Hoofdmenu

Kraaienjacht

Gestart door Jubruch, maart 16, 2014, 14:23:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merel

Beste Klaas,
Blauwe vinvis wordt niet bejaagd, ook niet illegaal of door Japan. Verder heeft de walvisjacht niets met aantalsregulatie te maken. Alle populaties zijn ernstig aangetast en kunnen wel wat rust gebruiken. De opmerking van Jeroen dat dit door professionals wordt gedaan valt dan ook verkeerd. Walvisjacht is stroperij door landen die zich niets aantrekken van internationale verdragen.
Grijze zeehond wordt in de UK wel afgeschoten, volgens mij illegaal, maar niet in Nederland.
Kun je toelichten hoe dit nog te maken heeft met kraaienjacht? :)

"Bovendien kun je niet tegelijkertijd een voorstander en een tegenstander van plezierjacht zijn."
Mijns inziens kan dat wel. Je kan over een bepaalde onderwerp een minder sterke mening hebben. Je kan iets voor je gevoel gedogen en stellen dat hoewel je er niet aan meedoet (jagen), je er niet op tegen bent.
Zoals ik Jeroen begrijp, is dat ook zijn standpunt. Volgens mij probeer je heel hard om zijn gedachten over de jacht te veranderen, maar ik krijg niet de indruk dat jullie tot elkaar doordringen.

Deze opmerking is niet bedoeld om je te stoppen met discussiëren. Ik vind het een heel interessant onderwerp. Het is duidelijk dat er hier nogal wat mensen met verschillende meningen rondlopen. Dat is mooi. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Klaas van Dijk

Citaat van: DKoppenol op maart 20, 2014, 21:44:21 PM'De Kraaiendag van de Wildbeheereenheid Drachten gaat niet door. De Drachtster jagers zouden aanstaande zaterdag Kraaien schieten. (...). In Friesland zijn een heleboel Kraaien, daar mag op gejaagd worden, omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben.De kraaien jagen onder andere op weidevogels.' (...). Even volledig vertaald.

hoi Merel,

Excuses dat mijn vraag over aantalsregulatie bij Blauwe Vinvis en bij Grijze Zeehond onduidelijk was.

De vraag ging over aantalsregulatie bij Blauwe Vinvis in laten we zeggen pakweg het jaar 1346 AD met in je achterhoofd bovenstaande visie van plezierjagers & co dat een soort als Blauwe Vinvis geen 'natuurlijke vijanden' zal hebben. Ik ken in ieder geval geen organismen die voldoen aan definities die plezierjagers & co hanteren als ze het hebben over 'natuurlijke vijanden'.

Min of meer hetzelfde voorbeeld had ik bedacht over aantalsregulatie van Grijze Zeehond in de Nederlandse wateren. Want ook voor deze soort kan ik niet goed een 'natuurlijke vijand' vinden die voldoet aan definities van plezierjagers & co van deze term. Gemakshalve had ik het leefgebied wat groter genomen (min of meer een ecologische eenheid, maar is vast wel betwistbaar).

Daarnaast zijn er zeker twee algemeen voorkomende vogelsoorten in Nederland die volgens mij wel vallen onder iedere definitie die je kunt hanteren van 'natuurlijke vijand van Zwarte Kraai / Kauw. Het gaat om Slechtvalk (algemene wintergast in Noord-Nederland, in toenemende mate ook broedvogel) en Havik (algemene standvogel in vooral de bosrijke delen van Noord-Nederland).

Ook daarom begrijp ik bovenstaande uitspraak over 'kraaien hebben geen natuurlijke vijanden' niet goed. Resumerend heb ik dus drie vragen over onderstaand citaat:

'In Friesland zijn een heleboel Kraaien, daar mag op gejaagd worden, omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben.'

(1): wat is 'een heleboel' en wie bepaalt dat?
(2): welke definitie van 'natuurlijke vijand' wordt hier gehanteerd en waarom vallen soorten als Havik en Slechtvalk niet onder deze definitie?
(3): klopt de impliciete veronderstelling dat het jagen op kraaien (Zwarte Kraai en Kauw) nodig is omdat er anders geen aantalsregulatie zal plaatsvinden (want kraaien hebben geen 'natuurlijke vijanden')?

Is het zo wat duidelijker?

Groetjes,

Klaas

Merel

Ja, heel wat duidelijker. En ik vind dat drie hele goede vragen. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken. Ik had het meer direct verworpen omdat ik denk dat het citaat sowieso niet klopt. Maar er nog niet echt over nagedacht zoals jij nu.
Bedankt voor de opheldering. ;)

Ps.: vragen doorsturen naar Partij voor de Dieren, kunnen ze deze ook gelijk stellen. (naja nu een beetje laat natuurlijk).
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Klaas van Dijk

Citaat van: Merel op maart 24, 2014, 22:35:53 PMJa, heel wat duidelijker. En ik vind dat drie hele goede vragen. Zo had ik er nog niet eens naar gekeken. Ik had het meer direct verworpen omdat ik denk dat het citaat sowieso niet klopt. Maar er nog niet echt over nagedacht zoals jij nu. Bedankt voor de opheldering. ;)  Ps.: vragen doorsturen naar Partij voor de Dieren, kunnen ze deze ook gelijk stellen. (naja nu een beetje laat natuurlijk).

Graag gedaan :-)

Komende zaterdag is het prijsschieten op kraaien en kauwen in Groningen, zie http://www.wbe-fivelgo.nl/index.php?agenda=286

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jos Welbedacht

CiteerKomende zaterdag is het prijsschieten op kraaien en kauwen in Groningen, zie http://www.wbe-fivelgo.nl/index.php?agenda=286

Het lijkt me belangrijk om hier zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan te geven, zodat de druk op de activiteiten toeneemt. Het is bij Drachten immers ook gelukt om de jagers tegen te houden. Daarbij moeten we trouwens wel gewoon argumenten gebruiken, en geen bedreigingen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jorick

Eens met stan.
Duidelijk en netjes. De ellenlange discussie is natuurlijk vermakelijk. Maar waar emotie, waarden, etc om de hoek komen is het moeilijk om tot een vergelijk komen. Er is maar een ding wat overeind zou moeten blijven en dat is eerlijkheid. Daar wringt de schoen nou juist het meest.
Bij bijna iedereen prevaleert alleen het eigenbelang. Zoals Jeroen Roelofsen het heeft over boeren wiens land wordt kaal gevreten. Tuurlijk doe je als boer je best een zo goed mogelijk winst te halen. Maar dat geldt voor iedereen toch? We zouden het alleen meer samen moeten doen, geduld moeten hebben en wat meer moeten slikken. Ik heb een eigen bedrijf maar stem never nooit niet op de partij die mijn portemonnee vult. Juist de partij die probeert een ieders portemonnee te vullen kan op mijn stem rekenen. Dat kost mij geld, nou en? En daarbij de meeste boeren hebben het niet slecht hoor... Is trouwens ook gewoon marktwerking maar dat terzijde.
Ik ben zelf 10000% tegen jagen en vind alle jagers koekenbakkers en heb een flinke hekel aan ze. In mijn ogen is het gewoon bloedsport, klaar!
Maar jagers die schijt hebben aan alle discussie en zeggen dat ze het liefst zoveel mogelijk beesten kapot knallen omdat het zo leuk is begrijp ik beter dan de jagers die onder het mom van "beheerjacht" zeggen te jagen. Zoals Klaas al aangaf, er zijn legio onderzoeken waaruit blijkt dat het afschieten van dieren geen zin heeft. Zeker niet zoals men in de OVP wilde doen of zoals het op de Veluwe met zwijnen gaat. Schiet je oudere dieren weg dan blijft er meer voedsel over voor gezonde dieren die dan meer zullen gaan jongen. Dat lijkt me niet al te ingewikkeld.
Verder hebben we het over hokjes verkleinen of vergroten. Ik heb nog nooit een kraai of gans tegen een denkbeeldige muur op zien vliegen. Het probleem bij ganzen zit hem in de aantrekkelijkheid van ons land. Al schiet je ze in een jaar allemaal weg, het jaar daarna zal het van voor af aan beginnen. Hoe de populatieontwikkeling bij kraaien is weet ik niet. Maar niets is zo slim als de natuur. De enige "dier"soort die het over quota heeft zijn we zelf. Alle beesten zorgen (uiteindelijk) wel voor hun eigen quota.
Soms moeten we iets meer geduld hebben en niet altijd alles maar dan ook alles willen regulieren.
Groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

jeroenroelofsen

#126
Citaat van: xjorx op maart 25, 2014, 12:42:14 PM
...Zeker niet zoals men in de OVP wilde doen of zoals het op de Veluwe met zwijnen gaat. Schiet je oudere dieren weg dan blijft er meer voedsel over voor gezonde dieren die dan meer zullen gaan jongen. Dat lijkt me niet al te ingewikkeld...
Dat is toch wat ze in de OVP doen? Ongezonde dieren (waaronder ook ouder dieren dus) wegschieten zodat er meer over blijft voor de gezonde?

Verder ben ik het met je eens, dat je gewoon met elkaar in gesprek moet blijven. En illegale acties ook vooral moet blijven melden bij de instanties die daarvoor bestemd zijn.
Echter de meeste (met nadruk op meeste) jagers handelen met jagen gewoon binnen de mazen lijnen van de wet. Zo ook met de kraaienjacht, hoe verwerpelijk men dat ook mag vinden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Klaas van Dijk

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 25, 2014, 10:12:45 AM
CiteerKomende zaterdag is het prijsschieten op kraaien en kauwen in Groningen, zie http://www.wbe-fivelgo.nl/index.php?agenda=286
Het lijkt me belangrijk om hier zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan te geven, zodat de druk op de activiteiten toeneemt. Het is bij Drachten immers ook gelukt om de jagers tegen te houden. Daarbij moeten we trouwens wel gewoon argumenten gebruiken, en geen bedreigingen.

hoi Jos,

Ik ben het volkomen met je eens dat ook hier zoveel mogelijk ruchtbaarheid aan moet worden gegeven. Hoe meer hoe beter. Verder ben ik het natuurlijk met je eens dat we in de discussie over de plezierjacht de inhoudelijke argumenten moeten blijven gebruiken.

Over het laatste punt twee opmerkingen / overwegingen:

(1): bij de discussie over het uitroeien van Huiskraai werd juist het argument gebruikt dat Huiskraai wel eens een bedreiging zou kunnen zijn / worden voor de andere soorten kraaiachtigen. Hoe zit het nou? Wie is nu een bedreiging voor wie en wie bepaalt dat?

(2): in 1990 verscheen een boekje met als titel 'Waarom jagen: 12 argumenten tegen het licht gehouden' (uitgever Icarus, Voorhout). Een erg goede inleiding als je de inhoudelijke argumenten op een juiste manier wilt gebruiken. Van harte aanbevolen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

KorHaan

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 25, 2014, 13:33:00 PM


Echter de meeste (met nadruk op meeste) jagers handelen met jagen gewoon binnen de mazen van de wet.




;D

Je bedoelt: binnen de wet? Mazen zijn er om aan de wet te ontsnappen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peterlindenburg

Er mag zoveel volgens de wet, maar dat betekent nog niet dat je het hoeft te doen. Er is niemand in Nederland die niet uit vrije wil jaagt.

snwja3

Citaat van: peterlindenburg op maart 26, 2014, 09:46:33 AM
Er mag zoveel volgens de wet, maar dat betekent nog niet dat je het hoeft te doen. Er is niemand in Nederland die niet uit vrije wil jaagt.


Sterker gezegd: daarmee is ook niet gezegd dat het goed is om te doen.
Er moeten zoveel drogredenen op tafel komen om hun jacht goed te spreken, dat een verstandig man er niet aan begint .......
Wietze Janse

jfbouwmeester

Moet deze discussie niet onder "ethiek en wetgeving" geplaatst worden?

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Klaas van Dijk

Citaat van: snwja3 op maart 26, 2014, 10:16:32 AM
Citaat van: peterlindenburg op maart 26, 2014, 09:46:33 AMEr mag zoveel volgens de wet, maar dat betekent nog niet dat je het hoeft te doen. Er is niemand in Nederland die niet uit vrije wil jaagt.
Sterker gezegd: daarmee is ook niet gezegd dat het goed is om te doen. Er moeten zoveel drogredenen op tafel komen om hun jacht goed te spreken, dat een verstandig man er niet aan begint .......

Wietze heeft gelijk.

Het gaat hier om hoofdstuk 11 uit het boekje 'Waarom jagen' (zie hierboven). Dit hoofdstukje heeft als titel 'Jagen als een rechtmatige daad' en het draait om de geldigheid van de argumentatie 'Plezierjacht is gepermitteerd, want het schaadt geen maatschappelijk belang'.

Er volgt een boeiend betoog met als conclusie dat de belangen van plezierjagers en die van natuurbeschermers (= herstel van natuurlijke regulatiemechanismen, natuurlijke predatoren die de kans krijgen om hun eigen plaats in het ecosysteem in te nemen, etc.) duidelijk strijdig met elkaar zijn.

De belangen (= een maatschappelijk belang) van de natuurbeschermers worden dus duidelijk geschaad door de activiteiten van de plezierjagers en het is daarom te kort door te bocht om te stellen dat plezierjacht het maatschappelijk belang niet schaadt.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

jeroenroelofsen

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 26, 2014, 22:55:06 PM
De belangen (= een maatschappelijk belang) van de natuurbeschermers worden dus duidelijk geschaad door de activiteiten van de plezierjagers en het is daarom te kort door te bocht om te stellen dat plezierjacht het maatschappelijk belang niet schaadt.
Volgens mij heeft dat ook niemand beweert... En daarbij, waarom verlenen diezelfde organisaties (Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten) dan wel erfpacht aan de jager om daar te kunnen/mogen jagen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Certhia

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 27, 2014, 13:28:24 PM
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 26, 2014, 22:55:06 PM
De belangen (= een maatschappelijk belang) van de natuurbeschermers worden dus duidelijk geschaad door de activiteiten van de plezierjagers en het is daarom te kort door te bocht om te stellen dat plezierjacht het maatschappelijk belang niet schaadt.
Volgens mij heeft dat ook niemand beweert... En daarbij, waarom verlenen diezelfde organisaties (Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten) dan wel erfpacht aan de jager om daar te kunnen/mogen jagen?

Geld?
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

jeroenroelofsen

Daar kan ik inkomen Marc, echter, dan vinden diezelfde natuurbeschermers dus blijkbaar geldelijk gewin ook belangrijker dan de maatschappelijke belangen....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Maar Jeroen, door waar Klaas 'natuurbeschermers' schrijft 'de 2 natuurbeschermingsorganisaties SBB en NM' te lezen, schuif je Klaas een standpunt in de schoenen dat niet het zijne is (om dat vervolgens aan te vallen).
Los daarvan is het inderdaad maar zeer de vraag of genoemde organisaties altijd de 'maatschappelijke belangen van de natuurbeschermers' dienen, om nog maar te zwijgen van de directe intrinsieke belangen van de natuur. Overigens is dat natuurlijk ook niet altijd mogelijk/makkelijk ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Denk dat het voor terreinbeheerders (laten we SBB en NM dan maar zo noemen) ook heel erg lastig is. Aan de ene kant willen ze alles zoveel mogelijk een natuurlijk beloop laten hebben (zoals bijv in de OVP), maar aan de andere kant ook gelijk het besef dat dat niet werkt en regulatie dus wel degelijk noodzakelijk is (afschot van zwakkere beesten in de OVP).

Zoals ik al vaker schreef in dit topic, ik snap boeren heel goed m.b.t. afschot van bepaalde soorten waar hen dat direct in hun portemonnee raakt. Zij moeten per slot van rekening leven van de opbrengst van hun bedrijf. Dit afdoen met "ach boeren hebben het niet zo slecht" vind ik veel en veel te makkelijk.

Aan de andere kant begrijp ik natuurbeschermers/genieters ook wel. Het blijft natuurlijk een rot gezicht als er beesten af worden geschoten. Zeker als hier een wedstrijdverband aan wordt gehangen. Dan schiet je wat mij betreft als jager ook wel degelijk je (goed bedoelde) doel voorbij.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Ik geloof niet dat je het begrijpt Jeroen. Afschot in de OVP vindt plaats omdat mensen hoge sterfte onder knuffelbare beestjes zielig vinden, dat heeft - in 'natuurlijke' zin - niets met 'niet werken' te maken. De agrarische sector in Nederland heeft zonder subsidies geen economisch bestaansrecht. Het is dus een doelbewuste keuze om met staatssteun een walhalla voor ganzen/bepaalde eendensoorten te creeeren in een deel van Nederland, en het is ook een bewuste keuze van de overheden om de volstrekt natuurlijke economische schade die dit met zich meebrengt niet te compenseren, maar volstrekt zinloos dweilend met de kraan open grote aantallen ganzen af te knallen/hun eieren te schudden/etc. En dat jaar na jaar na jaar. En om nog maar weer eens op dat 'goed bedoelde' doel terug te komen: Het doel van de jagers is schieten want dat vinden ze leuk. Dat een deel van de jagers zichzelf en andere goedgelovigen voorhouden dat er naast plezier ook een 'noodzaak' aan ten grondslag ligt is tragisch, maar heeft verder weinig met de werkelijkheid te maken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

#140
Citeeraan de andere kant ook gelijk het besef dat dat niet werkt en regulatie dus wel degelijk noodzakelijk is

En dat is nou van die typische jager(na)praat, een stelling doen die nergens op gebouwd is, nog niet eens beargumenteerd wordt, maar wel in, enkel en alleen, een mooie volzin (eindeloos) als de enige waarheid gebracht wordt .......
Wietze Janse

jeroenroelofsen

Als je dan quote, moet je de boel WEL in zijn context laten staan snwja3 (en mensen geen standpunt in de schoenen schuiven);
Citaat van: jeroenroelofsen op maart 27, 2014, 14:31:29 PM
Denk dat het voor terreinbeheerders (laten we SBB en NM dan maar zo noemen) ook heel erg lastig is. Aan de ene kant willen ze alles zoveel mogelijk een natuurlijk beloop laten hebben (zoals bijv in de OVP), maar aan de andere kant ook gelijk het besef dat dat niet werkt en regulatie dus wel degelijk noodzakelijk is (afschot van zwakkere beesten in de OVP).

Vincent, ik snap waar je op doelt, maar dan zijn de natuurliefhebbers/beschermers toch zelf ook hypocriet? Vinger wijzen naar het afschieten aan de ene kant, maar aan de andere kant wel mekkeren als er veel natuurlijke sterfte is. Ik zou dan zeggen; "make up your mind".
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

joostheeremans

Jeroen, wie mekkert er wanneer er te veel natuurlijke sterfte is? En wat is te veel natuurlijke sterfte concreet, want ik vind het moeilijk om hier een goed beeld bij de krijgen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Guus Peterse

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 27, 2014, 15:34:09 PM
Vinger wijzen naar het afschieten aan de ene kant, maar aan de andere kant wel mekkeren als er veel natuurlijke sterfte is. Ik zou dan zeggen.
Ik denk dat de natuurliefhebbers die de vinger wijzen naar het afschieten, grotendeels andere zijn dan die mekkeren als er veel natuurlijke sterfte is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenroelofsen

Ohw dat zal best zo wezen, maar om even het stukje van Vincent er bij te pakken;
Citaat van: Vincent Hart op maart 27, 2014, 15:25:06 PM
De agrarische sector in Nederland heeft zonder subsidies geen economisch bestaansrecht. Het is dus een doelbewuste keuze om met staatssteun een walhalla voor ganzen/bepaalde eendensoorten te creeeren in een deel van Nederland, en het is ook een bewuste keuze van de overheden om de volstrekt natuurlijke economische schade die dit met zich meebrengt niet te compenseren, maar volstrekt zinloos dweilend met de kraan open grote aantallen ganzen af te knallen/hun eieren te schudden/etc. En dat jaar na jaar na jaar.

Dat geeft dan toch meer een falend beleid van de overheid aan dan van de agrarische sector in deze? Die komt uiteindelijk alleen maar op voor zijn eigen hachje omdat het op andere plekken zo verkloot wordt.

Citaat van: Vincent Hart op maart 27, 2014, 15:25:06 PM
En om nog maar weer eens op dat 'goed bedoelde' doel terug te komen: Het doel van de jagers is schieten want dat vinden ze leuk. Dat een deel van de jagers zichzelf en andere goedgelovigen voorhouden dat er naast plezier ook een 'noodzaak' aan ten grondslag ligt is tragisch, maar heeft verder weinig met de werkelijkheid te maken.

Noodzaak of niet, als het echt zo schadelijk is (de plezierjacht), waarom lukt het de natuur organisaties dan niet om een statement te maken wat zo duidelijk is dat de regelgevende macht in Nederland (de 1e en 2e kamer dus) wel overstag gaat?
Ik kan jullie niet overtuigen van het nut van de jacht, dat is duidelijk, maar dat is ook niet mijn insteek.
Maar jullie kunnen mij net zo min overtuigen van het kwade van de jacht. En blijkbaar dus veel meer mensen/partijen niet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Volgens mij beweert er niemand dat boeren niet verdrietig zouden mogen zijn als ze economische schade ondervinden door grazende vogels. Waar 'het op andere plekken zo verkloot wordt' op terugslaat, ontgaat me. 'Als het echt zo schadelijk is': Ook dat beweert niemand, sterker nog, zoals ik aangaf, je kunt 100.000 ganzen per jaar schieten zonder de populatie omlaag te krijgen.
Aangezien je enkel argumenten weerlegt die je zelf net verzonnen hebt, zullen de daadwerkelijke argumenten je inderdaad niet kunnen overtuigen. Beetje vermoeiende manier van discussieren dus ik houd er weer eens mee op.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Citaat van: Vincent Hart op maart 27, 2014, 16:01:56 PM
Waar 'het op andere plekken zo verkloot wordt' op terugslaat, ontgaat me.

Citaat van: Vincent Hart op maart 27, 2014, 15:25:06 PM
Het is dus een doelbewuste keuze om met staatssteun een walhalla voor ganzen/bepaalde eendensoorten te creeeren in een deel van Nederland, en het is ook een bewuste keuze van de overheden om de volstrekt natuurlijke economische schade die dit met zich meebrengt niet te compenseren, maar volstrekt zinloos dweilend met de kraan open grote aantallen ganzen af te knallen/hun eieren te schudden/etc. En dat jaar na jaar na jaar.

Je geeft het zelf al aan, op de ene plek wordt een walhalla voor ganzen/bepaalde eendensoorten gecreerd, om daar op andere plekken de economische schade van te ondervinden.

Dan zal je als overheid volgens mij een keuze moeten maken. Of je kiest voor de ganzen en stopt met opjagen, verdelgen. Of je kiest voor de landbouw en stopt met maken van die walhalla's op plekken waar er economische schade door ontstaat.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Guus Peterse

Nee nee: het zijn de boeren zelf die die walhalla's voor ganzen en bepaalde eendensoorten creëren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jeroenroelofsen

Die mag je uitleggen guusp, die snap ik niet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

joostheeremans

Het is vrij simpel, de boeren hebben het meest productieve gras ingezaaid, dat zelfs in de winter nog voedzaam is. De ganzen zoeken in de winter voedsel, eten dit gras en de boer ondervindt schade omdat hij de opbrengst van het gras niet volledig aan zijn koeien kan voeren.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-