Ondergrondse Woelmuis

Gestart door loger, maart 27, 2014, 19:37:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

loger

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82758727
Ondergrondse Woelmuis - Microtus subterraneus gezien op 2014-03-27 Tongelaar
Foto's:






bij voorbaat dank Louis Geraets

Douwe van der Ploeg

Ik vind m er zeker spannend uitzien, maar even wachten op de meningen van bijv. Maurice of Rob.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#2
Hmm, lastig beestje. Zeker als je 'm moet proberen te determineren aan de hand van alleen maar foto's...

Op de tweede foto is goed te zien dat dit een juveniel beestje is en die zijn nog weer een stukje lastiger dan volgroeide dieren. De ogen lijken erg klein, maar dat komt naar mijn idee eerder doordat dit muisje 'niet helemaal fris' meer is.

Ik durf er dus eigenlijk geen naam op te plakken. Zou wat mij betreft net zo goed een juveniele veldmuis of aardmuis kunnen zijn.

Ik hou het op een Microtus sp. indet.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

Het is zeker een lastig beestje. Het beste was nog een extra foto van de achtervoet-zool (onderkant van de achterpoot), maar helaas zit die er niet bij. Afgaande op het uiterlijk denk ik echter toch wel aan een ondergrondse woelmuis. De kleine ogen zijn al genoemd. De donkere poten sluiten wat mij betreft veldmuis uit en dan het korte staartje... Wat mij betreft is het toch wel een ondergrondse woelmuis. Ik zal ook andere admins eens vragen.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Wat zijn eigenlijk de beste foto's om muizen goed te kunnen determineren?

Ik lees hier bijv zolen van achterpoten, eerder al oren en ogen. Grote referentie (bijv euro mun). Maar zijn er nog meer dingen om op te letten/op de foto te zetten?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Douwe van der Ploeg

Elke soort heeft natuurlijk eigen kenmerken. Met een goede foto waar het gehele beest opstaat kom je vaak al een heel eind, maar er zijn soorten waarvoor meer nodig is (en dat zijn helaas juist de leukere soorten ;)).

Woelmuis: Kop (beharing rond het oor, kopvorm) is belangrijk, maar kijk ook naar achterpoten, onderkant om voetzoolkussentjes te tellen, maar kleur en kleur van nagels is ook belangrijk.
Bosmuis/grote bosmuis: halsband aan de onderkant, nauwkeurige maat van achterpoot is ook fijn maar met levende beesten niet altijd handig.
Veldspits: foto van het hele beest om kleur-overgang goed te beoordelen.

Echter: let op, een aantal van deze dingen zal je alleen kunnen fotograferen door het beest te hanteren. Het is natuurlijk niet toegestaan om zomaar in het wilde weg muizen te gaan vangen, ook niet met life traps. Als je echt geïnteresseerd bent is het het beste om een keer rond te vragen of iemand met muizenonderzoek bezig is in jouw omgeving, of om bijvoorbeeld op een kampje van de zoogdiervereniging mee te gaan, zodat er experts aanwezig zijn die je de kenmerken rustig kunnen laten zien.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op maart 27, 2014, 20:49:18 PMDe kleine ogen zijn al genoemd

Oké, ik heb de term kleine ogen genoemd, maar daarbij ook gelijk aangegeven dat dat zo lijkt. Het is enerzijds een juveniel dier (wat mij betreft tenminste) en anderzijds ook een niet echt vitaal dier (ziet er tenminste uit als een verzwakt beestje).

Vraag is even hoe het zit met de relatieve grootte van ogen bij juveniele woelmuizen. Hebben juveniele woelmuizen relatief kleinere ogen dan volgroeide exemplaren? Dat heb ik zelf zo even niet paraat.

De relatieve grootte van de ogen is denk ik een van de weinige mogelijk doorslaggevende kenmerken die op de foto's te zien is. De andere kenmerken - waaronder de kleur van de achterpoten - vind ik in dit geval niet echt specifiek voor een van de drie in aanmerking komende soorten woelmuizen (ondergrondse woelmuis, aardmuis en veldmuis).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik ben het eens met juveniel dier. In mijn ervaring hebben jonge woelmuizen vaak juist iets grotere ogen, vergeleken met adulten. Echter, ik vind m ook wel verzwakt eruitzien en kan me best voorstellen dat door ziekte die ogen wat kleiner ogen. Veldmuis is het naar mijn idee waarschijnlijk niet, maar aard durf ik niet uit te sluiten.
Douwe van der Ploeg

maurice.lahaye

Hallo Louis,


Het is jammer, maar een 100% determinatie gaat het niet worden. Het diertje heeft kenmerken van ondergrondse woelmuis, maar er blijven twijfels. Invoeren als microtus spec. (of ondergrondse woelmuis met een ?) is het beste. Volgende keer hopelijk meer geluk.


Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl