betekenis van een forum is namelijk al in de eerste mails aan de orde gekomen en die stel ik juist aan de kaak, maar blijkbaar heb je niet goed gelezen of het niet begrepen. Er dat je ergert aan het feit dat er volgens jou te veel over twiches enzo wordt gesproken...dat is hier helemaal niet aan de orde. Je mag het best elders aan de kaak stellen, maar dit topic is er niet voor bestemd. Trouwens: er is zoveel aandacht voor omdat het voor velen dus wel de interesse heeft....
Overigens nog heel kort even aandacht voor de opmerking van Alwin waarin (weer eens) wordt gespeculeerd dat 'wij' ons als ervaren vogelaars verheven zouden voelen boven natuurliefhebbers e.d. Ik, en ik denk en hoop ook anderen, voelen ons niet verheven boven anderen, alleen begrijp ik niet dat mensen dus niet zelf de moeite nemen om zelf eens tot een determinatie te komen. Dat staat los van het feit dat we ons verheven zouden voelen en ook los van het (niet door jou genoemde) respect hebben voor beginners: ik heb respect voor beginnende vogelaars, we zijn allemaal beginners geweest....alleen erger/irriteer ik me soms aan mensen die klakkeloos hun foto's op het forum gooien (met titels als 'wat is dit?') zonder zelf een poging te hebben gedaan de soort op naam te brengen.
Goed, dit laatste gezegd hebbende val ik erg veel in herhaling denk ik. Ik vind het ook wel grappig om te zien dat de poll redelijk gelijk op gaat. Grofweg is 40% het eens met de stelling 'Ik vind dat hedendaagse, beginnende vogelaars te gemakzuchtig zijn in het determineren van hun soorten' (inderdaad zonder vraagteken), 55% niet en 5% heeft 'geen mening'. Ook leuk zijn de reactie's van mensen die wel de moeite nemen hun soorten op naam te brengen en te lezen hoe ze dit doen: uistekend, ga zo door
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak
P.S: @ Bram: je hebt gelijk! Tikfouten zijn soms ook vervelend, maar ze halen het niet bij spelfouten haha