Mijn tweede Maskerbij

Gestart door corzonneveld, juni 11, 2007, 21:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Deze zag in vanmiddag in Amstelveen. Het (vage) protret wijst toch duidelijk in de richting van een maskerbij?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#1
maar hier zie ik toch overduidelijk een rode basis van het achterlijf. Dan zou het een nogal ongewone soort zijn, Hylaeus variegatus. Alleen lijken de poten dan niet te kloppen...Wat mis ik?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Mark van Veen

Mijns inziens een Andrena en geen maskerbij. Er zijn niet zoveel Andrena's met rood op het achterlijf (en gezien het bloembezoek valt Heggerankbij al af), maar nog zoveel dat ik er geen naampje op kan plakken.
groet,

Mark van Veen

corzonneveld

#3
Andrena, dat klopt iig beter met de pootkleur. Uit welke mogelijkheden kan ik kiezen? :rolleyes:  Ik ga natuurlijk wel terug om betere plaatjes te maken! :D

Als het een Andrena is, dan zou het wellicht de ereprijsbij, A. labiata, kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Jelle

Ik denk eerder aan een bloedbij. Op de tweede foto is duidelijk een gebogen basale ader te zien, de antennesegmenten lijken mij ingesnoerd en het gezicht is grijs/wit behaard --> mannetje Sphecodes.

corzonneveld

Mooi, dat probleem ook weer uit de wereld! Meestal zie ik vrouwtjes bloedbijen, toch net even anders... :lol:  
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl