Zakdragers

Gestart door SusanR, april 03, 2014, 22:42:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

SusanR

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, of welke soort(en) tot de mogelijkheden behoort/behoren.

Toelichting:

De waarneming betreft tientallen zakjes, aangetroffen onderaan een geluidswal, op meerdere betonnen paaltjes over een afstand van ongeveer 600 meter. Soms zitten ze met meerdere exemplaren tegen elkaar aan of bij elkaar, ook wel onder korstmos. Ik heb zakjes gemeten van ruim 6 tot ongeveer 9 mm lang, maar de meeste zijn ongeveer 7 mm. Medio maart zijn veel vlinders ontpopt. Ik nam toen enkele pophuidjes mee om de kopplaten te bekijken. Daar bleek, voor mij onverwacht, de pop(huid) van een gevleugeld (mannelijk?) exemplaar tussen te zitten. Helaas had ik dit niet gefotografeerd in combinatie met de bijbehorende zak, maar ik ga ervan uit dat deze niet afweek van de andere zakjes. Vervolgens heb ik meer dan 40 exuviae ter plaatse met de loupe bekeken, maar heb alleen nog pophuidjes van ongevleugelde exemplaren gevonden.

Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/82172355
Zakdrager spec. - Psychidae spec gezien op 2014-03-04 Helmond - Brandevoort
Foto's:

Kopplaten afkomstig van drie verschillende pophuidjes van ongevleugelde ´vrouwtjes´van deze vindplaats:

Het exuvia van het gevleugelde exemplaar (EDIT: of pop, met vlinder waarvan de uitsluiping niet geslaagd is?)

Eileggend vrouwtje van deze locatie (foto van 17-3, 14:51 uur):

Bij voorbaat dank,
Susan

Violet (en Remco)

Ik doe een gokje; Voorjaarszakdrager - Bankesia conspurcatella ?
Zakje lijkt aardig en vliegtijd klopt ook wel. Maar ik word graag gecorrigeerd of bevestigd!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

SusanR

Die soort lijkt me zelf ook een kansrijke kandidaat. Ik heb alleen geen foto of beschrijving kunnen vinden van een typische kop(borst)plaat van het vrouwelijke pophuidje bij deze soort. Ik begrijp dat deze soorten vaak  geïdentificeerd kunnen worden aan vooral de verhouding tussen antennelengte en de lengte van de poten, zoals te zien is aan het 'dekseltje' van het pophuidje. De meest gelijkende kopplaat die ik gevonden heb is deze:  http://ukmoths.org.uk/show.php?id=3659  , maar de bijbehorende soort, Dahlica inconspicuella, zou alleen in Engeland voorkomen. Overigens leid ik af uit deze info dat deze soort en Bankesia conspurcatella uiterlijk erg op elkaar lijken (ook de zakjes).

Zelf zou ik in dat geval wel verwachten meerdere mannetjes aan te treffen. Misschien is er een aanwijsbare verklaring waarom ik die niet vind? Op 40+ ongevleugelde vond ik maar 1 gevleugelde.  Bijv. voorkeur voor andere plaatsen om zich vast te maken vóór verpopping. Misschien zijn de mannetjes in zo'n populatie gewoonlijk zeer sterk in de minderheid? Zo ja, ben ik nieuwsgierig waarom dat zou kunnen zijn.
Boeiende beestjes. :)

Dank voor je reactie,
Groet, Susan

EDIT: ik heb een foto van eileggend vrouwtje van deze vindplaats aan het startbericht toegevoegd.

Elachista

Het is Dahlica triquetrella, de gereduceerde antennedekseltjes verklappen dat mede. D. triquetrella heeft vaak de neiging om insectendeeltjes op de zak te bevestigen, veelal aan de kant waar de rups uit de zak kan komen.
Groet,
Tymo

SusanR

Bedankt voor de determinatie. Ik heb de waarneming gewijzigd.

Groeten, Susan