2 Friese paddestoelen

Gestart door Leon Olsthoorn, juni 18, 2007, 08:46:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Deze 2 paddenstoelen trof ik gisteren in Bakkeveen (FR) aan toen we net van de heide het gemengde bos inliepen. Met het paddenstoelenboekje in de hand, maar niet gehinderd door veel kennis heb ik het eerst zelf geprobeerd. Wie helpt me verder?

Van deze paddenstoel vond ik 7 exemplaren direct langs het pad, waarvan 5 nog redelijk herkenbenbaar en 2 zo vernield dat ik er bijna van moest huilen. Zelf vind ik hem het meest lijken op armillaria mellea, honingzwam, maar is de steel daar dan niet te bleek voor? Met andere woorden. Wie kan me helpen?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

#1
Hier nog eens hetzelfde uitgetrokken exemplaar, waarbij de steel goed te zien is:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En nog een kijkje op de steel en de plaatjes:
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En even verderop, iets meer het bos in, stond deze tussen het dode hout. Een boleet?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En een lager aanzicht:


Ik heb deze en een soortgenoot rustig laten staan waar ze stonden en verder geen  foto's van steel of onderkant hoed gemaakt.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Gulistan

Volgens mij gaat het in beide gevallen om de Parelamaniet
Groeten van Christiane

Leon Olsthoorn

Wat, twee dezelfde? Ze lijken zo totaal verschillend!

Ik heb bij de eerste wel aan parelamaniet gedacht (uit mijn paddenstoelengids), maar is de hoed daar niet veel te plat voor? In mijn boekje heeft parelamaniet net als vliegenzwam een bolle hoed, en bij deze steken de randen zelfs een fractie omhoog.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Geert-Jan Kroon

De eerste is ouder dan de tweede. Zie bijvoorbeel deze foto:-klik-
Groet,

Geert-Jan Kroon