Miniespringstaart spec. - Koog aan de Zaan (tuin) - 13-03-14

Gestart door Yeronimo, maart 13, 2014, 20:33:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Zojuist trof ik deze prachtige springstaart aan in mijn potval van maar één millimeter. Hoe klein kan je ze hebben!?
Toch wel een vrij opvallende tekening lijkt erop te zitten al was dat lastig te fotograferen. Toch een aantal betere foto's geselecteerd.
Aan de hand van Jan zijn sleutel (http://www.janvanduinen.nl/sleutel/springstaart001.php) kom ik er niet uit. Deze lijkt er niet in te zijn opgenomen. Wellicht weet iemand van jullie de soort?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/82390935
Springstaart onbekend - Collembola indet. gezien op 2014-03-13 Koog aan de Zaan
Foto's:

Toelichting:
Potval 2. 1 mm
bij voorbaat dank Jeroen Breidenbach
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

mberg

Dag Jeroen,

Sterk ingedroogde Orchesella cincta?

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Yeronimo

Arp kwam afgelopen vrijdag bij mij langs om mij te helpen aan wat betere apparatuur (waar ik hem enorm dankbaar voor ben :blink:). Toen liet ik hem de foto ook zien. Ik kon zelf de opvallende tekening al niet plaatsen en Arp suggereerde een exemplaar dat aan het vervellen was. Dat klinkt op zich erg logisch! Ik haalde overigens het exemplaar zo uit de potval en na hem een uur in de vriezer te hebben gedaan kwam hij/zij er zo uit. In het veld leefde hij nog en zag hij er ook zo uit op het eerste gezicht. Ook de grootte van het dier (1 mm) vind ik tegenspreken voor Orchesella cincta (2-4 mm?).
Willowsia platani moest ik ook even aan denken. Maar achtte ik niet voor mogelijk in mijn omgeving. Heb ook amper ervaring met springstaarten.
Leeuwarden

mberg

Springstaarten drogen zeer snel uit en verschrompelen dan. Je kunt ze soms opwekken in 10% NaOH-oplossing.

Met groet,
Matty P. Berg
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden

mberg

By the way. Ik woon op fietsafstand in Westzaan (Zuideinde 56). Je kunt altijd langskomen voor determinaties.

Met groet,
Matty P. Berg

Yeronimo

Citaat van: mberg op maart 17, 2014, 18:28:55 PM
By the way. Ik woon op fietsafstand in Westzaan (Zuideinde 56). Je kunt altijd langskomen voor determinaties.

Met groet,

Nog niet druk genoeg met de bezigheden als nieuwe UES-hoogleraar? (feli overigens met die prachtige benoeming :blink:)
Ik zal proberen het bodemleven wat ik niet gelijk op naam krijg apart te verzamelen, net als ik al doe met de kortschildkevers (ook zo een 'moeilijke' groep voor de leek). Helaas hier zelf nog geen alcohol staan om het in te doen. Dus wordt in de vriezer houden.
Leeuwarden