Hoofdmenu

Lenzen

Gestart door martinverbeeten, maart 24, 2014, 18:01:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

martinverbeeten

Ik heb een Canon EOS 60D met een Sigma 150-500 mm lens.  Ik wil een nieuwe lens gaan aanschaffen maar twijfel tussen 2 lenzen en wel de Sigma 50-500mm f/4-6.3 EX DG HSM  en de Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L iS USM.
Heeft iemand ervaring met een van deze lenzen of met beiden?
Ik hoor het graag.

Martin Verbeeten
verbeeten1@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

De vraag is eigenlijk waarom een andere lens?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene de Ruijter

#2
Ik heb de 100-400,maar weet echter niet wat het verschil is met de 100-400 die momenteel wordt verkocht.
Mijn 100-400 moet eerdaags nog eens naar de reparatie:defecte lagers al na 4 jaar,waarschijnlijk dure grap !!
Momenteel gebruik ik de 50-500 ,hiervan wel het laatste model.
Ik ervaar grote verschillen tussen beide lenzen,zowel nadelig als voordelig en kan daardoor zelfs
geen voorkeur uitspreken voor 1 van de 2.

De Sigma wint het op het fotograferen van bijv. kleine stilzittende vogels:veel detail in de fotoos.
De Canon wint het bij het fotograferen van vliegende vogels:de AF werkt perfect,scherpe fotoos mogelijk.
De Sigma wint het van de Canon als je bijv. insecten wilt fotograferen:de minimale scherpstelafstand is
bij de Sigma veel kleiner.
Met de 50mm van de Sigma kan je ook nog wel een gebouw of een landschapje fotograferen.
Het allergrootste nadeel van de Sigma is als je wilt focussen op een vogel in de lucht en je focust er langs,
dan zou je verwachten dat de AF naar oneindig draait,maar hij schakelt dan terug naar 2 m en in bijna alle gevallen vliegt de vogel natuurlijk op een grotere afstand !!
Vind dit een vreemde AF-actie,ben daardoor nu van plan om op MF te werken bij vluchtfotoos,terwijl ik
liever de servo-AF had gebruikt.
Tot slot: de Sigma weegt beduidend zwaarder dan de Canon,bij de Canon kon de draagriem nog wel aan de body,bij de Sigma moet ie echt wel vast aan de lens zelf.

Houd je van stilleven kies de Sigma, houd je van actie kies de Canon.

Sorry dat dit geen review op niveau was:het is mijn ervaring,niet mijn kennis. : rolleye:


Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

martinverbeeten

Hallo Jeroen. Waarom een andere lens? Ik heb nu de Sigma 150-500mm F/5-6.3. De 50-500mm f/4-6.3 EX DG HSM zou een beter lenzenstelsel hebben en daardoor wat winst geven. De Canon is net wat lichtgevoeliger maar daar mis ik mm.

Jeroen Nagtegaal

Ah, het gaat dus om licht. Volgens mij is de F4 van de 50-500 enkel bruikbaar rond de 50-100mm. In de range van 150-500mm zal dus (bijna) geen verschil zitten ten opzicht van de 150-500mm lens die je nu gebruikt. Het enige verschil is dan het glaswerk. Is het wellicht niet zinvoller om te overwegen een (2e hands) vaste 400mm te kopen met converter?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

e.walstra

He allemaal,

Ik heb zelf de Canon ef 100mm - 400mm L serie en een vriend van me heeft de Sigma 100mm - 500mm lens. Ik ken beide lenzen al jaren en moet zeggen dat ik niet heel veel verschil merk.
De Canon is inderdaad iets licht gevoeliger en heeft een beter(vind ik) auto-focus. Het verschil in schrepte zoals eerder genoemd zie ik niet. De canon en Sigma zijn beide prachtig (in hun prijs-klasse).
De Sigma is wel een mooi weer lens (vinden ik en die vriend van me), die doet het echt beter met stralend weer. De Canon lijkt daar iets minder last van bewolkt weer te hebben.
Het te kort aan mm`s wat de canon heeft maakt het goed door snelheid van de auto-focus vind ik. De Canon heeft een twee standen focus vanaf 1.8m en vanaf 6.5m, de laatste slaat een stuk over bij het zoeken en is daardoor op afstand de snelste van de twee.

Groeten Erwin

Mijn conclusie als je een Sigma 100 -500 hebt, zou ik niet een nieuwe Sigma 50-500 of canon 100 -400 kopen maar doorsparen voor beter.

e.walstra

Oja ik heb ook nog een 2x extender van canon en dat maakt ook zeer veel mm`s extra. De canon extender vind ik wel echt beter dan de Sigma extender!!!