Hoofdmenu

Geringde Grutto's

Gestart door Caspergr, maart 16, 2014, 18:28:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Caspergr

Vorige week zondag heb ik een aantal grutto's afgelezen op de Starrevaart. Er staat maar één grutto-project op cr-birding.org en ik zou niet weten waar ik anders moet zoeken dus daarom vraag ik het hier. Het gaat om deze vogels:
Foto 1: OfYY/RY
Foto 2: aGY/Y
Foto 3: YO/NOf
Foto 4: BY/GGf
Foto 5: RfYB/YB



Ted van der Knaap

Met dit schema (vanaf blz 11) moet je er uit komen, ook de mail-adressen staan erbij: http://limosa.no.sapo.pt/BTGodwit%20Key%20v52L.pdf

Laat even weten of het gelukt is, succes!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Maarten Hotting

De vogel van foto 1 heeft aardig verkleurde ringen, de vlag is in elk geval niet oranje. Waarschijnlijk geel of lime, maar dat is op deze foto lastig te zien.
Als je de foto naar Jos Hooijmeijer (j.c.hooijmeijer@rug.nl) stuurt met nog wat aanvullende foto's als je die hebt komt hij er vast wel uit.

De vogel van foto 2 mist een vlag.
Dit moet zeer waarschijnlijk een klein lime vlaggetje zijn geweest (Spaans project).
(José Masero –jamasero@unex.es of Francisco Quesda – fquesada@unex.es)


De vogel van foto 3 is een Franse vogel (vincent.lelong@lpo.fr)

De vogel van foto 4 is een Portugees (j.alves@uea.ac.uk)

De vogel van foto 5 kan je ook naar Jos sturen
Groet,
Maarten

Stefan van Ettinger

Ik ben niet zo bekend met al die ring projecten en de notatie van ringen, maar ook ik was vandaag op starrevaart en heb eens gekeken.
Uit welk land komt dit dan?

LA RFRR; RA SO; RB metal id
LA YO; RA NO
LA LFYL; RA A/S/W(?)YB   (deze vogel had denk ik een soort lange metale ring boven geel en blauw op rechts, boven de knie
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Caspergr

Ik zou zeggen kijk even in het mooie schema dat Ted gestuurd heeft! Als je foto's van de vogels maakt is het allemaal een stuk makkelijker.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Stefan van Ettinger op maart 19, 2014, 17:52:01 PM
Ik ben niet zo bekend met al die ring projecten en de notatie van ringen, maar ook ik was vandaag op starrevaart en heb eens gekeken.
Uit welk land komt dit dan?

LA RFRR; RA SO; RB metal id
LA YO; RA NO
LA LFYL; RA A/S/W(?)YB   (deze vogel had denk ik een soort lange metale ring boven geel en blauw op rechts, boven de knie
Als je nog niet bekend bent is het handiger om alle kleuren voluit te schrijven. Ik neem aan dat jij bedoeld bij: LA RFRR; RA SO; RB metal id

Links boven:
Rode vlag
Rood
Rood

Links beneden
Geen ringen

Recht boven
S?
Blauw

Rechts onder
Metaal

Klopt dat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stefan van Ettinger

Ja klopt en S is silver/grey
Kom met die schemas van dat PDF bestand al een heel eind, dank.
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Mark Zevenbergen

Denk dat Silver/Grey dan wel eens Lime zou kunnen zijn.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Mark Zevenbergen op maart 20, 2014, 08:41:39 AM
Denk dat Silver/Grey dan wel eens Lime zou kunnen zijn.
Meest waarschijnlijk wel inderdaad. Die is denk van Jos Hooijmeijer, maar het is denk goed om even zelf in de eerder genoemde PDF te kijken. Erg overzichtelijk!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

overzichtelijk ?
Het feit dat dit topic nodig is om te achterhalen waar  een ring thuishoort is toch al een blamage ?
Per jaar worden 100 duizenden euro`s gepompt in redundante websites, waarom nu niet eens eens 1, ik herhaal 1, website waar je met een paar muisklikken kan achterhalen waar je met je zorgvuldig vergaarde ringgegevens naar toe kan.
En als een ringer dan niet mee wil doen dan moet zijn ringproject niet doorgaan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Het antwoord is gelijk aan op het antwoord dat jij gaat geven waarom Wrn.nl 2.0 er nog niet is én er nog altijd vele losse instanties zijn die waarnemingen verzamelen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stefan van Ettinger

Ben het wel met Hisko eens hoor, gewoon één website waar zulke prachtige PDF's van grutto ringschema's (en alle andere soorten) getoond worden en waar je met één druk op de knop je aflezingen kunt melden bij de juiste persoon. CR birding komt ik de buurt, maar echt efficient is die site ook niet. Gewoon één klik om bij de soort te komen, één klik op een ringschema (op basis van plaatjes zoals die van de PDF) en vervolgens één schermpje om je ring te melden aan de ringer.
Dat gemail naar vier verschillende ringers die al dan niet out of office zijn ben ik eigenlijk ook wel eens beu.
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

hiskodevries

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 20, 2014, 15:07:18 PM
Het antwoord is gelijk aan op het antwoord dat jij gaat geven waarom Wrn.nl 2.0 er nog niet is én er nog altijd vele losse instanties zijn die waarnemingen verzamelen.
dat bedoel ik ook met redundante sites.
ik begrijp niet wat wrn 2.0 te maken heeft met 1 site om je kleurringen te melden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Stefan geeft denk ik precies aan waar de schoen wringt.
een  persoon begint om welke reden dan ook een kleurring project.
stap 1 zou moeten zijn : Wat gebeurd met de resultaten en wat heeft de soort aan deze gegevens? kortom wat is de wetenschappelijke relevantie
stap 2 kunnen de terug meldingen centraal worden ingevoerd.
Met stap 2 maakt het niet uit of kleurringer even op vakantie is of zijn email adres werkt niet. De melder krijg toch keurig een bedankje terug.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Je hebt gewoon te maken met heel veel organisaties en personen uit vele landen die allemaal andere wensen en eisen hebben. Voordat je die allemaal bijeen hebt in één systeem lukt je niet in één dag. Er wordt uiteraard wel naar gewerkt, maar ook veel ringwerk was al bezig voordat mail überhaupt bestond. Ook bij mij is die wens er, maar haalbaar is het zeker niet. Om het ook nog maar niet te hebben over de financiële kant van dit verhaal. De meeste ringen worden namelijk op kosten van de ringer aangelegd.

Uiteraard ben ik ook voor één website waar je alle in kwijt kan, maar aan de andere kant, zonder direct personen iets te verwijten, is goed kijken in het veld ook belangrijk. Mis je een ring, dan is dat net als het missen van een kenmerk bij een vogel waardoor de soort niet meer te achterhalen is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2014, 15:00:22 PMoverzichtelijk ? Het feit dat dit topic nodig is om te achterhalen waar  een ring thuishoort is toch al een blamage ? Per jaar worden 100 duizenden euro`s gepompt in redundante websites, waarom nu niet eens eens 1, ik herhaal 1, website waar je met een paar muisklikken kan achterhalen waar je met je zorgvuldig vergaarde ringgegevens naar toe kan. En als een ringer dan niet mee wil doen dan moet zijn ringproject niet doorgaan.

Beste Hisko,

Een -belangrijk- deel van het probleem is de onoverzichtelijke nieuwe kleurringenwebsite van Dirk Raes (www.cr-birding.org) en de hopeloze zoekfunctie van deze nieuwe website. Ik ken tal van mensen die niet uit de voeten kunnen met de manier hoe het zoeksysteem werkt van deze website. En die komen dus hier terecht, of sturen vrienden / bekenden een mail, of er gebeurt niets mee.

Tegelijkertijd zijn er gelukkig, zoals bijvoorbeeld hier, tal van vrijwilligers die altijd wel bereid zijn om een handje te helpen.

Daarnaast zijn er een aantal Europese landen die hun zaakjes wel goed voor elkaar hebben. Voorbeelden zijn Finland (gewoon een e-mail sturen naar de Finse Ringcentrale met alle kleurringwaarnemingen van alle vogels die in Finland zijn gezien cq alle waarnemingen van in Finland gekleurringde vogels elders) en Polen. De Poolse Ringcentrale heeft een website gemaakt (http://ring.stornit.gda.pl/) waar alles gewoon kan worden ingevoerd (kleurringen, metalen ringen, etc.).

Geese.org is ook zo'n mooi voorbeeld. Werkt voor tal van soorten, is erg gebruikersvriendelijk en werkt voor de hele wereld. Vreemd genoeg zijn er een aantal ganzenonderzoekers die hier niet aan mee willen werken.

De Nederlandse Ringcentrale (Vogeltrekstation Arnhem) is niet geïnteresseerd in meldingen van gekleurringde vogels (Nederlandse vogels hier of elders en in het buitenland gekleurringde vogels die in Nederland worden gezien). Ik, en vele anderen, kennen tal van voorbeelden van meldingen van gekleurringde vogels bij het VT die zijn weggeflikkerd / waar niets mee is gedaan (etc.). Triest maar waar.

Gelukkig zijn veel buitenlandse Ringcentrales zijn hier wel dergelijk in geïnteresseerd.

Hoe kijk je aan tegen http://www.bandedbirds.org/ ? Is dus voor Amerika (Noord & Zuid & midden).

Groetjes, Klaas

hiskodevries

die bandedbirds vraagt de hemd van je lijf http://report.bandedbirds.org/ReportResighting.aspx om 1 ring te melden.
Mensen prachtig dat polen het op orde heeft maar overal in de wereld worden vogels gekleurringd.
Het moet toch mogelijk zijn om dit minstens europees te regelen ???
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Klaas van Dijk

Citaat van: Stefan van Ettinger op maart 20, 2014, 15:08:56 PMBen het wel met Hisko eens hoor, gewoon één website waar zulke prachtige PDF's van grutto ringschema's (en alle andere soorten) getoond worden en waar je met één druk op de knop je aflezingen kunt melden bij de juiste persoon. CR birding komt ik de buurt, maar echt efficient is die site ook niet. Gewoon één klik om bij de soort te komen, één klik op een ringschema (op basis van plaatjes zoals die van de PDF) en vervolgens één schermpje om je ring te melden aan de ringer. Dat gemail naar vier verschillende ringers die al dan niet out of office zijn ben ik eigenlijk ook wel eens beu.

Stefan,

Ik ben het volkomen met je eens dat het systeem van Grutto (bij Aalscholver heb je ook zo iets, idem bij Flamingo en bij Franse Ooievaars) veel handiger en veel overzichterlijker is, zeker bij soorten waarbij er tal van kleurringprojecten zijn. Ik raak nu dus ook snel door de bomen het bos kwijt en kan dan dus een bepaald project niet vinden. De nieuwe kleurringenwebsite is een sterke achteruitgang ten opzichte van de eerdere versie (www.cr-birding.be). Natuurlijk was dat een stokoud systeem, maar nieuw is niet altijd beter / efficiënter / overzichtelijker.

Ik ben dus ook een erge voorstander van plaatjes / beelden / kleuren. Tegelijkertijd besef ik me ook dat anderen een andere voorkeur hebben voor zoeken (die onthouden letters / symbolen weer beter). Maar dankzij de digitale revolutie kan een zoeksysteem natuurlijk makkelijk op beide manieren cq op meer manieren opgezet worden.

Helaas is er dus in Europa nauwelijks sturing bij dit soort van zaken. Er zijn dus ook wel een aantal kleurringers die gewoon helemaal niet meer reageren op e-mails (etc.). Hun project is afgesloten en daarna hebben ze er de brui aangegeven (o.i.d.). Triest.

Groetjes, Klaas



Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2014, 15:31:48 PMdie bandedbirds vraagt de hemd van je lijf http://report.bandedbirds.org/ReportResighting.aspx om 1 ring te melden. Mensen prachtig dat polen het op orde heeft maar overal in de wereld worden vogels gekleurringd. Het moet toch mogelijk zijn om dit minstens europees te regelen ???

Beste Hisko,

Er was toch ooit sprake van animaltrack.nl waarbij je op dezelfde makkelijke manier als via waarneming.nl je kleurringaflezingen kunt melden / invoeren, inclusief foto's.

Volkomen met je eens dat invoeren bij tal van deze websites (wadertrack, Poolse site, Noorse kleurringensite http://www.ringmerking.no/cr/ , etc.) vaak niet makkelijk is. Ik neem altijd gemakshalve maar de invoermodule van waarneming.nl als uitgangspunt voor gebruikersvriendelijkheid.

Wellicht kan waarneming.nl haar hulp eens aanbieden bij het Vogeltrekstation m.b.t. de problemen rond Griel? Bij het VT kunnen ze bijvoorbeeld de updates van Firefox niet meer bijbenen en dus doet Griel het niet meer als je FF gebruikt. VT heeft ook voortdurend problemen met de Googlekaartjes en met namen van gebieden (etc.). En zo zijn er nog tientallen andere problemen met Griel (griel.nl).

Groetjes, Klaas

hiskodevries

Nee, daar is geen taak weggelegd voor Waarneming.nl vanwege te weinig aansluiting bij de (internationale) pgo`s.
Maar blijkbaar vinden de pgo`s dit toch niet interessant genoeg om goed op te pakken, jammer.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lupokatja

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 20, 2014, 15:36:11 PMHelaas is er dus in Europa nauwelijks sturing bij dit soort van zaken. Er zijn dus ook wel een aantal kleurringers die gewoon helemaal niet meer reageren op e-mails (etc.). Hun project is afgesloten en daarna hebben ze er de brui aangegeven (o.i.d.). Triest.

Misschien dat ik het niet helemaal snap, maar ik zie het probleem niet. Jammer voor degene die de ring heeft afgelezen (klein leed), maar waarom dit een zaak van Europa zou zijn ontgaat me.

Lutzen

hiskodevries

Lutzen, omdat vogels belast worden met 1 of meer kleuringen, vlaggen etc ligt ook een inspanningsverplichting bij de organisator.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lupokatja

Citaat van: hiskodevries op maart 20, 2014, 17:12:30 PM
Lutzen, omdat vogels belast worden met 1 of meer kleuringen, vlaggen etc ligt ook een inspanningsverplichting bij de organisator.

Snap ik, maar inspanning tot wat? Als er om wat voor reden dan ook (geen geld, geen tijd) niks meer met die data gedaan gaat worden is dat het wat jammer is en niet of iemand een levenslijstje krijgt toegestuurd.

Welke data heeft voor een doorsnee onderzoek de meeste waarde, structurele aflezingen door een vast groepje op een vaste plek of de (hap snap?) waarnemingen door de gemiddelde vogelaar. Antwoord zal wel "ligt eraan" zijn, maar ik neem aan een organisator dat ook laat meewegen in een beslissing om wel of niet tijd te steken in dit soort initiatieven.

Lutzen

Klaas van Dijk

Citaat van: lupokatja op maart 20, 2014, 17:08:50 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 20, 2014, 15:36:11 PMHelaas is er dus in Europa nauwelijks sturing bij dit soort van zaken. Er zijn dus ook wel een aantal kleurringers die gewoon helemaal niet meer reageren op e-mails (etc.). Hun project is afgesloten en daarna hebben ze er de brui aangegeven (o.i.d.). Triest.
Misschien dat ik het niet helemaal snap, maar ik zie het probleem niet. Jammer voor degene die de ring heeft afgelezen (klein leed), maar waarom dit een zaak van Europa zou zijn ontgaat me. Lutzen

hoi Lutzen,

Even mijn eigen tekst nog nagelezen, maar je hebt gelijk. Ik verbindt hier twee zaken met elkaar die niet bij elkaar horen. De sturing in Europees verband geldt meer voor de coördinatie van projecten (inclusief een goede wijze waarop zaken gemeld kunnen worden). Bij een aantal soorten / soortsgroepen verloopt deze sturing erg goed / uitstekend via zogenaamde soortscoördinatoren en is de terugkoppeling ook centraal geregeld.

Je hebt enerzijds gelijk dat het inderdaad jammer, maar helaas is dat je dus bij bepaalde projecten geen terugkoppeling krijgt. Ik ken ook een aantal lopende projecten waarvan ik niet langer de moeite doe om de gemerkte vogel te identificeren, laat staan de melding door te geven. Want er komt toch geen terugkoppeling / er wordt toch niets mee gedaan.

Tegelijkertijd heeft Hisko wel degelijk een goed punt: 'wie A zegt, moet ook B zeggen'. Dus niet voor de verantwoordelijkheid weglopen als het contract is afgelopen cq als men 'er geen zin meer in heeft'. Zo zit de wereld tegenwoordig niet meer in elkaar. Er zijn dus ook voorbeelden van projecten die op deze manier zijn 'overgenomen'. Het heeft dus te maken met een soort van morele verplichting.

Verder zie ik wel degelijk mogelijkheden om in Europees verband een goed lopende website op poten te zetten. Want bijna alles gaat over EU en daar zijn tal van potten met geld voor het opzetten en onderhouden van dit soort digtale zaken, zeker met een relatie met natuurbescherming, trekvogels, samenwerking met Afrika, etc.. Maar iemand moet de kar trekken.

Tot slot wil ik wel even benadrukken dat dit onderdeel van het forum een uitstekende, zeer succesvolle en zeer laagdrempelige manier is voor 'gemiddelde gebruikers van waarneming.nl' die een gekleurmerkte vogel zien (en vooral fotograferen) en die zich afvragen wie de ringer daarvan is cq hier meer informatie over willen hebben. De informatiestroom naar die groep van mensen toe is erg belangrijk.

En je zult dus ook altijd een groep mensen houden die voor het eerst hiermee in aanraking komen (vaak ook enthousiate natuurfotografen / natuurliefhebbers die al hun waarnemingen ook op waarneming.nl zetten). Juist daarvoor is dit onderdeel van het forum ideaal.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk