Stoeprandvingermos met parasiet?

Gestart door Datura, april 06, 2014, 11:12:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Hallo Allen,

Gisteren deze waarneming gedaan van Stoeprandvingermos met daarop 'iets' wat mogelijk een parasiet is (wittige plakjes met zwarte 'periteciën' o.i.d.). Een (korte) zoektocht leverde niks op over de mogelijke parasiet, dus vandaar mijn vraag of iemand een idee heeft óf, en zoja, wat voor een parasiet dit kan zijn? Overigens stonden er ook exemplaren met Apotheciën (die ik nog niet eerder bij deze soort had gezien :)).

Hier de foto's van de mogelijke parasiet:





Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

waterland01

Als parasiet komen op deze soort voor: Zwackhiomyces physciicola en Polycoccum pulvinatum. Hij lijkt wel op de tweede, deze staat
in de verspreidingsatlas korstmossen.
Henk Timmerman

Datura

Hallo Henk,

Gaaf hoor, dank voor de soortopties! Ik denk inderdaad dat het Polycoccum pulvinatum is, wat internetsearch naast de foto op de verspreidingsatlas (waar inderdaad ook staat dat een foto voldoet als bewijs) leverde nog een mooie pagina op met precies wat ik gezien heb: http://www.lichensmaritimes.org/index.php?task=fiche&lichen=676&lang=en

Welke bron gebruik je trouwens voor de korstmosparasieten (en dan voornamelijk op welke gastheer ze parasiteren)? Had voor deze nog in de standaardlijst van Nederlandse kde Nederlandse korstmossen (wetenschappelijke mededeling 188) gekeken, maar 'toendertijd' was er nog geen parasiet van P. caesia bekend (althans niet dat ik kon vinden).
Ik zal de foto's ook uploaden bij de verspreidingsatlas.


Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Datura

Dank Douwe, was al van plan om de soort aan te vragen, maar het proactief meedenken wordt gewaardeerd  :) :duim:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

alegro

Citaat van: Datura op april 07, 2014, 10:47:07 AMWelke bron gebruik je trouwens voor de korstmosparasieten (en dan voornamelijk op welke gastheer ze parasiteren)?

In het standaardwerk The Lichens of Great Britain and Ireland worden de mogelijk parasieten vermeld bij de inleidingen tot het korstmosgenus en vaak ook bij de afzonderlijke soorten.
Als je ook maar iets verder wilt in de lichenologie is dit boek eigenlijk verplichte kost.  :)
Grüezi mitenand,
Arjan

Datura

Gelukkig staat die ook al in de boekenkast (al komt die nog niet zo vaak uit de boekenkast als ik wel zou willen....). Ik had al wel door dat de parasieten niet apart genoemd werden 'als soort', maar had nog niet bij de gastheer gekeken wat daar aan info stond  ::) , soms maak je net die laatste kleine denkstap niet  :) .
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

henkjanvdkolk

#7
Bedankt voor deze 'aanzet' Kim, vandaag de soort ook gevonden in Varsseveld ;D 

[/size]





Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Datura

 :duim:  :blink: Het voorkomen van zijn gastheer zal niet de beperkende factor zijn  :blink:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides