Hoofdmenu

Geringde Grutto's

Gestart door augustvansteensel, maart 22, 2014, 18:00:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

augustvansteensel

Vandaag drie grutto's met ringen kunnen aflezen op het landje van Geijssel bij Amsterdam.
Ik heb deze ( http://limosa.no.sapo.pt/BTGodwit%20Key%20v52L.pdf ) er even bij gepakt, maar bij twee kan ik niks vinden.

Grutto 1:

Links hoog: Rood boven zwart
Rechts hoog: Groen boven groen

Ik kom hier uit op een Fransman met dit emailadres: guillaume.gelinaud@bretagne-vivante.org
Klopt dit?

Grutto 2:

Links hoog: Geel boven oranje vlag
Rechts hoog: Wit boven oranje

Hier kan ik helaas geen project bij vinden. Weten jullie het?

Grutto 3:

Links hoog: Rood boven rood
Rechts hoog: wit boven geel ( enigzins verbleekt )

Hier kom ik ook niet uit. Weten jullie meer?

Alle ringen goed kunnen aflezen, zijn dus allemaal zeker.

Alvast bedankt!

August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

augustvansteensel

is het niet te doen blijkbaar?
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Klaas van Dijk

Citaat van: augustvansteensel op maart 25, 2014, 16:24:28 PMis het niet te doen blijkbaar?

Beste August,

Excuses, maar ik zit daar niet goed genoeg in om je een goed advies te geven. Daarnaast zijn er bij Grutto diverse voorbeelden van kleurringen die -enorm- zijn verkleurd en waardoor het nog moeilijker wordt om de juiste combinatie te bepalen. Hier bij mij in de buurt heeft ook een tijdlang zo'n vogel gezeten. Van één van de kleurringen was alleen nog maar de juiste kleur te bepalen door van zeer dichtbij naar de binnenkant van de kleurring te kijken.

Vlag en één of meer kleurringen vallen er ook wel eens af. Ik neem aan dat je geen foto's hebt gemaakt?

Groetjes, Klaas

augustvansteensel

Nee, de vogels zaten helaas te ver weg voor foto's. Daarom heb ik door de telescoop goed gekeken, en alles zorgvuldig genoteerd. Ook de mede vogelaars waren het eens over deze ringcombinaties.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Klaas van Dijk

Citaat van: augustvansteensel op maart 25, 2014, 20:22:54 PMNee, de vogels zaten helaas te ver weg voor foto's. Daarom heb ik door de telescoop goed gekeken, en alles zorgvuldig genoteerd. Ook de mede vogelaars waren het eens over deze ringcombinaties.

Beste August,

Bedankt voor je vlotte en uitgebreide reactie. Een bijkomend probleem is dat ik zelf bijna nooit gekleurringde Grutto's zie en aflees en dat ik daardoor totaal geen overzicht heb van alle mogelijkheden (er zijn erg veel mogelijkheden). Op dit forum zijn een aantal mensen actief, onder andere Haije Valkema en Maarten Hotting, die wel zeer vaak gekleurringde Grutto's aflezen en die je vermoedelijk wel verder kunnen helpen.

Groetjes, Klaas

augustvansteensel

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 25, 2014, 20:30:02 PM
Citaat van: augustvansteensel op maart 25, 2014, 20:22:54 PMNee, de vogels zaten helaas te ver weg voor foto's. Daarom heb ik door de telescoop goed gekeken, en alles zorgvuldig genoteerd. Ook de mede vogelaars waren het eens over deze ringcombinaties.

Beste August,

Bedankt voor je vlotte en uitgebreide reactie. Een bijkomend probleem is dat ik zelf bijna nooit gekleurringde Grutto's zie en aflees en dat ik daardoor totaal geen overzicht heb van alle mogelijkheden (er zijn erg veel mogelijkheden). Op dit forum zijn een aantal mensen actief, onder andere Haije Valkema en Maarten Hotting, die wel zeer vaak gekleurringde Grutto's aflezen en die je vermoedelijk wel verder kunnen helpen.

Groetjes, Klaas

Ahh, erg bedankt! Dan wacht ik het even af!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

Klaas van Dijk

Citaat van: augustvansteensel op maart 22, 2014, 18:00:50 PM
Grutto 2:

Links hoog: Geel boven oranje vlag
Rechts hoog: Wit boven oranje

Beste August,

Volgens mij is dit een vogel van een Frans project. Ik zou gewoon één e-mail naar beide personen bij 'oranje vlag' sturen (kan in het Engels).

Van geen van de vogels is bekend op welke positie de metalen ring zat?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: augustvansteensel op maart 22, 2014, 18:00:50 PM
Grutto 1:

Links hoog: Rood boven zwart
Rechts hoog: Groen boven groen

Ik kom hier uit op een Fransman met dit emailadres: guillaume.gelinaud@bretagne-vivante.org  Klopt dit? 

Antwoord hangt af van de hoogte van de ringen. Hoe zeker is het dat deze vogel géén (kleine) kleurring aan de tarsus (= onder) had?

GE1 (= guillaume.gelinaud@bretagne-vivante.org) , JG2, TG5, TG6, TG7, RSPB2 en MR1 zouden allemaal wel eens kunnen? Bovendien kan in de loop van de tijd het aantal kleurcombinaties meer zijn dan in dit schema staat verwerkt (lijstje is wat ruimer dan de kleurcodes).

En Grutto's verliezen ook wel eens kleurringen. Heb je wel of niet goed op de positie van de metalen ring gelet?

Desnoods allemaal dezelfde e-mail sturen?

Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: augustvansteensel op maart 22, 2014, 18:00:50 PM
Grutto 3:

Links hoog: Rood boven rood
Rechts hoog: wit boven geel ( enigzins verbleekt) 


GE1, JG2, en min of meer hetzelfde rijtje als bij Grutto 1. Wellicht dezelfde aanpak als bij Grutto 1?

Kan wellicht gewoon in een algemeen e-mailtje. Gewoon zeggen dat je er zelf niet goed uit kon komen en of dit ook één van hun vogels is. Ik ken wel meer mensen die zoiets doen.

Groetjes, Klaas

augustvansteensel

Klaas, heel erg bedankt!
Morgen zal ik de mailtjes versturen, want het is nu een beetje laat. :blink:
Als ik het uiteindelijk weet, laat ik het hier nog even weten!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

antonduijnhouwer

August,
De eerste is denk ik Rood Zwart-Groen Groene Vlag en is van Jose Alves
De tweede komt uit Frankrijk en moet naar Vincent Lelong
De derde komt uit UK en moet naar Jenny Gill.
Ik heb deze drie ook gezien.
Groeten,
Anton (die ook vaak op Geijsel ringen afleest van Grutto's)

augustvansteensel

Ik heb nu de mailtjes terug, en wat je zegt klopt precies!
Eerste was inderdaad van Jose Alves, de tweede van Vincent Lelong en de derde van Jenny Gill.
Alsnog bedankt Anton en Klaas!
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

strandloper

Heb grutto 3 vandaag ook gespot en op de foto gezet.Lijkt mij een ijslandse.

Groeten,
            Huub.

augustvansteensel

Citaat van: strandloper op april 10, 2014, 22:19:18 PM
Heb grutto 3 vandaag ook gespot en op de foto gezet.Lijkt mij een ijslandse.

Groeten,
            Huub.

Ahh dat is fijn!
Staat u mij toe om die foto naar Jenny te sturen?
Dan kan ik u in de cc zetten.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

strandloper

Geen probleem , August.
Gr. Huub

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)