(...). En daar laat ik het graag bij.
hoi Jeroen,
Discussies over plezierjacht en over activiteiten van plezierjagers beslecht je niet door te zeggen dat je er -niet langer- over wilt discussiëren. Dat noem ik een zwaktebod. Vanzelfsprekend kun je altijd tot het inzicht komen dat ik, en veel anderen alhier, terecht een tegenstander zijn van de plezierjacht en dat je het dus eens bent met onze visie. Prima & geweldig. maar zeg dat dan gewoon. Nu verschuil je je achter 'ik wil er niet over discussiëren.' Dat komt niet sterk over.
(...). Ik haal graag een van mijn voorgangers aan; Ik denk dat jagers in grote meerderheid zeer verantwoordelijk met hun bevoegdheden omgaan.
hoi Jeroen,
Het grote probleem met de uitspraak "
plezierjagers gaan in grote meerderheid zeer verantwoordelijk om met hun bevoegdheden" is dat je hem niet kunt onderbouwen. Het is dus een loze stelling die je dus beter niet kunt verkondigen.
Daarentegen zijn er tal van goede aanwijzingen, vooral in de roofvogelwereld, dat het eerder om het tegenovergestelde gaat. Ik zou je willen aanraden om tijdschrift 'De Takkeling' maar eens grondig te bestuderen. Wordt uitgegeven door de Werkgroep Roofvogels Nederland en alles (met uitzondering van het laatste jaar) staat gewoon online. Zie
http://werkgroeproofvogels.nl/de-takkeling/inhoud-de-takkelingEr zijn dus (flinke) delen van Nederland waar, jaar in jaar uit, een forse en een systematische roofvogelvervolging plaatsvindt. Wie doen daar aan mee en wie zijn daarvoor verantwoordelijk?
'
Wij niet', riepen de plezierjagers & co altijd luid en duidelijk. Roofvogelbeschermers die aangifte wilden doen bij de politie van overtredingen van toen nog de Vogelwet kwamen toen niet verder dan de voordeur van het politiebureau. Dankzij flink & fors & veel drammen van personen die hier geen genoegen mee namen is justitie/politie -soms schoorvoetend- hier wel mee aan de slag gegaan. Er zijn mensen gepakt (en veroordeeld), steevast personen uit de jachtwereld.
Waarom denk je dat in grote delen van Nederland de nesten van roofvogels als bijvoorbeeld Havik en Buizerd niet openlijk bekend zijn? Heb je wel eens gesproken met de roofvogelaars die zich duidelijk uiten over deze gang van zaken?
Zelf heb ik in de loop der jaren diverse malen met plezierjagers & co van gedachten gewisseld. In de meeste gevallen zonder dat zij iets wisten van mijn achtergronden. Nou, je wordt niet vrolijk van deze verhalen. Een paar weken geleden kwam ik nog zo iemand tegen. Oef.
Tot slot staat in het meest recente nummer van 'De Takkeling' een illustratief artikel met als titel 'Overtredingen van de Flora- en Faunawet in Drenthe'. In dit artikel wordt een glimp(je) inzicht gegeven wat erbij komt kijken om de daders te pakken te krijgen. Dit wordt beschreven aan de hand van drie voorbeelden die ook al in de pers waren gekomen. Oef.
Groetjes, Klaas