10tallen opkomende bloemetjes steken uit de bosgrond, maar welke?

Gestart door hoven, maart 27, 2014, 18:15:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82750889
onzeker Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2014-03-27 Soest - Monnikenbos
Foto's:

bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

hoven

Dat gaf waarneming.nl ook automatisch aan na CTRL-C CTRL-V in het vakje "soortnaam"  ;)
Mvg,
Alrik

Datura

Ik vergeet altijd of het 'van-dalen' of 'der dalen' is, dus ik gaf maar de wetenschappelijke naam :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Citaat van: Datura op maart 27, 2014, 20:26:05 PMIk vergeet altijd of het 'van-dalen' of 'der dalen' is, dus ik gaf maar de wetenschappelijke naam :).

Ik kende zelf alleen maar het tussenvoegsel 'der', maar heb begrepen dat zowel van als der mogen.

Niet alleen Latijnse namen kunnen veranderen...

Rob

Rense Haveman

Lelietje-der-dalen is inmiddels wel antiek hoor! In de nieuwere drukken van de flora is het allang vervangen door Lelietje-van-dalen. Moet de dochter van Meneer van Dalen zijn, anders hadden ze er wel Lelietje-van-de-dalen van gemaakt. Had het ook minder op Lelietje-vandalen geleken...
Groet! Rense

havikskruiden!

Rob Koelman

Citaat van: Rense Haveman op maart 27, 2014, 21:53:27 PMIn de nieuwere drukken van de flora is het allang vervangen door Lelietje-van-dalen.

Dat gezegd hebbende, hoe zit de regelgeving met betrekking tot Nederlandse namen van planten in elkaar? Is de laatste druk van de Heukels daarbij leidinggevend? En zo ja, hoe is daarin dan de naamgeving tot stand gekomen?

Rob

HPM

Citaat van: Rense Haveman op maart 27, 2014, 21:53:27 PM

Lelietje-der-dalen is inmiddels wel antiek hoor! In de nieuwere drukken van de flora is het allang vervangen door Lelietje-van-dalen. Moet de dochter van Meneer van Dalen zijn, anders hadden ze er wel Lelietje-van-de-dalen van gemaakt. Had het ook minder op Lelietje-vandalen geleken...

Een paar dagen geleden kwam ik Lelietjes tegen die gevandaliseerd waren. Plekken van een vierkante meter of meer waren min of meer schoongekrabd en de toppen waren afgegeten. Ik vermoed dat het reeenwerk was.
Herman van der Meer

Rense Haveman

Citaat van: Rob Koelman op maart 27, 2014, 22:02:31 PM
Citaat van: Rense Haveman op maart 27, 2014, 21:53:27 PMIn de nieuwere drukken van de flora is het allang vervangen door Lelietje-van-dalen.

Dat gezegd hebbende, hoe zit de regelgeving met betrekking tot Nederlandse namen van planten in elkaar? Is de laatste druk van de Heukels daarbij leidinggevend? En zo ja, hoe is daarin dan de naamgeving tot stand gekomen?

Rob

Ik weet dat er jaren geleden afspraken zijn gemaakt tussen de Vlaamse en Nederlandse botanici, en dat de gesprekken in NL gevoerd werden door Leiden. De namen in de Heukels zijn daar een uitvloeisel van. Een paar zaken die zijn afgesproken:
- geen beperkte geografische aanduidingen in de namen. Schellings havikskruid (voor de in de Lage Landen alleen op Terschelling groeiende Hieracium peleterianum) kan dus niet meer, en dat is Vals muizeoor geworden
- de naamsaanduiding zo simpel mogelijk, dus iets als breedbladige weegbree en grootbloemig muur zijn brede weegbree, resp. grote muur geworden.

Er is een speciale editie van Gorteria verschenen met alle regels....
Groet! Rense

havikskruiden!

hoven

Rense,

Moet je dan jouw ondertekening niet aanpassen? (Havikskruiden)   ;)

Mvg,
Alrik

Rense Haveman

Citaat van: hoven op maart 28, 2014, 11:04:15 AM
Rense,

Moet je dan jouw ondertekening niet aanpassen? (Havikskruiden)   ;)

want? snap hem niet helemaal.... zie ik iets over het hoofd???? zou niet voor het eerst zijn...:D
Groet! Rense

havikskruiden!

hoven

In je ondertekening staat "Havikskruiden!" Volgens je eigen reactie zou dat nu Muizenoor moeten zijn. Of ik begrijp het niet goed...
Mvg,
Alrik

Rense Haveman

Neenee!

De muizenoren worden in de NLe flora ook havikskruid genoemd. Ik denk dat er goede redenen zijn om de twee als aparte genera te beschouwen: Pilosella (muizenoor) en Hieracium (havikskruid). Nee, het gaat me vooral om die vervanging van 'Schellings' ...:D
Groet! Rense

havikskruiden!

Rien Ondersteijn

Ja Rense -je hebt gelijk: ook de "Belg' noemt 'm 'lelietje-van-dalen.
Dat betreft de flora maar dur was vanavond hier een Belg en die had het over 'Lelietje-DER-dalen'
Vind ik trouwens veel mooier!

Groe[n]tjes. Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.