Bruine Gaasvlieg onbekend?

Gestart door hoven, september 12, 2015, 17:47:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

hoven

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/108579969
onzeker Bruine Gaasvlieg onbekend - Hemerobiidae indet. gezien op 2015-09-11 Oostvaardersplassen - Knardijk / Begin Praamweg / Spoorviaduct
Foto's:


bij voorbaat dank Alrik Hoven
Mvg,
Alrik

jeeweevz

Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Arp

Tsjonge Jeewee ... ik zou niet durven hoor , en wilde nog naar een grotere laterale plaat van de vleugel vragen ... zijn die dwarsadertjes Sc-R niet zwartig?

Het beest is geheel wel tamelijk licht/ongevlekt, dus grote kans dat het inderdaad lutescens zal zijn, maar kan humulinus niet ook zo bleek zijn (minder vaak, maar toch)?

Of anders gezegd: Waar baseer je het op?

Ik blijf het koppijnbeesten vinden, dus wil graag goede tips om het beter te herkennen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jack_windig

Ik was er gisteravond ook en voor een grotere laterale plaat kan ik wel voor zorgen. En als er iets uitvergroot moet worden zeg je het maar.
Foto's:

Arp

Hoi Jack,

De hele vleugel, zo groot en scherp mogelijk, maar als dat te groot is dan vooral de voorste helft, of van de voorste helft de voorkant (costaalveld en het gebied er pal achter) apart en het gebied rondom de zwarte vlekken apart.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jeeweevz

Hmmm, ik ben wellicht wat overenthousiast geweest. Ik had er op zijn minst wel onzeker bij kunnen zetten. Ik ging meer af op het gehele plaatje. Die vlek aan de achterrand van de voorvleugel is bij H. humulinus is minder uitgeproken. De aders in het costaalveld zijn bij H. humulinus meestal wat donkerder aangezet en ook de lengteaders zijn bij H. humulinus over het algemeen wat meer uitgesproken "bestippeld".
Maar Arp, je hebt gelijk, het zou eventueel ook nog H. humulinus kunnen zijn. Ik houd het voorlopig dan maar op Hemerobius cf. lutescens.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

jack_windig

Citaat van: Arp op september 13, 2015, 00:17:51 AM
Hoi Jack,

De hele vleugel, zo groot en scherp mogelijk, maar als dat te groot is dan vooral de voorste helft, of van de voorste helft de voorkant (costaalveld en het gebied er pal achter) apart en het gebied rondom de zwarte vlekken apart.

OK, hier de hele vleugel, met het contrast flink omhoog gegooid, zodat de aders goed te zien zijn, maar de kleuren veel feller dan in werkelijkheid



En hier de voorste helft. Nu ik de foto zie lijkt die misschien wel van een ander individu. Deze is in ieder geval dezelfde als die van Alrik. Die andere twee foto's zijn ietsje later genomen toen het beestje iets lager zat en de hoek wat beter was, maar misschien was dat dus wel een andere.



Arp

Hoihoi,

Ben onderweg, maar ga zo op het eerste gezicht wel mee voor lutescens. Ga thuis nog wel even vergelijken, maar het zal wel goed zijn denk ik - dwarsadertje wat ik zocht is in elk geval bleek :)

Die combinatie van geheel licht beest en toch vrij duidelijk vlek op achterrand is inderdaad een mooie give away, Jeewee - beide apart zijn me te hachelijk, maar de combinatie is een stuk sterker. Bedankt voor de tip  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jack_windig