wezen op eikenblad: zakdrager?

Gestart door Mark van Veen, juni 10, 2007, 21:26:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

We troffen vanmiddag dit aan op blad van Zomereik. Ik dacht aan een zakdrager, maar klopt dat?? De zak lijkt wel van slangehuid gemaakt, maar lijkt uit het topje te komen.
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

groet,

Mark van Veen

Elachista

Coleophora kuehnella is een mogelijkheid.
Groet,
Tymo

zakdrager

Coleophora palliatella is de naam waaronder ik deze soort ken (kuehnella is een synoniem, maar wellicht loop ik alweer achter en is er wat veranderd). Zie o.a. mijn foto van een fraaie zak op ukmoths.

Henk

PS De rups draagt een zak.  Het is dus een zakdrager maar het is geen Zakdrager (= Psychide), maar een Coleophoride.

Mark van Veen

Tymo en Henk, dank voor de determinatie en toelichting. Ik wist niet dat ook binnen andere families zakdragers aanwezig waren. Die zak lijkt van slangenhuid gemaakt, weten jullie of dat de opperhuid van het blad is?
groet,

Mark van Veen

zakdrager

Nee, in tegenstelling tot veel andere Coleophora's - die hun zak bouwen uit bladfragmenten of zaadhulzen - schijnt palliatella de zak uit zijde op te bouwen ("a black silken case is constructed and later covered with frass. Then wing like flaps are constructed. These wings are corrugated and slightly concave  and are composed of a mixture of greyish and whitish silk. Later, extensions to the oral end of the case consist of  arcs of silk that are at first colourless but later blackened, etc want het verhaal is nog veel langer. Zie MBGBI vol. 3)').

De zakbouw van Coleophora's is sowieso een vaak complex en een fascinerend gebeuren.

Henk