Weidevogelsreservaat Eempolders

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, maart 27, 2015, 10:49:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Gisteren (26/3) zag ik dat er in het weidevogelsreservaat in de Eempolders ( http://waarneming.nl/gebied/info/132948 ) langs de Corsrijkseweg op ganzen gejaagd werd. Weet iemand wat de afspraken hierover zijn? Hoelang staat Natuurmonumenten jacht op ganzen toe en op welke soort(en)?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

peterv

De provincie is primair verantwoordelijk voor het ganzenbeleid en het verlenen van ontheffingen in het kader van beheer en schadebestrijding (art 68 FF-wet). Ik neem aan dat ook in dit geval de provincie een ontheffing zal hebben verstrekt aan de Faunabeheereenheid. Zo'n ontheffing wordt vervolgens door een Faunabeheereenheid weer gemandateerd doorgeschreven aan grondgebruikers of jagers. Je kunt dat gewoon bij de provincie opvragen/navragen.


Als uitvloeisel van het (gesprongen) "G-7 Ganzenakkoord"  is het beleid in de meeste provincies er op gericht om overwinterende ganzen relatief veel rust/bescherming te bieden en de landbouwschade in de zomerperiode sterk terug te dringen door de broedpopulaties (vooral Grauwe gans) met "alle"  middelen te reduceren. Onderdeel daarvan is afschot van koppelvormende (potentiele) broedparen aan het begin van het broedseizoen. Vaak zijn er afspraken gemaakt tussen de terreinbeheerders, jagers, boeren en provincie over gecoordineerde acties om de broedpopulaties ook in natuurterrein te kunnen beperken. Een terreinbeheerder zal je kunnen vertellen wat in een concrete situatie de afspraken zijn.

Peter Venema

hiskodevries

Tip: berichtje via twitter naar @Natuurmonument  sturen
daar schrikken ze vast van
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Menko Vlaardingerbroek

Ik heb ze al een email gestuurd. Even kijken of daarop reageren. Zo niet, dan kan ze misschien schrik aanjagen met twitter.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Menko Vlaardingerbroek

#4
Ik heb antwoord gekregen van Natuurmonumenten. Er mogen alleen "gepaarde grauwe ganzen (zomerganzen) en exoten geschoten worden" en dat gedurende de periode van 1 maart tot 1 november. Ik weet nu dus wat de regels zijn.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

grunsven

Het kan toch zijn dat er twee gepaarde ganzen zaten, hij er een schoot en de ander weg vloog.
Lijkt me een vrij gebruikelijke gang van zaken.


Je impliceert dingen die je niet hard kunt maken.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Menko Vlaardingerbroek

Zou kunnen. Ik pas de tekst wel aan.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek