Hoofdmenu

Kraaienjacht

Gestart door Jubruch, maart 16, 2014, 14:23:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Zwarte kraaien maken nesten waar andere vogels later dankbaar gebruik van maken. Denk aan Ransuil, Boomvalk en Torenvalk. Dat aspect van het ecologische plaatje wordt nogal eens vergeten. Sterker nog, je moet de jagers de kost niet geven die een nest uit de boom schieten omdat ze wel weten dat een Zwarte kraai het heeft gemaakt, maar niet dat er een uil of valk op broedt...


Onwetendheid moet altijd bestreden worden, ook bakerpraatjes over het aanvallen en doden van lammetjes door kraaien kunnen we verklaren door het waarnemen door een landbouwer van kraaien die van een dood lam eten. Niemand heeft gezien hoe het lammetje aan zijn einde kwam, maar de kwalijke reputatie van de kraai plus het zien van een dood lam met kraaien die ervan eten, leidt in het onwetende brein al gauw tot een conclusie dat één en één twee is, dus "hebben die kraaien het gedaan". Zonder empirisch bewijs blijven die sprookjes hardnekkig rondzingen.
Ik heb eens een docu over palingvissers op het IJsselmeer gezien, waarin een boze visser de Aalscholvers de schuld gaf van het teruglopen van de palingstand. Hij keek kwaad. Dat Aalscholvers in die tijd voornamelijk op scholen kleine vissen joegen, en dat ze dat deden in groepsverband door de troebelheid van het water, en dat de teruglopende palingstand wel eens veroorzaakt zou kunnen zijn door het massaal afvangen van glasaaltjes door Franse vissers voor de consumptie in de Franse keuken, daar had die IJsselmeervisser dan waarschijnlijk geen idee van. Dat zei hij in elk geval niet. Verder dan bazelpraatjes kwam hij niet. Zo zit het ook vaak met jagers.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jubruch

Citaat van: PWink op maart 17, 2014, 16:08:40 PM
Citaat van: Jubruch op maart 16, 2014, 14:23:57 PM

Mogen deze onverlaten zo maar kauwen
en kraaien schieten ?
Hiervoor hebben ze toch een ontheffing nodig / Hoe kan je dat controleren
zonder  hun geruststellende praatjes te geloven ?
Gr

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Hartelijke groeten,

Christian

De Zwarte kraai en de Kauw zijn door de minister van (toen nog) LNV aangewezen als soorten als bedoeld in artikel 65, derde lid, van de Flora- en faunawet. Deze aanwijzing is destijds gedaan met als argument dat deze soorten belangrijke schade aanrichten aan gewassen. In artikel 1 van de Regeling beheer en schadebestrijding dieren is daarnaast het belang van schade aan de Fauna opgenomen. Voor deze soorten geldt dus een landelijke vrijstelling om van een aantal verbodsbepalingen (zoals het verbod tot verstoren en het verbod tot doden).

Dit is overigens geen vrijstelling om deze soorten lukraak te schieten. Er dient wel altijd sprake te zijn van een schaderisico. Is dit er niet dan mag de vrijstelling niet gebruikt worden. Dit laatste wordt in de praktijk nog wel eens vergeten....

Als er een vrijstelling is, geldt wel dat er in een individueel geval niet meer getoetst hoeft te worden aan de vraag of een andere bevredigende oplossing bestaat en of door het gebruik maken van de vrijstelling afbreuk wordt gedaan aan een gunstige staat van instandhouding. Dit is immers bij het verlenen van de vrijstelling al getoetst.

De Roek is een provinciale schadesoort als bedoeld in artikel 65, vierde lid. Provinciale Staten kunnen bij verordening vrijstelling verlenen van bepaalde verbodsbepalingen. Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven bij de landelijke vrijstelling aangegeven. Als er geen provinciale vrijstelling geldt kunnen Gedeputeerde Staten onder bepaalde voorwaarden een ontheffing op basis van artikel 68 van de Flora- en faunawet verlenen.

Hoop dat dit een antwoord op je vraag is.

Dit is inderdaad het antwoord op de vraag.

Hartelijke groeten,

Christian
Christian Kooij

Klaas van Dijk

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 16, 2014, 18:25:58 PM
Sommige mensen denken dat kraaiachtigen slecht zijn. In het verleden werden ze in verband gebracht met het kwaad. Helaas is niet iedereen slim genoeg om te begrijpen dat het zo niet in elkaar zit. Zo heb je ook mensen die geloven dat Buizerds, Haviken en Bruine Kiekendieven slechtaardig zijn. Allemaal ouderwetse vooroordelen, geleerd van vader op zoon en gebaseerd op gevoel. Zou het in dit geval ook zo zijn?

JA.

Helaas heb ik vaak genoeg gesproken met dergelijke lieden. Een paar weken geleden zelfs nog. Oef...

Klaas van Dijk

Citaat van: KorHaan op maart 17, 2014, 16:30:37 PM(...). Verder dan bazelpraatjes kwam hij niet. Zo zit het ook (..). met jagers.

Ja, en laat 'vaak' maar rustig weg.


Yeronimo

Vandaag stond dit artikel in de Leeuwarder Courant. Brand maar los  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jfbouwmeester

Als er tien jagers zijn die ieder 25 "zwartrokken" schieten of voor mijn part 100, dan heeft dit nog geen enkele invloed op de populatie "zwartrokken". Als er 100 jagers zijn die schieten, dan heeft dat ook geen invloed op de populatie "zwartrokken" Want deze aantallen zullen hetzelfde broedseizoen weer worden aangevuld door hun nakomelingen. Pas als men heel, heel grote aantallen gaat afschieten, dan krijgt men hetzelfde effect als bij de bizon en de vredesduif. Dus uitsterven of bijna uitsterven(uitroeien). Dit moet dus zeker voorkomen worden.
De aantallen die volgens mij door WBH(wildbeheer) worden afgeschoten, tonen aan dat WBH geen nut heeft, want het wordt weer gewoon door de natuur aangevuld. Immers een populatie wordt zo groot als het voedselaanbod hen de kans geeft.
Het voedselaanbod, dat door de mens mede gecreëerd wordt. :'( We moeten onszelf dus goed in de gaten houden, anders gaat het mis.)

Dus ondanks dat er al vele jaren WBH plaatsvind, kan de populatie daar blijkbaar tegen. Dient in dit geval geen nut en veroorzaakt ook geen schade aan de populatie.

Als ik te kort door de bocht ben, dan komt dit door mijn gebrek aan kennis.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Marcel van kammen

Citaat van: Yeronimo op maart 18, 2014, 12:13:53 PM
Vandaag stond dit artikel in de Leeuwarder Courant. Brand maar los  ;D


Owkee, ik brand los: Mooie foto van die Kauw  :angel:

Edwin Schuller

Citaat van: Marcel van kammen op maart 18, 2014, 16:04:17 PM
Owkee, ik brand los: Mooie foto van die Kauw  :angel:

Een Kauw die zangvogels eet!
Edwin Schuller

Klaas van Dijk

Citaat van: jfbouwmeester op maart 18, 2014, 16:00:18 PM(..). De aantallen die volgens mij door WBH (wildbeheer) worden afgeschoten, tonen aan dat WBH geen nut heeft, want het wordt weer gewoon door de natuur aangevuld. Immers een populatie wordt zo groot als het voedselaanbod hen de kans geeft. (..). Als ik te kort door de bocht ben, dan komt dit door mijn gebrek aan kennis.

Beste Jan,

Dit heb je prima verwoord. Met een officiële term gaat het om 'dichtheidsafhankelijke aantalsregulatie'. Plezierjagers & co (want daar gaat het over bij WBE = 'wildbeheer') hebben het niet zo op biologen & co. Want die beginnen altijd te zeuren over deze moeilijke term (= 'dichtheidsafhankelijke aantalsregulatie').

Groetjes, Klaas

Merel

Ik denk ook niet dat het afschieten van kraaien en kauwen op een dag veel schade geeft aan de populatie van dezen. Het gaat me meer om het zinloze erachter en het feit dat zulke mensen niet willen luisteren naar argumenten uit onderzoeken, maar dit verwerpen onder het mom van "mijn grootvader deed het zo en mijn vader deed het zo, en ik doe het zo, en mijn zoon zal het zo doen".
Het is een barbaarse actie, niet omdat ik het zielig vind dat er kraaien en kauwen worden afgeschoten, maar omdat er niet bij wordt nagedacht en omdat het zeer ouderwets is.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Joostlaan

Citaat van: Merel op maart 18, 2014, 17:26:04 PM
Ik denk ook niet dat het afschieten van kraaien en kauwen op een dag veel schade geeft aan de populatie van dezen. Het gaat me meer om het zinloze erachter en het feit dat zulke mensen niet willen luisteren naar argumenten uit onderzoeken, maar dit verwerpen onder het mom van "mijn grootvader deed het zo en mijn vader deed het zo, en ik doe het zo, en mijn zoon zal het zo doen".
Het is een barbaarse actie, niet omdat ik het zielig vind dat er kraaien en kauwen worden afgeschoten, maar omdat er niet bij wordt nagedacht en omdat het zeer ouderwets is.

Inderdaad, dit is ook grotendeels waarom ik er op tegen ben. Ten eerste is het genoemde argument van dat de populatie kraaien en kauwen wordt teruggebracht onzin, deze zal niet echt lijden hieronder. Ten tweede is het gewoon raar om er een soort feestje van te maken en dat is wat mij tegenzit. Ik ben sowieso tegen het afschieten van kraaien en kauwen aangezien het me gewoon nutteloos lijkt, maar dat het hier eigenlijk om het plezier van een paar mensen gaat is gewoon raar. Bovendien zijn die kauwen en kraaien nu net bezig met weer hun nest opmaken, en is dit moment gewoon eigenlijk heel slecht gekozen.

Vanuit een biologisch oogpunt is het onzin en zinloos om dit te doen.
Groeten,

Joost van der Laan

peterlindenburg


Volgens mij leg je heel mooi bloot wat het motief is van deze jagers: lekker knallen op dieren! En zoals gewoonlijk wordt er weer een rechtvaardigingssausje overheen gegoten om het eigen gedrag goed te praten.

Citaat van: jfbouwmeester op maart 18, 2014, 16:00:18 PM
Als er tien jagers zijn die ieder 25 "zwartrokken" schieten of voor mijn part 100, dan heeft dit nog geen enkele invloed op de populatie "zwartrokken". Als er 100 jagers zijn die schieten, dan heeft dat ook geen invloed op de populatie "zwartrokken" Want deze aantallen zullen hetzelfde broedseizoen weer worden aangevuld door hun nakomelingen. Pas als men heel, heel grote aantallen gaat afschieten, dan krijgt men hetzelfde effect als bij de bizon en de vredesduif. Dus uitsterven of bijna uitsterven(uitroeien). Dit moet dus zeker voorkomen worden.
De aantallen die volgens mij door WBH(wildbeheer) worden afgeschoten, tonen aan dat WBH geen nut heeft, want het wordt weer gewoon door de natuur aangevuld. Immers een populatie wordt zo groot als het voedselaanbod hen de kans geeft.
Het voedselaanbod, dat door de mens mede gecreëerd wordt. :'( We moeten onszelf dus goed in de gaten houden, anders gaat het mis.)

Dus ondanks dat er al vele jaren WBH plaatsvind, kan de populatie daar blijkbaar tegen. Dient in dit geval geen nut en veroorzaakt ook geen schade aan de populatie.

Als ik te kort door de bocht ben, dan komt dit door mijn gebrek aan kennis.

Jan Bouwmeester

Jos Welbedacht

Ik vind het ook altijd raar dat men de weidevogels voor de kraaiachtigen trekt, want het is allebei evenzeer natuur! De aaibaarheidsfactor van weidevogelpullies zal een rol spelen, maar er is ook een emotionele factor in het spel: veel mensen verbinden weidevogels met hun jeugd, of met een idyllisch beeld van de natuur. Ik denk niet dat je deze emoties van mensen compleet moet negeren, maar het moet wel realistisch blijven. Maar hoe breng je de echte boodschap aan de simpele man? Ik zou het een goed idee vinden dat er een tegenreactie wordt geplaatst in de Leeuwarder Courant!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ArjanH

Citaat van: jfbouwmeester op maart 17, 2014, 14:31:22 PM
Kraaien zijn in deze tijd van het jaar één van de grootste predatoren van zang- en weidevogels, waarvan ze de kuikens en eieren eten. Daar komt bij dat kraaien nogal wat schade kunnen doen aan agrarische gewassen, vooral als deze net zijn ingezaaid. In de grafieken van SOVON is te zien dat het aantal kraaien in ons land sinds 1990 oploopt. Het zijn cijfers afkomstig uit het Broedvogel Monitoring Project.

Dit is dan mogelijk wel een redelijke verklaring waarom kraaien en kauwtjes bejaagd mogen worden van de KNJV,
maar mijn verontwaardiging betrof het; Een wedstrijdje houden wie er de meeste afschiet.

Jan Bouwmeester


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Op zich ben ik geen tegenstander van afschot wanneer het uit de klauwen dreigt te lopen, maar van dat competitie-element (wie schiet de meeste) word ik onpasselijk.

gardensafari

Citaat van: ArjanH op maart 18, 2014, 17:49:30 PM
Citaat van: jfbouwmeester op maart 17, 2014, 14:31:22 PM
Kraaien zijn in deze tijd van het jaar één van de grootste predatoren van zang- en weidevogels, waarvan ze de kuikens en eieren eten. Daar komt bij dat kraaien nogal wat schade kunnen doen aan agrarische gewassen, vooral als deze net zijn ingezaaid. In de grafieken van SOVON is te zien dat het aantal kraaien in ons land sinds 1990 oploopt. Het zijn cijfers afkomstig uit het Broedvogel Monitoring Project.

Dit is dan mogelijk wel een redelijke verklaring waarom kraaien en kauwtjes bejaagd mogen worden van de KNJV,
maar mijn verontwaardiging betrof het; Een wedstrijdje houden wie er de meeste afschiet.

Jan Bouwmeester


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Op zich ben ik geen tegenstander van afschot wanneer het uit de klauwen dreigt te lopen, maar van dat competitie-element (wie schiet de meeste) word ik onpasselijk.

Vogelaars doen hetzelfde. Kijk maar naar al die stomme lijstjes.
Competitie zit van nature in de mens.
Dat geldt voor jagers, vissers, waarnemers bij waarneming.nl en postzegelverzamelaars.

Er komen steeds meer kraaien en kauwen.
En die kunnen niet worden afgeschoten, want ze wonen in de stad.
Dus zeggen cijfers over de toename van de soorten niets over hun schadelijkheid.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe schadelijk die beesten zijn.
Het aantal merels, duiven en andere stadsbewoners loopt volgens mij niet terug.
De invloed van de zwartjasjes daar lijkt mij dan ook nihil.
Maar de invloed op de weidevogels kan ik niet beoordelen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Guus Peterse

Natuurlijk doen vogelaars dat ook. Alle soorten en maten van mensen doen op een of andere manier aan competitie. Maar al die anderen maken er geen dieren voor dood.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Citaat van: gardensafari op maart 18, 2014, 23:13:44 PM
Er komen steeds meer kraaien en kauwen.
En die kunnen niet worden afgeschoten, want ze wonen in de stad.
Dus zeggen cijfers over de toename van de soorten niets over hun schadelijkheid.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe schadelijk die beesten zijn.
Het aantal merels, duiven en andere stadsbewoners loopt volgens mij niet terug.
De invloed van de zwartjasjes daar lijkt mij dan ook nihil.
Maar de invloed op de weidevogels kan ik niet beoordelen.

Kraaien en kauwen wonen echt niet alleen in de stad hoor. Ze komen ook op het platteland algemeen voor. Uit de cijfers van SOVON blijkt op geen enkele manier dat de toename van kraaien alleen het gevolg is van toename in de stad.

Iedereen die regelmatig buiten is kan zelf zien dat kraaien eieren en jongen roven, ook van weidevogels. Kauwen heb ik dat nog nooit zien doen, sterker nog: weidevogels alarmeren niet eens als er kauwen verschijnen in de buurt van hun broedsel. Weidevogelwachters noteren als het goed is het resultaat van de nesten die ze vinden, maar uit ervaring weet ik dat ook zij daarbij niet altijd even zorgvuldig met de feiten omspringen. De eieren zijn verdwenen en zonder verdere kennis van zaken wordt predatie door kraaien als oorzaak genoteerd. Best mogelijk maar niet bewezen. Toen Hans Schekkerman serieus onderzoek deed naar het broedsucces van grutto's ontdekte hij dat dat erg laag was door predatie van jongen. En wie waren de belangrijkste daders? Blauwe reiger en buizerd. Of het altijd zo is kan je niet concluderen op grond van één zo'n onderzoek maar conclusies trekken waar helemaal geen onderzoek aan vooraf gegaan is, is nog onverantwoorder. En helemaal om vervolgens de conclusie te trekken dat kraaien de schuld hebben aan de achteruitgang van de weidevogels. Dat is vaak genoeg serieus onderzocht en telkens blijken de moderne landbouwmethoden de hoofdschuldige.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenroelofsen

Kan met nog herinneren dat een tijd terug (jaren 90) er in Lochem bij het stort een behoorlijk grote roeken kolonie zat. Toen hier een ziekte in uitbrak (waar overigens jagers de schuld van kregen, over onwetendheid gesproken) ging vervolgens in de regio de weidevogel stand wel degelijk met sprongen vooruit. Nadat de kolonie langzaam weer groeide ging de weidevogel stand ook langzaam weer terug richting oude niveau.
Is uiteraard geen sluitend bewijs, maar dit soort dingen geven wel een indicatie.

Dan over het wedstrijd element.
Ik weet van jagers (ja mijn vader is er ook één) dat ze net als bij bijvoorbeeld reeën afschot ook niet zomaar onbeperkt kraaien af mogen schieten. Zo'n bijeenkomst aan het eind van een kraaien dag is dan voor de WBE ook een mogelijkheid om te inventariseren hoeveel er nu daadwerkelijk geschoten is. En er zullen vast jagers zijn die het als competitie element zien om zoveel mogelijk kraaien te schieten, echter dat zal bij een zeer beperkte groep zo zijn. Om alle jagers over één kam te scheren, dan weet je mijns inziens niet hoe het werkt.
Vergelijk het met twitchen, 95% van de twitchen leveren geen problemen op. Echter die paar gevallen waar er wel misstanden op treden, daar hebben we het vervolgens pagina's lang over.
Nogmaals ik praat niet goed wat er gebeurd, maar denk ook niet dat we het moeten overdrijven.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jfbouwmeester

Ik denk dat jagers in grote meerderheid zeer verantwoordelijk met hun bevoegdheden omgaan.
Maar dit forum onderdeel ging enigszins over een mogelijke uitwas, van een wedstrijdje wie schiet er zoveel mogelijk dood. Deze vorm van wedstrijd lijkt mij overigens niet zo veel voorkomend. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

JR de Jong

met vriendelijke groet, Jack

Merel

Leuk dat je dat even post. Leuke PDF. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Klaas van Dijk

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 19, 2014, 08:50:34 AMKan met nog herinneren dat een tijd terug (jaren 90) er in Lochem bij het stort een behoorlijk grote roeken kolonie zat. Toen hier een ziekte in uitbrak (...) ging vervolgens in de regio de weidevogel stand wel degelijk met sprongen vooruit. Nadat de kolonie langzaam weer groeide ging de weidevogel stand ook langzaam weer terug richting oude niveau. Is uiteraard geen sluitend bewijs, maar dit soort dingen geven wel een indicatie. (..).

Beste Jeroen,

Het gaat hier over het doodschieten van Zwarte Kraai en Kauw en niet over doodschieten van Roeken. Bovendien is er, in ieder geval naar mijn bescheiden mening, geen ecologische relatie tussen weidevogels en kolonies Roeken.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 19, 2014, 08:50:34 AM(..). Om alle jagers over één kam te scheren, dan weet je mijns inziens niet hoe het werkt. Vergelijk het met twitchen, 95% van de twitchen leveren geen problemen op. Echter die paar gevallen waar er wel misstanden op treden, daar hebben we het vervolgens pagina's lang over. Nogmaals ik praat niet goed wat er gebeurt, maar denk ook niet dat we het moeten overdrijven.

Beste Jeroen,

Je ziet één essentieel punt over het hoofd.

Vogelaars / natuurliefhebbers / twitchers / wandelaars / fotografen (etc.) kunnen allemaal en dag in dag uit één bepaalde vogel fotograferen, noteren, bekijken, bestuderen, beluisteren etc. Dat geldt niet als het gaat over plezierjagers want die schieten de vogel dood. Een dode Kolgans kun je vervolgens nog opeten, maar ik ken geen Nederlanders die dode Zwarte Kraaien opeten. Daar staat wel tegenover dat deze ene Zwarte Kraai dus niet meer kan worden gefotografeerd door een fotograaf.

De vergelijking met twitchers en met plezierjagers is onterecht. Twitchers beoefenen hun hobby zonder hun studieobject te doden. In tegendeel, want er zijn allerlei regels (de gedragscode van DBA en van waarneming.nl, etc.) die juist moeten voorkomen dat vogels door de activiteiten van twitchers verstoord raken. En daarmee blijven dus ook wandelaars, fotografen, vogeltellers, natuurliefhebbers etc. aan hun trekken komen.

Dit alles geldt niet als het gaat over plezierjagers. Die knallen hun prooi af en daarmee is de vogel dood.

Tot slot moet je beseffen dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders (90% ofzo?) een tegenstander is van plezierjacht. Dus de discussie over het voor je lol doodschieten van vogels zal er altijd blijven, of je het nu leuk vindt of niet.

Groetjes, Klaas

jeroenroelofsen

Misschien moet je dan toch mijn stuk (en wellicht dit hele topik) nog even beter lezen Klaas.
Het gaat hier over de uitwassen van de jacht. En zoals enkele van jou voorgangers terecht al opmerken, de meeste jagers gaan zeer verantwoord met hun bevoegdheden om. Er zijn wel uitwassen, maar dat moet niet overdreven worden.
Net als de uitwassen bij vogelen/twitchen, voetbalgeweld, winkeldiefstal, vandalisme etc... Het is altijd een kleine groep die het voor de goeien verpest. Binnen de jacht is dat niet anders. Dat is het punt dat ik volgens mij vrij duidelijk in mijn verhaal naar voren bracht. Jammer dat jij dat, in tegenstelling tot je voorgangers, niet op pikt.
Daarmee is volgens mij mijn vergelijking met twitchers of wie dan ook wel degelijk terecht. Overal zijn uitwassen, of je dat nu leuk vindt of niet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Maar Jeroen, je kan toch niet ontkennen dat in geval van jacht zelfs het gangbare gebruik al leidt tot de dood van een dier en de uitwassen leiden tot de dood van vele dieren, terwijl uitwassen bij twitchen hooguit leiden tot verstoring van een (ja, uiteindelijk in de meeste gevallen slechts één) dier? Daarmee lijkt mij vergelijking van jagers met twitchers toch niet helemaal terecht.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenroelofsen

Mee eens Guus, echter, mijn punt is ook dat uitwassen overal zijn. Niet de mate van uitwas.
Ik haal graag een van mijn voorgangers aan;
Citaat van: jfbouwmeester op maart 19, 2014, 11:53:31 AM
Ik denk dat jagers in grote meerderheid zeer verantwoordelijk met hun bevoegdheden omgaan.
Maar dit forum onderdeel ging enigszins over een mogelijke uitwas, van een wedstrijdje wie schiet er zoveel mogelijk dood. Deze vorm van wedstrijd lijkt mij overigens niet zo veel voorkomend. ;)

Jan Bouwmeester
En daar laat ik het graag bij.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Janus

#57
Dat jagers verantwoordelijk met hun bevoegdheden omgaan, zal best. Wat echter niet verantwoord is, is de hoeveelheid mensen die die bevoegdheden krijgen. Ik kan het mij nog herinneren dat toen er hier in de buurt minder jagers waren, de populaties van alle diersoorten er beter aan toe waren. Toen kwamen er weer meer jagers en gingen de meeste soorten weer achteruit...alleen liepen er plots meer fazanten rond...

Yeronimo

#58
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 19, 2014, 15:47:29 PMde meeste jagers gaan zeer verantwoord met hun bevoegdheden om. Er zijn wel uitwassen, maar dat moet niet overdreven worden.

Volgens mij hebben we beide een andere kijk op wat 'zeer verantwoord' is. Mag ik van jou voorbeelden waarbij jagers echt nut hebben behalve voor een stukje vlees op het bord? Een tijd geleden wist ik er nog één en dat was zwerfkatten, maar de PvdD heeft dat om zeep geholpen. Wat blijft er nog over waar de natuur baat bij heeft op langer termijn door jagers in te zetten?
Wacht zelf nog op de dag dat ik een verstandige jager tegen komt en niet één die mij leuk verteld dat ik naar Taigarietganzen loop te kijken of de discussie met mij opzoekt in plaats van weg te lopen als ik zeg dat er niet teveel zijn van bepaalde soorten (op ecologisch gebied). Tot nu toe is de jacht slechts een stapje terug in de tijd in plaats van het oplossen van menselijke problemen. De oplossing ligt bij draagkrachten van gebieden omlaag of omhoog brengen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Klaas van Dijk

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 19, 2014, 16:30:32 PM(...). En daar laat ik het graag bij.

hoi Jeroen,

Discussies over plezierjacht en over activiteiten van plezierjagers beslecht je niet door te zeggen dat je er -niet langer- over wilt discussiëren. Dat noem ik een zwaktebod. Vanzelfsprekend kun je altijd tot het inzicht komen dat ik, en veel anderen alhier, terecht een tegenstander zijn van de plezierjacht en dat je het dus eens bent met onze visie. Prima & geweldig. maar zeg dat dan gewoon. Nu verschuil je je achter 'ik wil er niet over discussiëren.' Dat komt niet sterk over.



Citaat van: jeroenroelofsen op maart 19, 2014, 16:30:32 PM(...). Ik haal graag een van mijn voorgangers aan;
Citaat van: jfbouwmeester op maart 19, 2014, 11:53:31 AM
Ik denk dat jagers in grote meerderheid zeer verantwoordelijk met hun bevoegdheden omgaan.

hoi Jeroen,

Het grote probleem met de uitspraak "plezierjagers gaan in grote meerderheid zeer verantwoordelijk om met hun bevoegdheden" is dat je hem niet kunt onderbouwen. Het is dus een loze stelling die je dus beter niet kunt verkondigen.

Daarentegen zijn er tal van goede aanwijzingen, vooral in de roofvogelwereld, dat het eerder om het tegenovergestelde gaat. Ik zou je willen aanraden om tijdschrift 'De Takkeling' maar eens grondig te bestuderen. Wordt uitgegeven door de Werkgroep Roofvogels Nederland en alles (met uitzondering van het laatste jaar) staat gewoon online. Zie http://werkgroeproofvogels.nl/de-takkeling/inhoud-de-takkeling

Er zijn dus (flinke) delen van Nederland waar, jaar in jaar uit, een forse en een systematische roofvogelvervolging plaatsvindt. Wie doen daar aan mee en wie zijn daarvoor verantwoordelijk?

'Wij niet', riepen de plezierjagers & co altijd luid en duidelijk. Roofvogelbeschermers die aangifte wilden doen bij de politie van overtredingen van toen nog de Vogelwet kwamen toen niet verder dan de voordeur van het politiebureau. Dankzij flink & fors & veel drammen van personen die hier geen genoegen mee namen is justitie/politie -soms schoorvoetend- hier wel mee aan de slag gegaan. Er zijn mensen gepakt (en veroordeeld), steevast personen uit de jachtwereld.

Waarom denk je dat in grote delen van Nederland de nesten van roofvogels als bijvoorbeeld Havik en Buizerd niet openlijk bekend zijn? Heb je wel eens gesproken met de roofvogelaars die zich duidelijk uiten over deze gang van zaken?

Zelf heb ik in de loop der jaren diverse malen met plezierjagers & co van gedachten gewisseld. In de meeste gevallen zonder dat zij iets wisten van mijn achtergronden. Nou, je wordt niet vrolijk van deze verhalen. Een paar weken geleden kwam ik nog zo iemand tegen. Oef.

Tot slot staat in het meest recente nummer van 'De Takkeling' een illustratief artikel met als titel 'Overtredingen van de Flora- en Faunawet in Drenthe'. In dit artikel wordt een glimp(je) inzicht gegeven wat erbij komt kijken om de daders te pakken te krijgen. Dit wordt beschreven aan de hand van drie voorbeelden die ook al in de pers waren gekomen. Oef.

Groetjes, Klaas