wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

De inscriptie zal bij het ringen zo goed als zeker wit geweest zijn, lijtk me gewoon verkleuring.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 22, 2009, 17:25:32 PM
De inscriptie zal bij het ringen zo goed als zeker wit geweest zijn, lijtk me gewoon verkleuring.
Gelogd via ringmerking.no, eerste waarneming na als pullus geringd te zijn in 2007. Leuk!
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus


Ies Meulmeester

Citaat van: Martijn Bot op september 28, 2009, 18:46:58 PM
http://martijnbot.fotopic.net/c1328218.html

De derde foto (Grote Mantel). Iemand een idee?

www.cr-birding.be

Yellow ring with black code (HxxX) and (Helgoland) metal ring (on other leg).
Dr. Sönke Martens, Carl Gördelerweg 16, D-25524 Itzehoe, Germany.
e-mail : S.Martens@KH-Itzehoe.de
note 1 : used combinations are H00T -  H03T at Amrum (SH) 2007
note 2 : rings are to be read from bottom to top.
note 3 : planed combinations for the next years are H04T – H50T

little-W

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Ies Meulmeester

Citaat van: little-W op september 28, 2009, 19:06:47 PM
Weet iemand deze: Zilvermeeuw met om linker tarsus groene ring PCLZ?
http://waarneming.nl/waarneming/view/44722414

www.cr-birding.be

Green ring with white code (4 characters) on right or left tarsus.
Kees Camphuysen, Koninklijk NIOZ, Postbus 59, NL-1790 AB Den Burg, Texel, The Netherlands.
e-mail : kees.camphuysen@nioz.nl
website :  http://home.planet.nl/~camphuys/kleurringen.htm
note 1 : adult and juvenile birds are ringed at Texel (since 2006), Leiden (only in 2007), Vlieland (since 2007), and IJmuiden (since 2008).
Texel adults will be ringed with starting-letter "M" or "F" followed by a "dot" and 3 characters. [ e.g. M.AAA ] . M stands for male, F stands for female. Chicks are ringed on Texel with starting letter "P" followed by a "dot" and 3 characters. [ P.AAA ] – Steel ring on tibia
Leiden birds are roof-nesting individuals and these will be ringed with starting-letter "K" followed by a "dot" and 3 characters. [ e.g. K.LAK ]
IJmuiden birds will be ringed by with starting-letter "Y" followed by a "dot" and 3 characters. [ e.g. Y.AAA ] (irrespective of sex and age). – Steel ring on tarsus
Some Vlieland birds banded in 2007 and 2008 carry a PTT with a harness (   http://www.microwavetelemetry.com/Bird_PTTs/12g_specs.php# ) :
F.AAA, F.AAB, F.AFB, F.AFF, F.AFH, F.AFJ, F.AFM, M.AFF, M.AFH, M.AFJ, M.AFL, M.ALA
note 2 : Ringing site is Kelderhuispolder, Texel, The Netherlands.
note 3 : metal ring on right tibia, colour ring on left tarsus
note 5 : rings should read upwards (some errors were made), the inscription is read three times.
note 6 : the letters used are A B C D F G H J K L M N P R S T U V W X Y Z
note 7 : As material PMMA is used and details on how these rings hold (colour, inscription, general wear) and e.v damage to the gulls is most welcome.   
note 8 : although these are in fact 2 ringing schemes, the records can be sent to the single address above (Kees Camphuysen) for immediate processing, to avoid a further increase in HG programmes...
Any sightings please do report the condition of the bird, the type of area or terrain the bird is in (is it feeding??) and any (digital) images would be greatly appreciated.
note 9 : The M.xxx and F.xxx series for mature LBBGs and HGs is continued ; The P.xxx series is now exclusively used for fledglings HGs (that do not travel far south) because of an unfortunate overlap with a Spanish scheme in 2006.
note 10: Birds from all the above ringing programmes should be reported to Kees Camphuysen to swiftly obtain a life-history.

little-W

Citaat van: Ies Meulmeester op september 28, 2009, 19:12:52 PM
Citaat van: little-W op september 28, 2009, 19:06:47 PM
Weet iemand deze: Zilvermeeuw met om linker tarsus groene ring PCLZ?
http://waarneming.nl/waarneming/view/44722414

www.cr-birding.be

Green ring with white code (4 characters) on right or left tarsus.
Kees Camphuysen, Koninklijk NIOZ, Postbus 59, NL-1790 AB Den Burg, Texel, The Netherlands.
e-mail : kees.camphuysen@nioz.nl
website :  http://home.planet.nl/~camphuys/kleurringen.htm
note 1 : adult and juvenile birds are ringed at Texel (since 2006), Leiden (only in 2007), Vlieland (since 2007), and IJmuiden (since 2008).
Texel adults will be ringed with starting-letter "M" or "F" followed by a "dot" and 3 characters. [ e.g. M.AAA ] . M stands for male, F stands for female. Chicks are ringed on Texel with starting letter "P" followed by a "dot" and 3 characters. [ P.AAA ] – Steel ring on tibia
Leiden birds are roof-nesting individuals and these will be ringed with starting-letter "K" followed by a "dot" and 3 characters. [ e.g. K.LAK ]
IJmuiden birds will be ringed by with starting-letter "Y" followed by a "dot" and 3 characters. [ e.g. Y.AAA ] (irrespective of sex and age). – Steel ring on tarsus
Some Vlieland birds banded in 2007 and 2008 carry a PTT with a harness (   http://www.microwavetelemetry.com/Bird_PTTs/12g_specs.php# ) :
F.AAA, F.AAB, F.AFB, F.AFF, F.AFH, F.AFJ, F.AFM, M.AFF, M.AFH, M.AFJ, M.AFL, M.ALA
note 2 : Ringing site is Kelderhuispolder, Texel, The Netherlands.
note 3 : metal ring on right tibia, colour ring on left tarsus
note 5 : rings should read upwards (some errors were made), the inscription is read three times.
note 6 : the letters used are A B C D F G H J K L M N P R S T U V W X Y Z
note 7 : As material PMMA is used and details on how these rings hold (colour, inscription, general wear) and e.v damage to the gulls is most welcome.   
note 8 : although these are in fact 2 ringing schemes, the records can be sent to the single address above (Kees Camphuysen) for immediate processing, to avoid a further increase in HG programmes...
Any sightings please do report the condition of the bird, the type of area or terrain the bird is in (is it feeding??) and any (digital) images would be greatly appreciated.
note 9 : The M.xxx and F.xxx series for mature LBBGs and HGs is continued ; The P.xxx series is now exclusively used for fledglings HGs (that do not travel far south) because of an unfortunate overlap with a Spanish scheme in 2006.
note 10: Birds from all the above ringing programmes should be reported to Kees Camphuysen to swiftly obtain a life-history.

Ah, hij is van Kees.... De punt na de P was me niet opgevallen, en de metalen ring heb ik niet gezien, vandaar de twijfel.
Bedank Ies!
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Ik zou Sönke gewoon even een mailtje sturen met de foto erbij. Sönke kan ook wel Nederlands lezen, want hij heeft ooit een tijdlang in Nederland gewoond. Toevallig net via de nieuwsgroep [cr-birding] een mailtje van Sönke ontvangen met een update van de kleurringcombinaties die hij heeft gebruikt.

============================================
Yellow ring with black code (HxxX) and (Helgoland) metal ring (on other leg).
Dr. Sönke Martens, Carl Gördelerweg 16, D-25524 Itzehoe, Germany.
e-mail : S.Martens@KH-Itzehoe.de
note 1 : xx stands for numbers from 00 to 99.
note 2 : X stands for a letter. Used letters in 2005 – 2009 are A, C, E, H, K, N, P, R, V and X ; some colour-rings have spots. We even used H000 – H999.
note 3 : rings are to be read from bottom to top.
note 4 : birds are ringed at Amrum (SH) (250), Schleswig (SH) 150 and at wintering area  Kiel /Eckernförde/Hamburg  (150).
note 5 : most rings are used at Lesser-Blackbacked Gulls, see this species.
===============================================================
 
ik heb het mailtje ook nog even aan je doorgezonden.

Groetjes, Klaas

ruud_altenburg

Citaat van: little-W op september 28, 2009, 19:25:40 PM
Ah, hij is van Kees.... De punt na de P was me niet opgevallen, en de metalen ring heb ik niet gezien, vandaar de twijfel.
Bedank Ies!

De metalen ring zit bij deze vogels vaak aan de tibia.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Klaas van Dijk

hoi Martijn en Ruud,

Nog even in mijn boekje zitten bladeren. Op 6 juni 2009 zag ik een vergelijkbare 'Sönke Martens' vogel (plm 3KJ Kleine Mantelmeeuw) in Groningen, Hoogkerk, langs Ruskenveenseplas.

links loopbeen: geel H.209 ('H onderaan')
rechts loopbeen: metalen ring

Geen foto van gemaakt. En afgelopen winter nog een andere gekleurringde grote meeuw van Sönke gezien in Groningen (Kaap Hoorn); ook die had de metalen ring aan loopbeen (was een 'incoloy' ring).

Groetjes, Klaas

Ies Meulmeester

Citaat van: Klaas van Dijk op september 29, 2009, 23:02:24 PM
hoi Martijn en Ruud,

Nog even in mijn boekje zitten bladeren. Op 6 juni 2009 zag ik een vergelijkbare 'Sönke Martens' vogel (plm 3KJ Kleine Mantelmeeuw) in Groningen, Hoogkerk, langs Ruskenveenseplas.

links loopbeen: geel H.209 ('H onderaan')
rechts loopbeen: metalen ring

Geen foto van gemaakt. En afgelopen winter nog een andere gekleurringde grote meeuw van Sönke gezien in Groningen (Kaap Hoorn); ook die had de metalen ring aan loopbeen (was een 'incoloy' ring).

Groetjes, Klaas

Klaas, Ruud heeft het over de vogels/project van Kees Camphuysen waar het metaal vaak aan de tibia zit... bij de Duitse vogels van Sönke zit de metalen ring inderdaad aan de tarsus!

Leon Edelaar

Weet iemand waar deze thuis hoort?

Zilver, 00A9 blauw.

(het is geen Belg, daar heb ik het al geprobeerd).

b.v.d.
Leon Edelaar

Leon Edelaar

(sorry, het is natuurlijk 009A en niet 00A9).

leon

ruud_altenburg

#133
Is het geen Kleine Mantel? Ik zou het eens proberen bij de Denen, die zijn wellicht al bij V999 uitgekomen dit jaar. Een mailtje naar Peter Rock (pete.rock 'at' blueyonder.co.uk) zal zekerheid geven.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

pwolf

Citaat van: ruud_altenburg op november 13, 2009, 15:41:32 PM
Ik zou het eens proberen bij de Denen, die zijn wellicht al bij V999 uitgekomen dit jaar.

Dat klopt Ruud, ze zijn de V999 al voorbij, diverse 1kj Denen hadden dit jaar blauw V-letter-cijfer-letter. Niet de oplossing voor deze mystery-ring dus, ik ben ook nieuwsgierig waar deze nou weer vandaan komt. Mijn gok zou een Engels vuilnisbeltenproject zijn. Die vreten momenteel codes alsof het niet op kan.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Leon Edelaar

Hoi,

N.a.v. de tip van Ruud heb ik naar Pete en Kjeld een mailtje gestuurd. Beide reageerde binnen 5 minuten. Het blijkt dat ik de ring verkeerd heb afgelezen (009A leest op zijn kop V600: toch een Deen dus). Van Kjeld krijg ik nog de live-history.

Het zou mij overigens verbazen als het een Kleine mantel wordt.

gr. Leon

Ies Meulmeester


Martijn Bot

Gisteren in Groningen een geringde Kleine Mantelmeeuw (tenminste, dat denk ik...) gezien. Iemand idee waar het beest uit het ei gekropen is?

http://martijnbot.fotopic.net/c1328218.html (tweede foto)

Herman Bouman

Citaat van: Martijn Bot op november 29, 2009, 11:52:17 AM
Gisteren in Groningen een geringde Kleine Mantelmeeuw (tenminste, dat denk ik...) gezien. Iemand idee waar het beest uit het ei gekropen is?

http://martijnbot.fotopic.net/c1328218.html (tweede foto)

Als het een kleine mantel is, dan komt ie waarschijnlijk uit Finland.... Balt??

Yellow ring with black code starting with Cxxx. (where x is a number or letter).
Ringing Centre, Finnish Museum of Natural History, Zoological Museum, P.O. Box 17, University of Helsinki, FIN-00014 Helsinki, Finland.
tel.: +358-9-191.28.847 or +358-9-191-28.848.
e-mail : elmu_ren@cc.helsinki.fi
website : http://www.fmnh.helsinki.fi/birding.
note 1: 3500 yellow rings delivered 2007-2008.
note 2: there can exist small check marks (spots) in the code, please, inform them also.

pwolf

Citaat van: Martijn Bot op november 29, 2009, 11:52:17 AM
Gisteren in Groningen een geringde Kleine Mantelmeeuw (tenminste, dat denk ik...) gezien. Iemand idee waar het beest uit het ei gekropen is?

http://martijnbot.fotopic.net/c1328218.html (tweede foto)

hallo! Ik heb toch niet vaak zo'n makkelijk afleesbare Fin gezien! Overduidelijk een Balt op basis van de ring maar ook aan het uiterlijk valt wel het nodige op. Erg koud-gekleurde vogel met weinig warme bruine tinten, erg lichte onderzijde, slanke snavel, geen poten. Kenmerken die natuurlijk ook wel bij intermedius zouden moeten voorkomen maar de vogel ziet er bijzonder spannend uit.

Indienen=aanvaarden.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Martijn Bot

Wow. Ik moet tot m'n schaamte bekennen dat ik slecht in ringen en ringprogramma's zit, dus ik was me er even niet van bewust. Vogel was vanmiddag weer aanwezig, foto's zal ik straks uploaden.

Marnix

Ik was net een antwoord aan het schrijven dat zoiets wel piepbaar is, maar ik zie dat je mn gedachten al kan lezen. Handig, zo telepatisch communiceren  ;D
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

ruud_altenburg

Ben benieuwd Martijn. Na twee dagen door Amsterdam fietsen kwam ik niet verder dan deze late Deense 1kj intermedius. Kunnen we die straks eens vergelijken!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Martijn Bot

Helaas was het licht reeds op toen de vogel kwam aanvliegen, plaatje dus wat bedroevend van kwaliteit:
http://martijnbot.fotopic.net/c1328218.html

Muad'Dib

Nou Martijn,

Dan heb je mijn foto's nog niet gezien! Je kunt er op zien dat de ring geel is, maar daar houdt het dan ook mee op... Valt me wel op dat er een . zit na de C.. Als je de vogel heb gemeld zou je dan ook willen delen waar de vogel is geringd en wanneer precies?

Dirk

Klaas van Dijk

hoi Martijn,

Wat geweldig dat er alweer een gekleurringde Baltische Mantelmeeuw bij Kaap Hoorn zit!

Toevallig gister nog eens zitten filosoferen hoe hoog de ringdichtheid van de Finse populatie eigenlijk is. < 1%? of enkele procenten? En wat betekent zoiets voor de aantallen Baltische Mantelmeeuwen in Nederland? Er zijn al zo'n 10 geringde Baltische Mantelmeeuwen in Nederland gezien.

Hopelijk blijft deze vogel er nog wat langer zitten. Binnenkort ook maar even kijken.

Groetjes, Klaas

peter ter heide

#146
Heren,

Deze vogel was vandaag tp bij de vuilnisbelt in Barneveld. Volgens mij staat er een U en die ander is ietwat lastig. Ik had verder ook nog een 1cy Pont met alleen rechts een metalen ring, Pools project?

Alvast bedankt

Peter
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

peter ter heide

Nog een aanvulling....

Kwam bij het doorspitten van mijn foto's de geringde Pont tegen. Is dus links geringd!
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

pwolf

Citaat van: peter ter heide op november 30, 2009, 16:03:09 PM
Heren,

Deze vogel was vandaag tp bij de vuilnisbelt in Barneveld. Volgens mij staat er een U en die ander is ietwat lastig. Ik had verder ook nog een 1cy Pont met alleen rechts een metalen ring, Pools project?

Alvast bedankt

Peter

geringd door Roland-Jan, melden via rjbuijs [add] hetnet.nl
Met veel fantasie zou ik er US van maken.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: peter ter heide op november 30, 2009, 16:11:21 PM
Nog een aanvulling....

Kwam bij het doorspitten van mijn foto's de geringde Pont tegen. Is dus links geringd!

dergelijke ringen worden niet alleen in Polen maar ook in de Oekraïne gebruikt, aflezen dus!

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen