Wie herkend dit geluid?

Gestart door wijnand61, maart 27, 2014, 10:18:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

wijnand61

Ik hoorde dit afgelopen weekend, wat is het?

Frank van de Putte

Welkom op het forum, volgens mij is het een Kerkuil.

groeten,
Groetjes,

Frank van de Putte

bartgras

Beste wijnand61,

dat is inderdaad een kerkuil. Het geluid duurt ongeveer 1,5-2 seconden en zwelt aan. De opname is waarschijnlijk over enige afstand of opgenomen met een smartphone. Als je dichtbij staat klinkt het geluid erg hard. Ik heb de opname een klein beetje bewerkt en dan hoor je het iets beter.

Vriendelijke groet

Bart Gras

wijnand61

Bedankt voor jullie reacties! Mooi dat het een Kerkuil is, ik had hem al een keer 's avonds zien vliegen dacht ik.
@Bart: geluid is opgenomen met een Zoom H2 op ca. 30 m afstand met de interne mic. (ik ben bezig met een betere mic)
Hoe heb je het bewerkt? Klinkt veel beter.

groet,
Wijnand

bartgras

#4
Beste Wijnand,

een opname met een Zoom H2 zou toch goede resultaten moeten opleveren. Zeker als de afstand tot de vogel kort is. Misschien kan het checken van de instellingen nog wat verbetering opleveren.

Voor het bewerken van geluiden kun je gebruik maken van de freeware Audacity of het betaalde Adobe Audition. Dit zijn de meest gangbare oplossingen. Op het forum kun je ook verwijzingen vinden voor het gebruik van Audacity hier of de handleiding voor beginners in Audition door Thijs Fijen hier.

In je opname heb ik met een high pass filter de laagfrekwente ruis weggehaald, daarna ruis weggefilterd op basis van een ruisprofiel dat ik had geselecteerd en toen nog het geluid iets versterkt. Het filteren van ruis moet je altijd met beleid doen om het geluid van de vogel niet te veranderen. Keuzes van parameters zijn daarin erg belangrijk.
Vriendelijke groet

Bart Gras

wijnand61

Hoi Bart,
Bedankt voor de info, heb ik veel aan.
groet,
Wijnand