Witte/rouwkwik

Gestart door MerijnS, maart 21, 2014, 11:52:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

MerijnS

Vorig weekend verbleef deze kwikstaart bij mij voor de deur in Amsterdam. Heeft zowel wat kenmerken van rouw (gevlekte mantel -wel veel sterker rechts dan links-, vage overgang van kopkap naar mantel) als van witte (niet erg donkere basiskleur van mantel, donkere stuit loopt niet hoog door). Kan iemand er iets zinnigs over zeggen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/82583914

DKoppenol

Gewoon Witte Kwikstaart.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Steven Wytema

Ik vind dit soort vogels zeker geen "gewone" witte kwikken en deze fout wordt door meerdere mensen gemaakt. In principe kunnen witte kwikken namelijk nooit zo diep zwart op de mantel hebben. In combinatie met de toch redelijk zwarte stuit (idd jammer dat de bovenstaartdekveren niet te zien zijn) en veel wit op de vleugeldekveren komt ie al redelijk in aanmerking als kandidaat Rouwkwik. De flanken zijn alleen nogal weinig getekend, wat mij doet twijfelen. Lees nog eens http://www.dutchbirding.nl/search_summary.php?navpage=1&searchterm1=wagtail&searchterm2=&andor=AND&journalid=232&contentid=1 na zou ik dan zeggen.
Waarop de meest logische conclusie is witte kwik met ? of rouwkwik met ?; om dergelijke gevallen -met foto's- goed terug te kunnen vinden zou ik willen pleiten voor het laatste.
Steven Wytema


frankneijts

#3
Citaat van: Steven Wytema op maart 22, 2014, 22:47:36 PM
.. In combinatie met de toch redelijk zwarte stuit (idd jammer dat de bovenstaartdekveren niet te zien zijn) en veel wit op de vleugeldekveren ... Lees nog eens http://www.dutchbirding.nl/search_summary.php?navpage=1&searchterm1=wagtail&searchterm2=&andor=AND&journalid=232&contentid=1 na zou ik dan zeggen.
Waarop de meest logische conclusie is witte kwik met ? of rouwkwik met ?; om dergelijke gevallen -met foto's- goed terug te kunnen vinden zou ik willen pleiten voor het laatste.

De bovenstaartdekveren zijn op foto 5 uitstekend te zien Steven maar die zijn bij beide taxa zwart dus dat zegt niet zoveel. De stuit is grotendeels te zien op foto 6 en die is grijs: geen (zuivere) Rouwkwikstaart dus juist op basis van het artikel waar je naar verwijst. De suggestie dus om deze als Rouwkwikstaart in te voeren lijkt me daarom niet juist, ook niet met een "?".
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

euhm,... ja. Ik geef je helemaal gelijk. Waarom ik niet verder ben gegaan dan foto 5 is mij een raadsel maar die laatste foto is wel duidelijk ja.
(overigens zou ik hier nog steeds meer het gevoel hebben tegen een hybride aan te kijken maar dat terzijde.. gevoelens kan je beter naast je leggen in dit soort gevallen, en alleen op de feiten leunen)
Steven Wytema


frankneijts

Maar er is altijd de mogelijkheid om dergelijke 'Witte' Kwikstaarten als "alba/yarellii" in te voeren, dan blijven ze in elk geval op een aparte plaats gestald.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MerijnS

Hoi Steven, Frank en D,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb foto zes er pas later bij gedaan Steven, dus die heb je gemist bij het bekijken vermoed ik. Ik zal hem er als alba/yarelii in zetten Frank, een leuk beestje in ieder geval.

Groeten Merijn.