vlekje snavelbasis, dus glanskop?

Gestart door a3ana, maart 14, 2014, 19:37:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

a3ana

Hallo allemaal

In mijn achtertuin (rand dorp nabij Deventer, vlak bij stromende beek en redelijk veel bebossing),
komt dagelijks een stelletje glas-/matkoppen langs.
Ik dacht altijd met matkoppen te maken te hebben, maar kreeg nu reactie dat het glanskoppen zijn.
Zelf vind ik het verschil vinden moeilijk.

Meegezonden de 2 foto's die predikaat glanskop kregen van de kenner.

Vraagje1.. op meegezonden foto's met zijaanzicht loopt het wit vd kop een klein stukje door boven de bovenste snavel.. is dat die snavelaanzetvlek waarover men het hier soms heeft?

2. Waaraan kan ik als leek. op deze 2 foto's zien dat het glanskoppen betreft?...

3. Kan ik in de toekomst nog op iets anders letten in het uiterlijk wat op deze foto's niet zichtbaar is?

Alvast heel erg bedankt voor reacties,
leergierige leek

Vriendelijke groet,
Huismus A3ana

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

#2
A3ana, ik heb je eigen foto's gebruikt voor een compootje samen met een Matkop van mezelf. Ik heb daar zo exact mogelijk het beruchte snavelvlekje proberen aan te geven + nog een paar kenmerken die op de foto's zichtbaar zijn. Laat ik meteen zeggen dat eigenlijk alleen dat vlekje een echt hard kenmerk is dat in ca. 95% van de gevallen opgaat (Glanskopje mèt vlekje, Matkop zònder). De  compo laat echter al gelijk zien hoe lastig het kan zijn om zeker te zijn dat het vlekje ontbreekt of zelfs aanwezig is! Er is bij de Matkop op de foto immers duidelijk een lichte vlek/streep op de bovensnavel te zien maar als je goed kijkt zie je dat die over het midden van de bovensnavel loopt en dat is fout: bij Glanskop zit het vlekje duidelijk op de rand van de snavelhelft, zie jouw eigen foto (de onderste in de compo). Bij 'mijn' Matkop is het dus gewoon glans, een lichteffect en bij 'jouw' onderste Glanskop speelt glans geen rol. Op de middelste Glanskop echter is het vlekje slechts met moeite zichtbaar en dat kan tricky zijn.

Matkop heeft meestal opvallende lichte zomen aan de armpennen die samen met de lichte zomen aan de tertials een redelijk opvallend vleugelvlek vormen, ook wel armpenbaan genoemd. Glanskop heeft alleen in heel vers kleed (relatief korte tijd in de herfst) wat lichte zoompjes aan de armpennen maar die slijten dus snel weg. Omdat hij bij Matkop ook niet altijd even duidelijk is, is het lang niet altijd een goed bruikbaar kenmerk.

Matkop lijkt een relatief grotere kop dan Glanskop te hebben, ook wel stierennek genoemd. Zulke omschrijvingen zijn heel erg lastig omdat ze afhankelijk zijn van de interpretatie en heel gauw een ongecontroleerd eigen leventje gaan leiden die te pas en te onpas worden gebruikt. Maar als je goed kijkt naar de vogels in je tuin en iets van hun 'persoonlijkheid' leert kennen gaan dergelijke verschillen opvallen en kun je er soms een Matkop in één oogopslag uit pikken, juist door die dikke harses... 8)

Maar het onderscheid tussen deze 2 soorten blijft in veel gevallen heel erg lastig en het is daarom raadzaam zoveel mogelijk foto's te maken en zeker geluidsopnames niet te vergeten! Zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95972.0
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

a3ana

Frank,

dank voor uitgebreide uitleg... met compositiefoto...

dat snavelvlekje zat dus ergens anders dan dat ik dacht... ik zal mijn archief eens doorlopen..

Nog een vraag mbt verenkleed...
Die 2 kleurige wang... als die duidelijk aanwezig is... is het dan ook gegarandeerd een glanskop.. of komt dat ook bij de matkop wel eens voor ?

Nogmaals dank voor je info...
Vriendelijke groet,
Huismus A3ana