welk insect is dit?

Gestart door paulnmvossen, april 01, 2014, 13:07:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulnmvossen

Gisternacht op licht in Maastricht, is te zeggen welk insect dit is?

jeeweevz

Een van de bruine gaasvliegen (Hemerobiidae)
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

paulnmvossen

Bedankt Jan Willem, ik ga met Colin Plant's sleutel aan de slag om te kijken of ik verder kom, ik had deze familie niet zo klein verwacht.

jeeweevz

Hoi Paul,
De soort komt me bekend voor. Als ik zo uit mijn hoofd zou moeten gokken, zou ik voor Micromus variegatus gaan, maar ga zeker even met de sleutel van Colin Plant aan de slag, want het is van mij echt niet meer dan een gok. Ik zit er bepaald nog niet goed genoeg in thuis om er zonder literatuur echt iets van te kunnen zeggen  ;D .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Nee, M.var. heeft smallere vleugels en een ander vlekkenpatroon. Het zal een Hemerobius zijn neem ik aan, maar ik vrees eigenlijk dat je er met een sleutel met deze ene foto niet uit gaat komen - je moet toch wel het één en ander aan adering duidelijk kunnen zien en zelfs dan is het niet triviaal  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

Blijkt maar weer dat het "gokken" door mij niet zoveel waard is  ;D .
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Ach, en ik was maar eens zo laf geweest om helemaal niet te "gokken" - nu weet Paul toch weer wat meer ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulnmvossen

En straks - wanneer dit beestje na een rustperiode in de vriezer ontwaakt - wie weet welke geheimen de vleugeltekening vrijgeven.

Arp

Ah - dan gaat het wel lukken  ;D

Ik zal straks even kijken of die Plant alle Nederlandse soorten ook heeft, anders stuur ik je nog wel wat info ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)