Hoofdmenu

Vleermuizenvraag

Gestart door kl, maart 14, 2014, 14:59:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

kl

Beste,

In mijn tuin zie ik bij iets warmere avonden/nachten altijd vleermuizen fladderen.

Ze zitten vast en zeker ergens in de buurt, maar ik heb geen idee waar ze overdag hangen.

Na al die jaren in hun aanwezigheid heb ik echter nog nooit 1 dode vleermuis gevonden in mijn tuin (of ergens anders).
Hoe komt dit? Waar gaan die dode vleermuizen heen? Is er een bepaalde verklaring voor? Of is het gewoon toevallig dat er in mijn tuin nog geen gestorven zijn?

Douwe van der Ploeg

Ze hoeven natuurlijk niet bij jou in de tuin te zitten, sommige soorten leggen met gemak 20km af.
Verder zullen er weinig vleermuizen buiten doodgaan (ze worden sowieso al aardig oud en sterven niet zo snel), de meeste slachtoffers zullen komen door predatie (en dan worden ze opgegeten dus vind je ze inderdaad niet terug), verkeersslachtoffer, of van dieren die te zwak zijn om nog uit de kolonie of winterslaaplocatie te komen. Die zullen daar binnenin dus rustig uitdrogen en blijven liggen. Maar nogmaals: ze kunnen overal zitten (zowel bomen als gebouwen/grotten) en het sterftecijfer is relatief laag.
Douwe van der Ploeg

kl

Ahzo! Dat verklaart het wel.

Bedankt!