wat staat er op die ring en waar komt-ie vandaan?

Gestart door Bram Rijksen, juni 10, 2007, 16:41:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Dat was mij ook opgevallen. Als ik de ringen invoer in het veld waarmee je informatie over een vogel boven water zou krijgen (en dus niet melden) krijg ik de melding:
"Data for this ring is found, but you do not have permission to view them. If you sign up to report your findings of this ring then the ringing data and previous finding data will be available for viewing!"

Het is me niet helemaal duidelijk of dit een foutje is, of bewuste functionaliteit van de site (die ik dan niet helemaal begrijp). Ik zal beide vogels hoe dan ook zsm melden.

Edwin Schuller

jvdlaan

Je moet je in ieder geval eerst registeren (heb ik gedaan) en dan de data van deze vogel invoeren. Dat kon ik doen en ik zag dat er al drie plaatsen in Utrecht waren ingevoerd die duidelijk op deze vogel betrekking hadden. Maarr ik ben toen gestopt om de hierboven genoemde rede.

frankmeer

Citaat van: Edwin Schuller op augustus 06, 2013, 13:37:53 PM
Dat was mij ook opgevallen. Als ik de ringen invoer in het veld waarmee je informatie over een vogel boven water zou krijgen (en dus niet melden) krijg ik de melding:
"Data for this ring is found, but you do not have permission to view them. If you sign up to report your findings of this ring then the ringing data and previous finding data will be available for viewing!"

Het is me niet helemaal duidelijk of dit een foutje is, of bewuste functionaliteit van de site (die ik dan niet helemaal begrijp). Ik zal beide vogels hoe dan ook zsm melden.

Dan kun je dus alleen de gegevens van door jou gemelde beesten zien.
Frank van der Meer

frankmeer

Citaat van: jvdlaan op augustus 06, 2013, 14:11:58 PM
Je moet je in ieder geval eerst registeren (heb ik gedaan) en dan de data van deze vogel invoeren. Dat kon ik doen en ik zag dat er al drie plaatsen in Utrecht waren ingevoerd die duidelijk op deze vogel betrekking hadden. Maarr ik ben toen gestopt om de hierboven genoemde rede.

Bedoel je de plaatsopties die onderaan verschijnen als je 'Utrecht' intypt? Dus Kanaleneiland, Papendorp en Rooseveltlaan. Dat zijn de locaties waar eerder meldingen van Noorse vogels zijn gedaan en die kunnen dus op alle vogels betrekking hebben die hier hebben verbleven. We zien wel eens vaker Noorse vogels langs het kanaal.  ;)

@Edwin: die intermedius is geringd in Vest-Agder, maar de foto van Herman is gewoon langs het kanaal in Utrecht gemaakt  ;)
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

Functioneert de website http://gull-research.org/ bij anderen ook niet optimaal

Kom bijvoorbeeld niet bij de ringen van de LBBG

Deze van daarstraks. Na de B is dat een punt of een ander teken?

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

#815
Frank van der Meer

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Deed het bij mij idd ook wat minder goed. Kan gebeuren.
Frank van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: frankmeer op augustus 06, 2013, 12:52:42 PM
Is het gelukt met invoeren en bekijken op de Noorse site, Edwin?

Is inmiddels gelukt; zie het commentaar bij mijn waarnemingen. Nadat je de vogels gemeld hebt kan je de informatie meteen inzien.

Ik ben nu nog wel benieuwd of je dit naderhand nog kan aanpassen, iemand die dit weet?
Edwin Schuller

Jeroen Nagtegaal

Aanpassingen doorvoeren van Noorse vogels kan door ze te mailen. Aanpassen zoals op Wrn.nl is dus niet mogelijk.
Verder is het vrij gebruikelijk dat je alleen data kan zien van vogels die jij ook gemeld hebt. Om te zien hoe het werkt zijn er wel twee exemplaren die je kan bekijken. Dat staat als het goed is keurig beschreven op de site.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: frankmeer op augustus 06, 2013, 16:33:15 PM
Deed het bij mij idd ook wat minder goed. Kan gebeuren.

Lastig hoor die lege/blanco pagina's....  ....is dit er een van RJ?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Idd van RJ, Zwart-Yellow (ZY). In principe zijn alle tibia's van Buijs.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 07, 2013, 20:06:24 PM
Idd van RJ, Zwart-Yellow (ZY). In principe zijn alle tibia's van Buijs.
Zat te twijfelen of het een engelse was, had geen metalen ring om!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Metaal zt om de andere tibia. Dat is van de verschillen met Zwarte ringen.
Roland-Jan heeft dus Zwarte ringen met witte (Z) én gele inscriptie (ZY).
De verschillen:
Z heeft geen punt, ZY heeft een punt
Z zit aan de linker tibia, ZY aan de rechtertibia
Z heeft het metaal aan de linker tarsus, ZY aan de linker tibia

Onder bepaald licht kan het geel wit lijken, en wit kan geel lijken. Dan is bovenstaande wel handig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 07, 2013, 20:12:05 PM
Metaal zt om de andere tibia. Dat is van de verschillen met Zwarte ringen.
Roland-Jan heeft dus Zwarte ringen met witte (Z) én gele inscriptie (ZY).
De verschillen:
Z heeft geen punt, ZY heeft een punt
Z zit aan de linker tibia, ZY aan de rechtertibia
Z heeft het metaal aan de linker tarsus, ZY aan de linker tibia

Onder bepaald licht kan het geel wit lijken, en wit kan geel lijken. Dan is bovenstaande wel handig.

Goeie uitleg  :duim:  ... ...ik zie er veel van RJ maar deze kleur-combi had ik nog niet gezien
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

Citaat van: frankmeer op augustus 06, 2013, 16:19:25 PM
zwart B* dus een asteriks net als http://www.gull-research.org/lbbgnoordwijk/lbbg3cy0astr_1828.jpg


Reincarnatie bestaat!!... ...B* is al 3 x eerder (op verschillende plekken) dood gemeld  8)

zie bijlage:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 16, 2013, 16:17:44 PM
Spannend. Buijs om opheldering gevraagd?

Roland-Jan kwam er zelf mee:

Een vreemde vogel is z[B*] op jouw foto is hij wel degelijk in levende lijve terwijl hij 3x is doodgemeld vanaf 3 verschillende plaatsen, reïncarnatie ;-))

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ZLHaberham

Zombie Gull Apocalypse!

(Ja, sorry. Ik ga nu weer iets productiefs doen).

Ted van der Knaap

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 16, 2013, 16:17:44 PM
Spannend. Buijs om opheldering gevraagd?

Heb nog eens zitten puzzelen waarom het mij de vorige keer niet was opgevallen van de 3 doodmeldingen en heb de lijst van de laatst ontvangen keer nog eens bekeken en die blijkt toch anders te zijn met ook een ander metaalnummer.
Blijkbaar heeft RJ 2 levenslijsten van B* in z'n database staan. (Blijft het natuurlijk nog wel vreemd 3 doodmeldingen op 3 verschillende plaatsen!)

zie bijlage:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jeroen Nagtegaal

De vorige keer was ie de boeken in gegaan als Zwart-wit. Dus een dubbele code. Daar is welllicht wat fout gegaan met mailen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

#832
Citaat van: Ted van der Knaap op augustus 16, 2013, 23:14:06 PM
Blijkbaar heeft RJ 2 levenslijsten van B* in z'n database staan.
Voor de duidelijkheid: bij Z-B* gaat het om een zwarte ring met witte inscriptie "B*" en bij "ZW-B*" gaat het om een witte ring met rode inscriptie "B*" met aan de andere tibia een zwarte ring zonder inscripte:

Voorbeelden:


Lesser Black-backed Gull, (L.f. graellsii), 16cy, N[X=] by little-W | Studying gulls, on Flickr


Lesser Black-backed Gull, (L.f. graellsii), >5cy, W[L*]N by little-W | Studying gulls, on Flickr

Een goed voorbeeld dus waarom het belangrijk is om alle details van de waargenomen ringen in te sturen: posities, kleur van de ring, kleur van de inscriptie en leesrichting.
Daar is overigens een handige methode voor om dit in het veld te noteren.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Ted van der Knaap

Citaat van: little-W op augustus 17, 2013, 10:31:35 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op augustus 16, 2013, 23:14:06 PM
Blijkbaar heeft RJ 2 levenslijsten van B* in z'n database staan.
Voor de duidelijkheid: bij Z-B* gaat het om een zwarte ring met witte inscriptie "B*" en bij "ZW-B*" gaat het om een witte ring met rode inscriptie "B*" met aan de andere tibia een zwarte ring zonder inscripte:


Een goed voorbeeld dus waarom het belangrijk is om alle details van de waargenomen ringen in te sturen: posities, kleur van de ring, kleur van de inscriptie en leesrichting.
Daar is overigens een handige methode voor om dit in het veld te noteren.

Heb deze vogel (2x) doorgegeven als N(B*) met de waarneming-link en foto's.
De 1e melding is goed ingevoerd maar bij de 2e ging er dus iets mis.

Best wel verwarrend dat RJ zowel Nederlandse als Engelse kleurafkortingen gebruikt.

Zwart voer ik altijd in als N.... .....maar zoals hierboven op een foto gebruikt RJ de combi ZY (ZwartGeel)

Ik neem aan dat als RJ zijn vogels uit het buitenland teruggemeld krijgt hij deze binnenkrijgt als NY

Is het de bedoeling dat ik me aanpas aan het systeem wat Roland-J gebruikt?... ...of is het aan hem/de ringer om de gegevens/data te controleren?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

little-W

Citaat van: Ted van der Knaap op augustus 17, 2013, 13:12:47 PM
Best wel verwarrend dat RJ zowel Nederlandse als Engelse kleurafkortingen gebruikt.

Zwart voer ik altijd in als N.... .....maar zoals hierboven op een foto gebruikt RJ de combi ZY (ZwartGeel)

Ik neem aan dat als RJ zijn vogels uit het buitenland teruggemeld krijgt hij deze binnenkrijgt als NY

Is het de bedoeling dat ik me aanpas aan het systeem wat Roland-J gebruikt?... ...of is het aan hem/de ringer om de gegevens/data te controleren?
Het is zeker verwarrend! Ik gebruik zelf ook internationale codes voor de kleuren zoals N voor zwart. De methode van RJ vindt ik niet duidelijk en verwarrend. Ik zou mij daar dan ook niet aan aanpassen, maar er altijd voor zorgen dat er over de info die je instuurd geen twijfel kan bestaan bijvoorbeeld door zowel de code N[B*] te vermelden samen met de ringkleur en inscriptie kleur voluit geschreven. Of een foto meesturen natuurlijk  :)  Het is dan aan de ringer om het goed te verwerken.
Ook is het aan te raden om de rapporten die je ontvangt te controleren. Een foutje is zo gemaakt, aan beide kanten.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Jeroen Nagtegaal

Wat de database van Roland-Jan was hij klein begonnen. Nu wordt er inderdaad tegen wat onhandigheden aangelopen zoals de kleur-notatie. Het aanpassen van al die data vraagt veel van de database, maar zorgt voor een extra kans op fouten, zowel tijdens het omzetten van de data, als in de communicatie naar aflezers. Zo staat Lime als G in zijn database en Groen als GW (Groen met Witte inscriptie).Lime in al in 2004 gebruikt, dat waren zijn beginjaren. Afgelopen jaar heeft hij (met oa. mij) bijna 2000 meeuwen gekleurringd en nog een zo'n 1000 met alleen metaal geringd.

Zelf schrijf ik altijd kleuren voluit in mails naar ringers, ook al zit er een foto bij. Dat zorgt voor een dubbelcheck.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

little-W

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2013, 20:13:15 PM
Wat de database van Roland-Jan was hij klein begonnen. Nu wordt er inderdaad tegen wat onhandigheden aangelopen zoals de kleur-notatie. Het aanpassen van al die data vraagt veel van de database, maar zorgt voor een extra kans op fouten, zowel tijdens het omzetten van de data, als in de communicatie naar aflezers. Zo staat Lime als G in zijn database en Groen als GW (Groen met Witte inscriptie).Lime in al in 2004 gebruikt, dat waren zijn beginjaren. Afgelopen jaar heeft hij (met oa. mij) bijna 2000 meeuwen gekleurringd en nog een zo'n 1000 met alleen metaal geringd.
Wat je zou kunnen doen is een extra veld toevoegen aan de database met daarin een betere omschrijving van hoe de ringen er uit zien. Je kan dit veld dan gebruiken in de rapporten en het oorspronkelijke veld alleen intern gebruiken. Zo kun je op de oude manier met je database doorwerken terwijl er andere (betere) informatie uitgegeven wordt naar de buitenwereld.
De records die al in de database staan zijn gemakkelijk met terugwerkende kracht bij te werken. Ik kan hier wel bij helpen als dat nodig is...
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Jeroen Nagtegaal

Maarten, ik zal je wel even mailen. Hulp is altijd welkom!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

EdS

Iemand een idee?

Gr. Ed Schouten
Vriendelijke groet, Ed Schouten

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com