wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 28, 2014, 20:09:26 PM
KX00, De letters O worden (gelukkig) maar door een enkele ringer gebruikt...

Het verschil tussen een O en een 0 is hier toch redelijk duidelijk. Is dat zo'n probleem bij andere ringen? Zelfs bij een wazige foto lijkt de vergissing tussen O of 0 mij redelijk uitgesloten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

theomuusse

Spannend!
Dat is naast fuscus ook heuglini terrein.

Klaas van Dijk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 28, 2014, 20:24:06 PMMeestal levert een mail naar bird.ring.rus@gmail.com wel resultaat.

Eens met Jeroen. Zelf ook erg goede ervaringen met dit e-mail adres. Het is het e-mail adres van de Russische Ringcentrale en men handelt ook vlot meldingen van gekleurringde meeuwen af (in ieder geval Zilvermeeuwen met dit soort van kleurringen).

Mij dus ook niet duidelijk waarom deze info op cr-birding staat. Wellicht verouderd?

Klaas

Mars Muusse

#993
Wit beginnend met K zal wel komen uit Karelia, N Rusland. Hoort metaal MOSKWA ES000000 bij. Kolonie waarschijnlijk Russische Witte Zee - Pohjois-Rombak (65 graden N 35 graden O). Dat fuscus en heuglini kan ik niet zo plaatsen. Lijkt me een ruiende adult marinus.

ZLHaberham

#994
Oh, ja, absoluut een Grote, geen twijfel over in het veld. Zie ook de kleinere zilver er links naast op de foto.

Wellicht nog even ten overvloede de inhoud van de link in mijn antwoord aan Jeroen:

CiteerGulls

species:
Great Black-backed Gull
scientific name:
Larus marinus
EURING code:
06000
notes:
White ring with a black four alpha-numeric code : first letter 'K' followed by 3 either letters or numbers.

note 1 : birds ringed in Murmansk, Russia.

note 2 : further details on this scheme are awaited.

colour-ring type:
Legring : one, coded.
colour-ring colour:
White [W]
colour-ring code:
Four alpha-numeric code (4 letters/numbers).
countries where ringed:
Russia.
First letter:
K

Intussen begin ik wel te twijfelen of ik die tweede letter goed heb afgelezen (beest zat natuurlijk weer te ver). Het zou ook nog een Y kunnen zijn... het helpt niet dat hij aan de achterkant vies lijkt. Iemand? Hier sterke crops van de vogel.






En erger nog, volgens mij haal ik ook nog de Rus en de Fin door elkaar. Als ik het goed begrijp is het bij het Rusische project dus een K plus óf drie cijfers, óf drie letters, en kan het bij de Fin (vogels ook uit Rusland) elke combi zijn:

CiteerGulls

species:
Great Black-backed Gull
scientific name:
Larus marinus
EURING code:
06000
notes:
White ring with a black 4 alpha-numeric code : first letter K.

note 1 : this design of ring usually used for Herring Gull, but some used for Great black-backed Gull also.

note 2 : letter J is not used at second position.

note 3 : aee here for film of this project: http://www.tv21.ru/news/2011/12/02/?newsid=39391



email sighting submit (1):
rr@juvaste.fi
URL information:
Read Ringing Pages (by Risto Juvaste)
snailmail sighting submit (1):
Risto Juvaste, Viljakaari 4, FIN-80510 Onttola, Finland.
contact status:
responds
colour-ring type:
Legring : one, coded.
colour-ring colour:
White [W]
colour-ring code:
Four alpha-numeric code (4 letters/numbers).
countries where ringed:
Russia.
First letter:
K

Misschien toch maar die Fin aanschrijven, dan?

Overigens word ik wel heel blij van die man in dat filmpje.

-"A stone"
- "I don't care about your stone"

Klaas van Dijk

Beste Zainal,

Risto ken ik wel en is iemand met enorm veel ervaring m.b.t. het aflezen van ringen. Risto maakt ook gigaveel foto's en heeft wellicht dit soort ringen veel vaker gezien (en daardoor kennis van details die wij niet 1-2-3 zien).

Je zou ook één mail met de foto's kunnen sturen naar allebei. Doen sommige waarnemers ook wel.

Ik ben Facebook vriend met Risto, zal hem in ieder geval even een FB bericht met een link naar deze draad sturen.

Klaas

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


ZLHaberham

OK, mooi. Dan gaan de mailtjes de deur uit; er is nog wel een achterstandje weg te werken.

ZLHaberham

Nou ik toch bezig ben... ik blijf het vergeten, hoeveel posities heeft een Arnhem-ring ook al weer? Ik kom hier iets tekort, heeft het überhaupt zin deze te proberen te melden (geen kleurring)?


theomuusse

wit KX00 zat trouwens al in maart/april 2008 bij IJmuiden.
Komt van Kandalakshskiy NR Sedlovataya island, Murmansk Russia.

Theo


Jeroen Nagtegaal

550418? is door Frank, mij ea. geringd op 16-07-2013 in de duinen ten Noorden van de Slufter op Texel als nestjong. Welke van de 10 is helaas niet te zeggen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ZLHaberham

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 30, 2014, 20:30:27 PM
550418? is door Frank, mij ea. geringd op 16-07-2013 in de duinen ten Noorden van de Slufter op Texel als nestjong. Welke van de 10 is helaas niet te zeggen...

Hij doet je de groeten uit IJmuiden.


Jeroen Nagtegaal

Dan is het 5504183. Die is al daar al diverse malen gezien
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mars Muusse


Ted van der Knaap

Niet af te lezen maar vraag me wel af waar deze vandaan komt... ...is dit een Helgolander, ietwat verweerd geel?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

MartijnLos

Waar zou ik zilvermeeuw oranje KG6T kunnen melden? Via cr-birding (Orange; 4-alpha-numeric; first letter "K") kom ik op een project in Finland/Rusland. Op maar op gull-research staat een vergelijkbare ring (http://www.gull-research.org/hg/2011d/ku4t.html) vermeld als "geringd in Engeland". Lijkt me dat ik dus in UK moet zijn, maar wie moet ik dan hebben (Peter Stewart?)? Of toch Finland?

http://waarneming.nl/waarneming/view/89046454
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2014-10-08 IJmuiden - Strand Zuidpier
Foto's:

Cornelis Fokker

Citaat van: MartijnLos op oktober 08, 2014, 20:20:23 PM
Waar zou ik zilvermeeuw oranje KG6T kunnen melden? Via cr-birding (Orange; 4-alpha-numeric; first letter "K") kom ik op een project in Finland/Rusland. Op maar op gull-research staat een vergelijkbare ring (http://www.gull-research.org/hg/2011d/ku4t.html) vermeld als "geringd in Engeland". Lijkt me dat ik dus in UK moet zijn, maar wie moet ik dan hebben (Peter Stewart?)? Of toch Finland?

http://waarneming.nl/waarneming/view/89046454
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2014-10-08 IJmuiden - Strand Zuidpier
Foto's:


Dit is een Engelse vogel, kan je mailen naar ntgg_sightings@hotmail.co.uk
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

MartijnLos

#1009
Citeer

Dit is een Engelse vogel, kan je mailen naar ntgg_sightings@hotmail.co.uk

Dank, ga ik doen! Nog enig idee waarom ik via cr-birding niet op de juiste plek kom?

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MartijnLos

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 08, 2014, 21:08:54 PM
Ah, dat maakt weinig uit bij meeuwen... Maar dan kom je op: http://cr-birding.org/colourprojects?tid_3=Herring+Gull&tid_2=&tid=All&tid_1=All&tid_4=2737&tid_5=All&tid_7=All&tid_8=All&tid_9=All&tid_10=All&tid_11=All&tid_12=All&tid_13=All&tid_14=All&tid_15=All&tid_16=All&tid_17=All&tid_18=All

Bij de K-projecten staat dat ze beginnen met KJ, kijk je verder dan staat het project eindigend op een T

Inderdaad maar iets beters kon ik niet vinden  ;D. Tot de reactie van Cornelis uiteraard, dus ik heb 'm naar Engeland gestuurd!

Mark Zevenbergen

Citaat van: MartijnLos op oktober 08, 2014, 21:12:07 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 08, 2014, 21:08:54 PM
Ah, dat maakt weinig uit bij meeuwen... Maar dan kom je op: http://cr-birding.org/colourprojects?tid_3=Herring+Gull&tid_2=&tid=All&tid_1=All&tid_4=2737&tid_5=All&tid_7=All&tid_8=All&tid_9=All&tid_10=All&tid_11=All&tid_12=All&tid_13=All&tid_14=All&tid_15=All&tid_16=All&tid_17=All&tid_18=All

Bij de K-projecten staat dat ze beginnen met KJ, kijk je verder dan staat het project eindigend op een T

Inderdaad maar iets beters kon ik niet vinden  ;D. Tot de reactie van Cornelis uiteraard, dus ik heb 'm naar Engeland gestuurd!

Als ik het zo zie, dan had je ook de optie om de metalen ring af te lezen. Dat had ook een hint op kunnen leveren....

groet Mark

MartijnLos

#1015
Citaat van: Mark Zevenbergen op oktober 12, 2014, 00:41:13 AM
Citaat van: MartijnLos op oktober 08, 2014, 21:12:07 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 08, 2014, 21:08:54 PM
Ah, dat maakt weinig uit bij meeuwen... Maar dan kom je op: http://cr-birding.org/colourprojects?tid_3=Herring+Gull&tid_2=&tid=All&tid_1=All&tid_4=2737&tid_5=All&tid_7=All&tid_8=All&tid_9=All&tid_10=All&tid_11=All&tid_12=All&tid_13=All&tid_14=All&tid_15=All&tid_16=All&tid_17=All&tid_18=All

Bij de K-projecten staat dat ze beginnen met KJ, kijk je verder dan staat het project eindigend op een T

Inderdaad maar iets beters kon ik niet vinden  ;D. Tot de reactie van Cornelis uiteraard, dus ik heb 'm naar Engeland gestuurd!

Als ik het zo zie, dan had je ook de optie om de metalen ring af te lezen. Dat had ook een hint op kunnen leveren....

groet Mark

Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar de metalen ring blijkt op alle foto's volkomen onleesbaar dus daar was ik ook niet ver mee gekomen.

PS. Zie trouwens nu pas dat ik gewoon niet goed heb gekeken op cr-birding (n.a.v. eerdere bericht Jeroen). Sorry, zal volgende keer beter mijn best doen  :angel:

Ted van der Knaap

Vanmiddag op Scheveningen een Deense Grote Mantel met een (voor mij) nieuwe ring. Op de ring staat ook www.ring.ac

code 3M-2139

Normaal voer ik een - niet in in Griel... ...weet iemand of het met deze nieuwe ringen wel de bedoeling is? (anders geen 7 tekens!)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Streepje niet. Er zijn ook ringen met 4 tot 8 tekens. Kan gewoon in Griel. Overigens een leuke aflezing!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

#1018
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 22, 2014, 20:06:13 PM
Streepje niet. Er zijn ook ringen met 4 tot 8 tekens. Kan gewoon in Griel. Overigens een leuke aflezing!

Okay...  :duim:


edit   Zoals verwacht de gegevens nog niet aanwezig.. ..Meestal duurt 't bij mij maanden bij die buitenlanders of soms nooit een respons terug.
        Is (ook) melden via www.ring.ac sneller?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Klaas van Dijk

Beste Ted,

Er zijn in toenemende mate melders die hun aflezingen melden via www.ring.ac of gewoon direct bij de buitenlandse ringcentrale.

Op http://www.euring.org/national_schemes/contact_schemes.htm staat een overzicht met alle contactadressen van alle Europese Ringcentrales. Direct melden per e-mail kan dus ook en dan kun je evens een foto bijsluiten (kan volgens mij niet via www.ring.ac). Erg vaak krijg je dat heel vlot bericht (Denemarken meestal na een dag ofzo). Bovendien krijg je van sommige ringcentrales ook een life list (als er meer waarnemingen zijn) en ook vaak de naam van de ringer. Op die manier kun je dus ook direct contact leggen met de ringer (en bv hem ook een foto sturen).

Groetjes, Klaas