lensfout > contactpunten schoonmaken

Gestart door Robert Heemskerk, maart 19, 2014, 21:45:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Ik heb problemen met een lens die ik gebruik (Tamron 90 mm macro voor Canon).
Eerst bleef het diafragma soms hangen en daarna werd dat echt een probleem.
Als ik nu een foto probeer te maken dan krijg ik vaak de melding ;

Err 01

Communicatie tussen camera en lens is foutief. Reinig lenscontacten.

Ik heb een flesje met alcohol (Ketonatus) 70%, is dat goed om te gebruiken? voor het reinigen van de contactpunten.

Mogelijk is mijn lens stuk en gaat een reparatie me te veel kosten.
Ik ben al naar een andere lens aan het kijken en dan wil ik i.e.g 58mm doorsnede hebben (i.v.m. externe flitser die ik gebruik).
Dan lijkt me de Canon EF 100mm F2.8 USM een goede lens, heeft iemand ervaring met zo'n lens?

groeten Robert

Melchior van Tweel

Hallo Robert,
Als dat de 100mm macrolens van Canon is, dan heb ik die in gebruik. Prachtige lens. Mijn mooiste foto's maak ik met die lens. Absoluut een aanrader!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Robert Heemskerk

#2
dag Melchior,

Bedankt voor jouw reactie.

JA, dat is de 100mm macrolens van Canon.
Nu is er nog één soortgelijke lens (duurder!) maar die heeft IS (image stabelizer).
Ik ben nu aan het uitzoeken of ik dat nodig heb en waarmee ik hiervoor fotografeerde.
Op mijn 300 mm heb ik dat wel zitten maar op die Tamron 90mm had ik het niet volgens mij.
Maar ook niet op mijn body Canon eos 1100D (en ook niet op die ik hiervoor had de eos 400D)

Ik wil in ieder geval 58 doorsnede lens hebben want dan kan ik mijn flitser erop gebruiken.

Het lijkt me een goede lens maar ik ga nog even vergelijken met andere lenzen.

Ik vroeg me af of ik IS op een van mijn body's had maar dat is dus niet zo.
Antwoord op deze vraag:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20111105215712AAwOyAP

(Canon gebruikt het dus in sommige lenzen)

Volgens mij heb ik geen IS-lens nodig, ook niet voor heel erg macro omdat die correctie simpelweg niet werkt van heel dichtbij. Dan kun je beter een statief gebruiken of een goede flitser. Tot nu toe ook nooit gemist.

groeten Robert

Melchior van Tweel

Citaat van: Robert Heemskerk op maart 20, 2014, 13:57:33 PM

Volgens mij heb ik geen IS-lens nodig, ook niet voor heel erg macro omdat die correctie simpelweg niet werkt van heel dichtbij. Dan kun je beter een statief gebruiken of een goede flitser. Tot nu toe ook nooit gemist.

Ik heb inderdaad die met IS. Dat zou wel heel apart zijn voor een macrolens dat je de IS niet nodig hebt, terwijl die er wel inzit ??? . Volgens mij werkt die wel en heb je daar best wel wat aan. Bijvoorbeeld als je insecten fotografeert uit de hand. Naar ik begrepen heb ik deze stabilisator juist bijzonder omdat deze niet alleen bewegingen heen en weer en van boven naar beneden stabiliseert, maar ook van voor naar achter.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Robert Heemskerk

Ik heb alles nog eens goed bekeken en ook de nieuwe Tamron 90 mm overwogen.
Met de (oudere) Tamron 90 mm had ik hele goede ervaringen.
Nu is het grote voordeel voor mij dat de nieuwe Tamron 58 mm doorsnede heeft waar mijn flitser dus ook op past(de vorige had dat niet waardoor ik zelf een ring had gebouwd op een filter dat op de Tamronlens ging)
En de nieuwe Tamron heeft ook IS (de oudere 90mm had dat niet).
De Canon en de Tamron verschillen onderling niet zo heel veel, wel in prijs schelen ze aardig wat.
Dus ik heb toch maar weer de Tamron gekocht.
Nu moet ik de lens niet in de tuin in de regen laten liggen, daar gaan ze toch op een gegeven moment stuk door :)

bedankt voor jouw reactie,

Robert

Platbuik

Citaat van: Robert Heemskerk op maart 20, 2014, 13:57:33 PM
Nu is er nog één soortgelijke lens (duurder!) maar die heeft IS (image stabelizer).
Let op, Robert, die nieuwe heeft 67mm filtermaat, en je dient een aparte converter aan te schaffen voor je flitser, als het een MT24 is tenminste; andere worden waarschijnlijk niet ondersteund op die maat! Hij is dus nog duurder dan ie is  ::)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Rene de Ruijter

Tip ??
Op de Tamron site bieden ze verlengde garantie (5 jaar) aan na registratie.


http://www.tamron.eu/index.php?id=21&L=0


Ik ga morgen zelf de Tamron 180 ophalen en zal hem zeker registreren.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Robert Heemskerk

#7
Citaat van: Platbuik op maart 20, 2014, 17:50:12 PM
Citaat van: Robert Heemskerk op maart 20, 2014, 13:57:33 PM
Nu is er nog één soortgelijke lens (duurder!) maar die heeft IS (image stabelizer).
Let op, Robert, die nieuwe heeft 67mm filtermaat, en je dient een aparte converter aan te schaffen voor je flitser, als het een MT24 is tenminste; andere worden waarschijnlijk niet ondersteund op die maat! Hij is dus nog duurder dan ie is  ::)

Het gaat bij mij om deze lens van Tamron (90mm);
http://www.fotokonijnenberg.nl/tamron-90mm-f2-8-di-vc-usd-macro-canon

Die heeft filtermaat 58mm en dat moet goed zijn.

De 67mm filtermaat is denk ik een zoomlens van Tamron?

Robert Heemskerk

#8
Citaat van: Rene de Ruijter op maart 20, 2014, 18:51:03 PM
Tip ??
Op de Tamron site bieden ze verlengde garantie (5 jaar) aan na registratie.


http://www.tamron.eu/index.php?id=21&L=0


Ik ga morgen zelf de Tamron 180 ophalen en zal hem zeker registreren.

Ja, goed idee!  ;) ze zijn dus niet waterdicht

Robert Heemskerk

#9
Ik heb de lens net binnen en hij is prachtig(schitterend!!)!

Maar die Twinlightflitser past er inderdaad niet op?

Dat vind ik wel vreemd want bij de productomschrijving staat toch overal heel duidelijk dat de doorsnede 58mm is..

Dan moet ik dus ook zo'n converter bestellen als ik de flitser erop wil gebruiken..
Ik heb de verkoper een bericht hierover gestuurd, gisteren heb ik er nog contact over gehad en is mij verteld dat de flitser zou passen..(?)

Net de leverancier gebeld hierover.
En die wist me te vertellen dat in de origele doos vd flitser zo'n ring moet zitten.
De ring is ook te bestellen, zo ziet ie eruit:
https://www.cameranu.nl/nl/search?q=4156

Robert

groeten Robert

Robert Heemskerk

Bovengenoemde ring past tussen camera en flitser!  :duim: