Hoofdmenu

Kraaienjacht

Gestart door Jubruch, maart 16, 2014, 14:23:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jubruch


Via via kreeg ik deze e-mail:
Deze folder kwamen we  gisterenmorgen tegen bij de balie van ons hotel. De
avond ervoor zagen we een groot gezelschap binnenkomen waarvan Anneke al
inschatte dat het jagers waren. Hoe zie je zoiets ?? Ze hebben deze folders
achtergelaten voor nog meer enthousiastelingen.
Het heeft met WBE, wildbeheer te maken. Mogen deze onverlaten zo maar kauwen
en kraaien schieten ?
Hiervoor hebben ze toch een ontheffing nodig / Hoe kan je dat controleren
zonder  hun geruststellende praatjes te geloven ?
Gr

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Hartelijke groeten,

Christian
Christian Kooij

DKoppenol

#1
Even los van alle feiten.
Wat een niet lieve mensen.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

plurk

B.P. den Herder

HPM

Citaat van: DKoppenol op maart 16, 2014, 14:39:20 PM

Even los van alle feiten.
Wat een zware.mongolen! Dit is echt totaal verboden volgens mij. Stelletje barbaren dat terugmoet naar de 18de eeuw. Wat een kutzakken, hier kun je met je gezonde verstand toch niet bij?!


Toemaar: 'zware mongolen', 'barbaren', 'kutzakken'. Mag jij dat zomaar allemaal zeggen van Hisko.? Dan zal hij het er wel mee eens zijn.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om dat soort termen te gebruiken.
Herman van der Meer

DKoppenol

Dat mensen plezier kunnen beleven aan het eindigen van andere wezens hun leven, roept bij mij zulke termen op Herman. We zullen het maar op leeftijd gooien; post ook aangepast.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

jfbouwmeester

 :blink:Dit verbaasd mij! Ik ben helemaal niet zo'n tegenstander van de jacht. Maar dan denk ik; men gaat een dag de natuur in, schiet drie eendjes en gebruikt zijn oogst voor bij de maaltijd. De mens staat immers aan het eind van de voedselketen.
Maar dit vind ik heel raar, wie schiet de meeste, kraaien en kauwen? Echt belachelijk. Deze vogels zullen mogelijk wel als "schadelijk" beschouwd worden zodat er op gejaagd mag worden.(zeker weet ik dat niet hoor) Maar ik geloof helemaal niet zo in schadelijk, deze dieren ruimen immers een hoop afval op, dat moet niet onderschat worden. Zijn dus gewoon nuttig voor de mens.
Maar wie schiet het meeste, als wedstrijd! Belachelijk, deze dieren zijn daarna wel dood. Bij viswedstrijden zet men de vissen tenminste nog terug. Maar een wedstrijdje doodschieten klopt voor mij van geen kanten.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jeroenroelofsen

Wellicht nuttig als afval opruimer, maar vergeet niet dat kraaien en roeken ook weidevogel eieren en jongen niet links laten liggen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Tom1980

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 16, 2014, 17:34:03 PM
Wellicht nuttig als afval opruimer, maar vergeet niet dat kraaien en roeken ook weidevogel eieren en jongen niet links laten liggen.

Zou de gaai,havik,sperwer enz ook maar afknallen dan ;)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Dirk van Opheusden

Citaat van: Tom1980 op maart 16, 2014, 17:43:10 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 16, 2014, 17:34:03 PM
Wellicht nuttig als afval opruimer, maar vergeet niet dat kraaien en roeken ook weidevogel eieren en jongen niet links laten liggen.

Zou de gaai,havik,sperwer enz ook maar afknallen dan ;)

En wat mensen. Die kunnen er ook wat van hoor. Vraag maar aan al die uitgemaaide gruttokuikens.
Dirk van Opheusden

Jos Welbedacht

Sommige mensen denken dat kraaiachtigen slecht zijn. In het verleden werden ze in verband gebracht met het kwaad. Helaas is niet iedereen slim genoeg om te begrijpen dat het zo niet in elkaar zit. Zo heb je ook mensen die geloven dat Buizerds, Haviken en Bruine Kiekendieven slechtaardig zijn. Allemaal ouderwetse vooroordelen, geleerd van vader op zoon en gebaseerd op gevoel. Zou het in dit geval ook zo zijn? Of is het puur genieten van het doden van vogels...
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

jfbouwmeester

 ;)Ik denk niet dat deze jagers genieten van het doden van vogels. Ik denk dat ze genieten van het raak schieten. Missen is namelijk veel gemakkelijker. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Tom1980

Citaat van: jfbouwmeester op maart 16, 2014, 18:53:29 PM
;)Ik denk niet dat deze jagers genieten van het doden van vogels. Ik denk dat ze genieten van het raak schieten. Missen is namelijk veel gemakkelijker. ;)

Jan Bouwmeester

Als dat het geval is,dan heb ik nog wel wat voor hun http://www.kleiduiven.nl/ ;)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

jeroenroelofsen

#13

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 16, 2014, 18:25:58 PM
Allemaal ouderwetse vooroordelen, geleerd van vader op zoon en gebaseerd op gevoel. Zou het in dit geval ook zo zijn? Of is het puur genieten van het doden van vogels...
Is deels waar, maar waarom worden er dan nog steeds afschotvergunningen uitgegeven? Dat zal toch echt niet alleen maar zijn omdat "de jachtlobby" zo sterk is?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

DKoppenol

#14
Lees nu pas dat dit in Drachten plaatsvindt, zal binnenkort even informeren  bij de gemeente of dit mag.
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Jos Welbedacht

CiteerWaarom worden er dan nog steeds afschotvergunningen uitgegeven? Dat zal toch echt niet alleen maar zijn omdat "de jachtlobby" zo sterk is?
In bepaalde gevallen zal het zijn om overlast en schade te voorkomen. Daar valt nog wat voor te zeggen, omdat ze wel eens lammetjes schijnen aan te vallen en te doden. Kraaien zijn immers opportunisten, maar ze doen het wel om van te leven. Het negatieve imago van kraaiachtigen vind ik dan ook onterecht.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

carel

#16
Citeer, maar vergeet niet dat kraaien en roeken ook weidevogel eieren en jongen niet links laten liggen.


Vergeet ook niet dat roeken beschermt zijn en niet geschoten mogen worden.
kraaien en kauwen zijn bij mijn weten vogelvrij en mogen geschoten worden.


Kraaien en kauwen worden veelal geschoten omdat zij schade aanrichten aan gewassen enz.
zaai maar een peulen en erwten en kijk dan eens hoeveel zij eruit plukken.
Ook maken de vogels veel schade bij de maiskuilen door de plastic kapot te pikken zodat er water inloopt en het voer gaat rotten.


vandaar zij geschoten mogen worden.


En trouwens het uitschelden voor rotte vis van deze mensen heeft totaal geen effect, en geen nut.
Dat word hier op het forum regelmatig gedaan , en dan niet alleen bij jagers.  :angel:



Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

plurk

Inmiddels is mijn tweet weer geretweet door Marianne Thieme. Aandacht van de landelijke politiek dus. Mooi!
B.P. den Herder

DKoppenol

Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl

Joostlaan

Peter Koeman heeft zeker nog nooit gehoord hoe de natuur werkt, met kraaien als grootste moordenaars van jonge dieren. Mensen eten zelf volgens mij ook kalfjes en doden waarschijnlijk meer jonge dieren dan alle kraaien bij elkaar.

En inderdaad, een beetje onderbouwing van een 'te grote' kraaienpopulatie mag wel.
Groeten,

Joost van der Laan

Oenanthe

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 16, 2014, 20:17:22 PM
CiteerWaarom worden er dan nog steeds afschotvergunningen uitgegeven? Dat zal toch echt niet alleen maar zijn omdat "de jachtlobby" zo sterk is?
In bepaalde gevallen zal het zijn om overlast en schade te voorkomen. Daar valt nog wat voor te zeggen, omdat ze wel eens lammetjes schijnen aan te vallen en te doden.

Geloof je dat zelf? Kraaien die levende lammeren aanvallen en doden? Daar hebben ze de kracht niet voor en als het ze al mocht lukken kunnen ze er nauwelijks enig voedsel vanaf halen omdat ze daar de snavel niet voor hebben. Dit lijkt me dan ook typisch een jagersfabeltje, net zoals het verhaal dat vossen kalveren roven. Laat me niet lachen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jos Welbedacht

Ik schrijf niet voor niets "schijnen aan te vallen en te doden", omdat ik er ook weinig van geloof. Ik kan in ieder geval geen bewijs vinden. Boeren zien Kraaien op hun dode lammetjes pikken, en denken dan meteen dat zij de daders zijn. Maar ik houd een slag om de arm, voor het geval het fenomeen toch wetenschappelijk is gedocumenteerd.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

OlivierO

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 17, 2014, 12:06:18 PM
Ik schrijf niet voor niets "schijnen aan te vallen en te doden", omdat ik er ook weinig van geloof. Ik kan in ieder geval geen bewijs vinden. Boeren zien Kraaien op hun dode lammetjes pikken, en denken dan meteen dat zij de daders zijn. Maar ik houd een slag om de arm, voor het geval het fenomeen toch wetenschappelijk is gedocumenteerd.

Ik denk dat je eerder een slag van de molen houdt.

(sorry, die kon ik niet laten liggen  :angel:  ;D)

Jos Welbedacht

CiteerIk denk dat je eerder een slag van de molen houdt.
;) Wie weet. Ik ben benieuwd waar die kraaienverhalen vandaan komen. Het lijkt me gunstig voor het imago van kraaiachtigen als kan worden aangetoond dat het onzin is.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

plurk

B.P. den Herder

Oenanthe

Wat jammer dat ze de toename van de kraai wel met cijfers onderbouwen maar de mate van predatie niet....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jfbouwmeester

Kraaien zijn in deze tijd van het jaar één van de grootste predatoren van zang- en weidevogels, waarvan ze de kuikens en eieren eten. Daar komt bij dat kraaien nogal wat schade kunnen doen aan agrarische gewassen, vooral als deze net zijn ingezaaid. In de grafieken van SOVON is te zien dat het aantal kraaien in ons land sinds 1990 oploopt. Het zijn cijfers afkomstig uit het Broedvogel Monitoring Project.

Dit is dan mogelijk wel een redelijke verklaring waarom kraaien en kauwtjes bejaagd mogen worden van de KNJV,
maar mijn verontwaardiging betrof het; Een wedstrijdje houden wie er de meeste afschiet.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Merel

Ik denk dat kraaien al vele duizenden jaren weidevogel kuikens doden. Maar aangezien we nu nog steeds kraaien en weidevogels hebben, lijkt me dat er niks mis is met die predatie. Het komt steeds weer terug op dit: mensen beïnvloeden het landschap, weidevogels gaan achteruit, mensen zoeken oplossing zonder zichzelf een spiegel voor te houden, vinden de oplossing in het afschot van 'rovers'. Daarom zijn er wedstrijdjes kraaien en kauwen schieten, en zijn er mensen die het geweldig vinden om op een ochtend zoveel mogelijk vossen af te knallen en zijn er leden van Vogelwachten die gifaas neerleggen om die grote boze roofvogels te doden, zodat de weidevogels iets minder snel uitsterven.
Niemand schijnt te begrijpen of willen begrijpen dat als wij in Nederland een hoge melkproductie willen hebben, dat we dan de weidevogels verliezen. Kun je zoveel kraaien en vossen afschieten als je wilt, dan gaat het misschien iets langzamer, maar als we niet teruggaan naar extensief landbouwbeleid, dan raken we die weidevogels toch allemaal kwijt (en ja, dat rijmt :P )
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Vincent Hart

Citaat van: jfbouwmeester op maart 17, 2014, 14:31:22 PM
Dit is dan mogelijk wel een redelijke verklaring waarom kraaien en kauwtjes bejaagd mogen worden van de KNJV
Nee hoor, maak je geen illusie. Maarten vat het prima samen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

PWink

Citaat van: Jubruch op maart 16, 2014, 14:23:57 PM

Mogen deze onverlaten zo maar kauwen
en kraaien schieten ?
Hiervoor hebben ze toch een ontheffing nodig / Hoe kan je dat controleren
zonder  hun geruststellende praatjes te geloven ?
Gr

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.

Hartelijke groeten,

Christian

De Zwarte kraai en de Kauw zijn door de minister van (toen nog) LNV aangewezen als soorten als bedoeld in artikel 65, derde lid, van de Flora- en faunawet. Deze aanwijzing is destijds gedaan met als argument dat deze soorten belangrijke schade aanrichten aan gewassen. In artikel 1 van de Regeling beheer en schadebestrijding dieren is daarnaast het belang van schade aan de Fauna opgenomen. Voor deze soorten geldt dus een landelijke vrijstelling om van een aantal verbodsbepalingen (zoals het verbod tot verstoren en het verbod tot doden).

Dit is overigens geen vrijstelling om deze soorten lukraak te schieten. Er dient wel altijd sprake te zijn van een schaderisico. Is dit er niet dan mag de vrijstelling niet gebruikt worden. Dit laatste wordt in de praktijk nog wel eens vergeten....

Als er een vrijstelling is, geldt wel dat er in een individueel geval niet meer getoetst hoeft te worden aan de vraag of een andere bevredigende oplossing bestaat en of door het gebruik maken van de vrijstelling afbreuk wordt gedaan aan een gunstige staat van instandhouding. Dit is immers bij het verlenen van de vrijstelling al getoetst.

De Roek is een provinciale schadesoort als bedoeld in artikel 65, vierde lid. Provinciale Staten kunnen bij verordening vrijstelling verlenen van bepaalde verbodsbepalingen. Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven bij de landelijke vrijstelling aangegeven. Als er geen provinciale vrijstelling geldt kunnen Gedeputeerde Staten onder bepaalde voorwaarden een ontheffing op basis van artikel 68 van de Flora- en faunawet verlenen.

Hoop dat dit een antwoord op je vraag is.