Kribbenmos

Gestart door Leen Kieboom, maart 21, 2014, 23:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leen Kieboom

Meerdere soorten kribbenmos, maar ik zoek me raar naar wie Jan Piet of Klaas is.
Wie kan me op dreef helpen?

Met vriendelijke groet,
Leen kieboom

vdvaart

De eerste foto is niet van kribbenmos, maar van bronmos. Ik ben er nog niet van overtuigd dat de andere twee wel van een kribbenmos zijn. Ik zie bij eerste beschouwing de verdikte bladrand niet.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op maart 22, 2014, 07:31:43 AM
De eerste foto is niet van kribbenmos, maar van bronmos. Ik ben er nog niet van overtuigd dat de andere twee wel van een kribbenmos zijn. Ik zie bij eerste beschouwing de verdikte bladrand niet.

Dag Koos,

Het is blijkbaar altijd geen Kribbenmos van het mos dat op kribben groeit. Zodoende kwam ik er niet uit! Bedankt! voor het zetje in de rug (overigens zonder van de krib te vallen) om is verder te kijken als de krib lang is... Dan kom ik met de tweede foto uit op Rivierdubbeltandmos  en de derde foto op Bros Dubbeltandmos. Van deze laatste zal ik nog een extra foto bijsluiten waar het stervormig goed in beeld komt.
Kan ik hier nu mee thuiskomen?

Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom
   

vdvaart

Van bros dubbeltandmos heb je waarschijnlijk een verkeerd beeld. Dat heeft erg lange en smalle blaadjes die vaak zijn afgebroken, en het mos maakt meestal een rommelige indruk doordat het onregelmatig kroest. Ik weet eerlijk gezegd niet welke mossen op de tweede en derde foto staan, vooral de derde intrigeert me, met die ogenschijnlijk bijna stompe blaadjes. Ik hoop dat anderen direct een idee hebben.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op maart 24, 2014, 22:05:26 PM
Van bros dubbeltandmos heb je waarschijnlijk een verkeerd beeld. Dat heeft erg lange en smalle blaadjes die vaak zijn afgebroken, en het mos maakt meestal een rommelige indruk doordat het onregelmatig kroest. Ik weet eerlijk gezegd niet welke mossen op de tweede en derde foto staan, vooral de derde intrigeert me, met die ogenschijnlijk bijna stompe blaadjes. Ik hoop dat anderen direct een idee hebben.

Tot zover toch weer bedankt Koos.
Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

vdvaart

De laatste, vierde foto lijkt mij overigens een haarmuts, met die omgerolde bladrandjes. Als ik moet raden wat op de tweede foto staat is het gewoon smaragdsteeltje. Zoals ik al zei is de derde foto mij het minst duidelijk. Soms lijkt het wel alsof de bladranden getand zijn, kun je dat misschien controleren op de originele foto?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

ik zat bij de derde foto aan riviermos te denken
groet
hans

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op maart 24, 2014, 22:26:56 PM
De laatste, vierde foto lijkt mij overigens een haarmuts, met die omgerolde bladrandjes. Als ik moet raden wat op de tweede foto staat is het gewoon smaragdsteeltje. Zoals ik al zei is de derde foto mij het minst duidelijk. Soms lijkt het wel alsof de bladranden getand zijn, kun je dat misschien controleren op de originele foto?

Het spijt me Koos, maar door een fout klik ik een aantal foto's weg die ik zelfs in de prullenbak niet meer terug kan vinden, dus kan ik ook niets meer controleren. Het beste lijkt mij dat ik één dezer dagen daar maar nieuwe foto's gaat maken. Tot zover weer hartelijk bedankt voor alle moeite!

Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

Leen Kieboom

Citaat van: haakbek op maart 24, 2014, 23:14:57 PM
ik zat bij de derde foto aan riviermos te denken
groet
hans

Dag Hans,

Bedankt voor je reactie! Binnenkort hoop ik daar nieuwe foto's van te gaan maken. Misschien komt er dan meer duidelijkheid in beeld.

Me vriendelijke groet,
Leen Kieboom

vdvaart

Riviermos heeft ook verdikte bladranden, net als kribbenmossen, en die zie ik nu juist niet op de foto. Er groeien vast ook kribbenmossen waar je heen gaat Leen. Je moet uitkijken naar donkere stevige mossen die dichtbij het gemiddeld waterpeil groeien en ook wel onder water gaan.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op maart 24, 2014, 22:26:56 PM
De laatste, vierde foto lijkt mij overigens een haarmuts, met die omgerolde bladrandjes. Als ik moet raden wat op de tweede foto staat is het gewoon smaragdsteeltje. Zoals ik al zei is de derde foto mij het minst duidelijk. Soms lijkt het wel alsof de bladranden getand zijn, kun je dat misschien controleren op de originele foto?

Dag Koos,

Vandaag langs de Merwede op zoek geweest naar dat bewuste plukje mos, maar het was niet terug te vinden. Jammer!
Na wat spitwerk heb ik toch nog wat foto's terug kunnen vinden in de prullenbak. Ook nog één van het zelfde plukje mos genomen van de andere zijde. Na uitvergroting zou je inderdaad zeggen dat de bladranden fijn gezaagd zijn. Is het misschien een optie om de hele bestanden naar je op te sturen? Dan graag een lege e-mail van je die ik dan gevuld terug kan zenden.

Met vriendelijk groet,
Leen Kieboom

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op maart 25, 2014, 00:08:26 AM
Riviermos heeft ook verdikte bladranden, net als kribbenmossen, en die zie ik nu juist niet op de foto. Er groeien vast ook kribbenmossen waar je heen gaat Leen. Je moet uitkijken naar donkere stevige mossen die dichtbij het gemiddeld waterpeil groeien en ook wel onder water gaan.

Dag Koos,

Volgens mij heb ik op die plaats nu kribbenmos gevonden en zelf denk ik dat het langsteelkribbenmos is. Klopt dat?
Bijgaand enkele foto's daarvan.

Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

vdvaart

Leen, ik wil graag ja zeggen, maar .......ook dit is alledrie bronmos. Ziet er gedroogd plat uit, de blaadjes zijn heldergroen en hebben geen dikke rand. Groeit ook op kribben en als je dit er vindt, groeit er vrijwel zeker ook een kribbenmos.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op maart 29, 2014, 01:07:17 AM
Leen, ik wil graag ja zeggen, maar .......ook dit is alledrie bronmos. Ziet er gedroogd plat uit, de blaadjes zijn heldergroen en hebben geen dikke rand. Groeit ook op kribben en als je dit er vindt, groeit er vrijwel zeker ook een kribbenmos.

Ga volgende week D.V. weer vrolijk verder zoeken en nog beter opletten...!
Bedankt in elk geval voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

vdvaart

Zoek naar (als ze droog zijn) donkere stevige en lange mossen. Bronmos wordt nog langer, maar droogt lichtgroen op.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Dag Leen, ik kreeg een origineel bestand van je van wat oorspronkelijk de derde foto was en de later toegevoegde vijfde foto met hetzelfde mos van een andere zijde genomen. Die vijfde foto heb ik gedeeld met Arno vd Pluijm, vier ogen zien meer dan twee. Meest waarschijnlijk is dat de tandjes die ik meende te zien langs de bladrand bij opblazen van de foto een pixel illusie zijn. Arno wijst er op dat vooral het hoogst uitstekende plantje met al wat oudere blaadjes op die vijfde foto een verdikte bladrand laten zien, en die zie ik nu ook; de ogen geopend zullen we maar zeggen. Dit maakt het dus tot langsteelkribbenmos, Cinclidotus riparoides, afgeronde bladtop met een puntje. Je had al gezegd het materiaal niet teruggevonden te hebben, dus opsturen gaat niet, maar ik denk dat je achteraf toch een kribbenmos gevonden blijkt te hebben.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Gefeliciteerd leen,  ik heb deze soort nog niet gevonden ;D
Groet
Hans

Leen Kieboom

Citaat van: vdvaart op april 02, 2014, 11:51:58 AM
Dag Leen, ik kreeg een origineel bestand van je van wat oorspronkelijk de derde foto was en de later toegevoegde vijfde foto met hetzelfde mos van een andere zijde genomen. Die vijfde foto heb ik gedeeld met Arno vd Pluijm, vier ogen zien meer dan twee. Meest waarschijnlijk is dat de tandjes die ik meende te zien langs de bladrand bij opblazen van de foto een pixel illusie zijn. Arno wijst er op dat vooral het hoogst uitstekende plantje met al wat oudere blaadjes op die vijfde foto een verdikte bladrand laten zien, en die zie ik nu ook; de ogen geopend zullen we maar zeggen. Dit maakt het dus tot langsteelkribbenmos, Cinclidotus riparoides, afgeronde bladtop met een puntje. Je had al gezegd het materiaal niet teruggevonden te hebben, dus opsturen gaat niet, maar ik denk dat je achteraf toch een kribbenmos gevonden blijkt te hebben.

Dag Koos,
Alles bij elkaar genomen ben je met mijn ingestuurde mosjes heel wat keertjes in de weer geweest. Maar nu de uitkomst bekend is zal het je wel veel voldoening geven neem ik aan. In elk geval heel hartelijk dank voor alle gedane moeite!
Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

Leen Kieboom

Citaat van: haakbek op april 02, 2014, 20:37:19 PM
Gefeliciteerd leen,  ik heb deze soort nog niet gevonden ;D
Groet
Hans

Dag Hans,
Bedankt voor de felicitatie! Maar eigenlijk komt die felicitatie Koos toe, want die heeft er ten slotte veel moeite voor gedaan en uiteindelijk met de hulp van Arno de juiste naam van dat mosje boven water kunnen krijgen.
Met vriendelijke groet.
Leen Kieboom

haakbek

Precies,  maar jij hebt hem gevonden
Hulde aan beide ;D
Groet
Hans