welke plant langs de slootkant is dit?

Gestart door adijkstra, april 03, 2014, 20:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

adijkstra

De plant groeit en bloeit talrijk langs en bij rietkragen in laagveengebieden. Kan de naam niet vinden, wie kan me helpen?
Mvg, Andries Dijkstra

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Datura

Scherp Rob :)

Of Oever, Moeras, Zwarte of Stijve  :angel:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Grada Menting

René Bult

Bij C acuta is het onderste schutblad veel langer dan de bloeiwijze. Ik zie dat niet op de foto.
Zou volgens mij ook C acutiformis, C nigra of C élytroides kunnen zijn. Maar dat is niet uit de foto te halen.
met vriendelijke groet,
René

Peter Apperlo

Stijve zegge, C. elata lijkt mij ook een goede kandidaat.
Vooral vanwege de zeer korte schutbladen.
En het is een vroegbloeier.
Was de soort polvormend?
Groet, Peter

Rense Haveman

Lastig te zeggen zonder de hele plant op de foto te hebben.
Maar van de gegeven soorten zou ik gaan voor nigra, vanwege de tamelijk smalle bladeren.
Het geheel oogt zoals nigra. Carex acutiformis is grover, met een rommeliger bloeiwijze.
Carex elata is - voorzover ik die ken - ook een slag grover....

Maar ik laat me graag corrigeren!
Groet! Rense

havikskruiden!

Datura

Citaat van: Grada Menting op april 03, 2014, 20:56:49 PM
Dan kop ik hem erin. scherpe zegge.

Even mijn excuses. Het is m.i. van deze foto niet met zekerheid te zeggen welke soort het is, mijn (korte telefoon) reactie was vooral een vervolgwoordgrap op de reactie van Rob. Ik heb de eerste reactie even ge-edit.

Verder is volgens mij ook Oeverzegge nog een goede mogelijke kandidaat (maar voor een zekere determinatie is info over aantal stempels en groeiwijze toch erg nuttig/noodzakelijk).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Hinko

Beste Andries, waar is deze foto genomen? zie ook voorkeurswerkwijze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=123228.0.html
Dit voorkomt dubbele invoer van foto's, kan helpen bij determinatie en de admins kunnen sneller je waarneming beoordelen!

Als ik naar de groeiplaats omschrijving kijk (en naar het dode materiaal achteraan op de foto) zou ik Oeverzegge gokken.
mvgr, Hinko