Hoofdmenu

Leucostoma?

Gestart door J.L. Brummmer, maart 16, 2014, 20:16:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Deze kronkeltjes heb ik al een jaar geleden gefotografeerd. Ze zitten op beuk. Ik vermoed een soort Leucostoma. Wie kent deze soort. Het is geen hars.
Groet Hannes

bruggeman

Ja zo wordt hij steeds genoemd. Ik ben er niet zeker dat dat juist is. Hij zouden ook myxobacterien kunnen zijn. Als ik hem weer vind wil ik proberen of ik daar achter kan komen.
groet,
Ida

Gert Kremer

ik heb deze in het rood? in de kast liggen van 2007 gevonden op omgewaaide Beuk.
Zo hard als glas. zie foto.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

bruggeman

#3
Of het precies dezelfde is weet ik niet maar het doet in elk geval aan myxobacterien denken. Als je zo oplost in water vallen ze in heel veel deeltjes (vaak erg groot voor bacterien) uiteen. Maar dat kan ook gebeuren als het conidien zijn. In het laatste geval moet je conidienvormers kunnen vinden .

Op Wikepedia staat wel het een en ander over myxobacterien. Over Leucostoma staat ook een heleboel op internet. Ik denk dat het niet altijd makkelijk zal zijn vast te stellen met wie van de twee je te maken heb (als je geen ervaring hebt). Maar ik ga het toch proberen
groet,
Ida