bobbelig met veel apotheciën

Gestart door vdvaart, maart 24, 2014, 10:07:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Dit leek met eerst een donkere stippelkorst, een donkere vlek zoals er op de bunker wel meer voorkwamen, maar bij nadere beschouwing bleek het opgebouwd te zijn uit apotheciën met een moeilijk te duiden kleur, grijsbruin?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Ik denk aan Lecania, wellicht L rabenhorstii, met ietwat welig tierend thallus.
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Kun je misschien uitleggen waarom dit aan Lecania doet denken (familie ben ik nog niet tegengekomen). Wat glimt er dan precies, de apotheciën? Ik herinner me die onder de loep wel als gepolijst glad, of ze nu meer glimmen dan anderen, daarvoor moet ik weer eens gaan kijken. En ik zal proberen de ascosporen onder de microscoop te krijgen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Citaat van: vdvaart op maart 25, 2014, 09:20:36 AM
Kun je misschien uitleggen waarom dit aan Lecania doet denken (familie ben ik nog niet tegengekomen). Wat glimt er dan precies, de apotheciën?

Ik heb ooit eens een foto voor de Verspreidingsatlas gemaakt die als L rabenhorstii is goedgekeurd en die er nogal uitziet als die van jou.
Zie: http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=10762

Verder is Lecania een nogal onduidelijk genus, met soorten die in de Veldgids weliswaar worden genoemd, maar verder niet besproken, wat het extra lastig maakt.
De apotheciën zoals op jouw foto zien er wel uit als typische Lecania apotheciën. Een beetje grijzig bruin met een zeer onopvallend tot geheel afwezig randje.
Als ik zoiets op steen tegenkom, maak ik er maar L rabenhorstii van, mede omdat die soort als heel algemeen bekend staat. Maar ik ben me er ook van bewust dat ik daarmee wel eens heel erg zou kunnen zitten "lumpen".

Waarom Lecania in het Nederlands "glimschoteltje" is genoemd zou ik je niet durven zeggen. Nederlandse namen neem ik zowiezo voor kennisgeving aan. Buiten Nederland en België kun je er niks mee.
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

Dank je wel Arjen. Die foto had ik natuurlijk al gezien, eerste dat ik check als ik een mogelijke naam hoor!
Er is dus niets dat jij er glimmend aan vindt?
Grappig overigens met die wetenschappelijke namen: als ik met een Nederlandse excursie mee ga, heb ik in het begin geen idee waar mensen het over hebben als ze die wetenschappelijke namen gebruiken. Ik blijk dat Latijn in mijn hoofd heel anders uit de spreken dan anderen. Zelfde ervaring trouwens de paar keer dat ik met een buitenlander op stap was.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

Citaat van: vdvaart op maart 27, 2014, 22:18:15 PMIk blijk dat Latijn in mijn hoofd heel anders uit de spreken dan anderen. Zelfde ervaring trouwens de paar keer dat ik met een buitenlander op stap was.

Je bent niet de enige.  ;) Daar komt nog bij dat nieuw beschreven soorten vaak naar personen worden genoemd, zodat je misbaksels krijgt als Fuscidea lightfootii, Cliostomum griffithii, Cladonia floerkeana en niet te vergeten Koerberiella wimmeriana:rolleye:
Grüezi mitenand,
Arjan

Sjors

Is er overigens al een Rinodina Grotiusii?
Het zou een mooie naam zijn Arjan!
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje