Hoofdmenu

Zwartkopmeeuw?

Gestart door Jorick, maart 21, 2014, 22:44:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorick

Een beetje beschroomd, maar goed...
Vandaag bij Nuldernauw (mijn eerste) Zwartkopmeeuwen geprobeerd binnen te harken.
Het regende, het zicht was matig en de Meeuwen zaten ver weg op de blokken bij de elektriciteitsmasten.
Zoals deze vlogen er nog 2 of 3 rond. Kop is (door het licht) voor mijn gevoel niet zwart genoeg en hij heeft zwarte handpennen.
Maar het koppatroon zie ik dan wel weer op een aantal foto's terug. Verder staat hij zo rechtop en lijkt wat fors.
Ik dacht deze beestjes wel even binnen te tikken maar ben ik nou gek?  :rolleye:
Ofwel is dit louter wishful thinking?

http://waarneming.nl/waarneming/view/82598538
onzeker Zwartkopmeeuw - Ichthyaetus melanocephalus gezien op 2014-03-21 Veluwemeer - Flevoland
Foto's:


Dank voor het kijken!
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Vincent Hart

Ja, een heel erge kokmeeuw.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jorick

Zie... Het schaamrood op de kaken.  :-[
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Jorick

Hi Vincent,

Dit kreeg ik nog als opmerking van een gebruiker:

"lijkt mij een hybride. Donkere slagpennen en bruine kop = Kokmeeuw, donker achterhoofd = Zwartkopmeeuw"

Als je zegt Kokmeeuw is het een kokmeeuw. Maar het achterhoofd komt toch in de buurt niet? B)
Is dat iets?
groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Vincent Hart

Helaas. Die koptekening is best variabel bij zk kokmeeuw. Zie bijv. hier, en dan bijvoorbeeld de foto van Casper Groenewegen onderaan pagina 1.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Ik had er volgens mij ook 1tje vorig jaar in Schotland, in winterkleed. Helaas zijn de foto's niet al te beste kwaliteit:
http://observado.org/waarneming/view/78596850
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Zwartkopmeeuw mag op P10 zwart hebben, ook in het adulte kleed. Ik zie eigenlijk een Zwartkopmeeuw.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Hoi Jeroen,

Bedankt voor de reactie.
De buitenste handpen P10 was totaal zwart. Ik heb altijd wel zwartkopmeeuwen gezien met een beetje zwart maar een gehele zwarte buitenste handpen had ik nog nooit gezien.
Bedankt voor de tip, zet ik hem meteen over naar zekere Zwartkopmeuw.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 22, 2014, 13:01:51 PM
Zwartkopmeeuw mag op P10 zwart hebben, ook in het adulte kleed. Ik zie eigenlijk een Zwartkopmeeuw.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Zeker op de buitenvlag mag over de hele lengte zwart aanwezig zijn. Was de binnenvlag ook zwart?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ruud_altenburg

Jeroen, het zwarte lijntje op p10 bij een Zwartopmeeuw is in het veld vrijwel niet te zien. Dit is natuurlijk een zekere Kok...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: ruud_altenburg op maart 22, 2014, 17:37:07 PM
Jeroen, het zwarte lijntje op p10 bij een Zwartopmeeuw is in het veld vrijwel niet te zien. Dit is natuurlijk een zekere Kok...
Het ging om deze, http://observado.org/waarneming/view/78596850

Ik probeer er altijd op te letten in het veld, maar soms is het toch opvallend aanwezig. Dat de vogel van Jorick een Kokmeeuw is staat buiten kijf.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Hoi Jeroen, ik kan mij niet goed meer herinneren of de binnenvlag ook zwart was. Maar de p10 was wel degelijk opvallend zwart te noemen.
Bij mijn waarneming kun je dat op foto 1 maar vooral op foto 2 wel een beetje zien. Nogmaals sorry voor de slechte kwaliteit, vogel zat vrij ver
We hebben het hier inderdaad over deze waarneming op dit moment: http://observado.org/waarneming/view/78596850
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jorick

Vincent, Jeroen, Rik,

Dank!
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

frankw

Jorick, die veelal anonieme gebruikers reacties kan je meestal het beste gewoon negeren. Ik heb namelijk hier op t forum nog nooit een correcte determinatie langs zien komen van mensen die ook zo'n bericht hebben gehad. Sterker nog meestal worden de meest vreemde suggesties gedaan. Al valt het hier nog mee want het is wel een meeuw iig. ;)

Jorick

thx Frank...
Ik ben nog nat achter de oortjes... Weet je toch?  ;D
groet en tot snel! jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

adriaens

Citaat van: Rikstar op maart 22, 2014, 20:22:22 PM
Hoi Jeroen, ik kan mij niet goed meer herinneren of de binnenvlag ook zwart was. Maar de p10 was wel degelijk opvallend zwart te noemen.
Bij mijn waarneming kun je dat op foto 1 maar vooral op foto 2 wel een beetje zien. Nogmaals sorry voor de slechte kwaliteit, vogel zat vrij ver
We hebben het hier inderdaad over deze waarneming op dit moment: http://observado.org/waarneming/view/78596850

Hi Rik,
eind augustus moet je er wel rekening mee houden dat meeuwen aan het ruien zijn en dat er twee verschillende generaties handpennen aanwezig (kunnen) zijn.
Die zwarte buitenste zou dus nog een juveniele handpen kunnen zijn.

Rikstar

Dat is inderdaad wel een goede, een 2de kj vogel dan. Daar zit wat in! :) bedankt.

Citaat van: adriaens op maart 24, 2014, 22:05:07 PM
Citaat van: Rikstar op maart 22, 2014, 20:22:22 PM
Hoi Jeroen, ik kan mij niet goed meer herinneren of de binnenvlag ook zwart was. Maar de p10 was wel degelijk opvallend zwart te noemen.
Bij mijn waarneming kun je dat op foto 1 maar vooral op foto 2 wel een beetje zien. Nogmaals sorry voor de slechte kwaliteit, vogel zat vrij ver
We hebben het hier inderdaad over deze waarneming op dit moment: http://observado.org/waarneming/view/78596850

Hi Rik,
eind augustus moet je er wel rekening mee houden dat meeuwen aan het ruien zijn en dat er twee verschillende generaties handpennen aanwezig (kunnen) zijn.
Die zwarte buitenste zou dus nog een juveniele handpen kunnen zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre